Hoeveel geld kost het in totaal om een kind van baby naar volwassene op te voeden?

Dus eten drinken kleding creche onderwijs hobbies etc.
De uren van de ouders mogen niet doorberekend worden, het blijft immers vrijwilligerswerk :)

Daarnaast: Welke factoren kunnen deze kosten nog verder beïnvloeden denk je?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

schijnbaar kost een kind minimaal een ton.. kan niet zo goed aan die cijfers zien of dingen als hobbies enzo daar ook bij zitten, en of dat daar ook kosten bij zitten die nog door de overheid worden vergoed...
Ik denk dat je moet rekenen op een flinke toename als je kind naar HBO of universiteit gaat, dan duurt het een stuk langer voor je geld kan verdienen en heb je nog lang geld van je ouders nodig.
Daarnaast zijn kinderen van rijke ouders vast een stuk duurder. Want die moeten natuurlijk duurdere kleertjes, en op tennis, golf en paardrijden.. Denk dat je echt oneindige bedragen aan je kinderen kunt uitgeven als je dat graag zou willen, maar de vraag is of ze er ook gelukkiger van worden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een gezin in Guatemala of een gezin op paleis Noordeinde? Hangt er wel een beetje vanaf?
Het opvoeden kost trouwens in alle gevallen niets, maar het voeden en de rest varieert nogal...

Meestal kost het netto precies wat het gezin aan inkomsten heeft over de jaren... Dus pak het jaarinkomen, deel dat door het aantal leden in het gezinnetje, vermenigvuldig dat met het aantal jaren dat jij denkt dat volwassenheid opgetreden is, dan kom je al aardig in de buurt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt interessant, maar denk dat het wat te makkelijk is. Als je met 1 kind in een gezinshuis woont of met 2 de prijs van het huis blijft het zelfde. Maar het kind wordt niet 2 keer zo duur.
In Belgie zeggen ze altijd "een kind kost een huis".
In een studie uit 2005 hebben ze berekend dat de totale kostprijs van een kind tussen 0 en 25 jaar 205.979€ is.
Hoewel de kinderbijslag- en belastingregeling in Nederland wel anders is, denk ik dat je toch wel op zo'n bedrag kan rekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens met bovenstaande antwoord. Heb ook altijd geleerd dat het opvoeden van een kind gemiddeld 200.000 kost.