Ouders willen me uit huis zetten. Kan dit zo maar?

Ik wordt dit jaar nog 21 jaar en ben student. Nog een schooljaar en dan heb ik mijn bachelor diploma. Toch wil ik nog verder gaan leren en mijn master behalen. Mijn ouders willen daarvoor niet betalen en zetten mij dan uit het huis. Ze hadden dan genoeg voor mij gedaan.
Is de enige oplossing om eerst toch te gaan werken en daarna verder te studeren? Of zijn mijn ouders ook nog bepaalde dingen verschuldigd? Kunnen ze mij zo maar op straat zetten?

Heeft hier iemand nuttige informatie over wat de rechten en plichten van mijn ouders en mij zijn? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (14)

Op je 21e mag dat gewoon. Je kan natuurlijk met je ouders praten en bv een renteloze lening overeenkomen en/of woongeld als je echt bij hun wil blijven.

Nu moet ik zeggen; Op je 21e het huis uit is ook niet extreem jong; Maar de manier waarop vind ik erg overkomen als een koude douche
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou op kamers gaan en bij het DUO aangeven dat je geen contact meer met je ouders hebt en dat ze niet voor je willen betalen. Dan ontvang je stufi met aanvullende beurs. Daarnaast kun je nog wat bijlenen en verder moet je toch werken naast je studie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op je 21ste kun je best een kamer voor jezelf gaan zoeken. Er is helemaal geen reden, om bij je ouders in te blijven wonen, als zij aangeven, dat ze liever hebben, dat je nu eindelijk eens het ouderlijkhuis verlaat.

Als je een bijbaantje neemt, zoals bijna elke student heeft, dan kun je ook echt wel het hoofd boven water houden. Ook als je nog verder wil studeren.
13 jaar geleden
Ik kan niet beoordelen hoe de situatie thuis is.
Maar je bent wel oud genoeg om op kamers te gaan wonen. Studiebeurs aanvragen en daarnaast nog een baantje en dan kun je het best wel zelf. Hiervan leer je ook weer. Vele zijn je hierin voor gegaan. Dus waarom zou jij dat ook niet kunnen
13 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat jouw ouders je om die reden uit huis zetten. Zijn er misschien meer problemen in de diepte die aan de oppervlakte komen met het betalen van jouw schooljaar?

Enfin, je kunt het ook lenen en dan als je een baan hebt terugbetalen. Of extra lenen bij IB, in Nederland heb je het geluk zoveel mogelijkheden te hebben. En overtuig je ouders dat het om een investering gaat.
13 jaar geleden
Je bent volwassen,
Ik zou juist op mezelf willen wonen.
Vind je het zelf ook niet tijd om uit huis te gaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf ben op mijn 19e uit huis gegaan en heb mijzelf altijd prima kunnen redden. Ik heb zelfs de eerste jaren niet bij geleend omdat ik genoeg gespaard had om mijzelf te kunnen redden.

Ik heb mijn hele studie + woonruimte zelf betaald, absoluut geen geld van ouders gehad, omdat ze dit simpelweg niet konden missen. Het is dus niet onmogelijk dus gewoon even je volwassen gaan gedragen en voor jezelf gaan zorgen.

Als 21 jarige ben je volwassen en ook financieel onafhankelijk dus mogen je ouders inderdaad deze keuze maken, hoe zuur het ook is.

Als zij het tijd vinden dat jij uit huis moet, zul je er maar snel achter aan moeten gaan, genoeg studentenhuizen.

Neem een baantje waarbij je in het weekend en af en toe een avond door de weeks kan werken en EVENTUEEL bijlenen bij DUO (in mijn tijd IBG)

Wil je nou echt niet het huis uit, dan kun je aanbieden om kostgeld te gaan betalen of met andere dingen financieel bij te springen, ga in gesprek met je ouders wat zij graag zouden willen, naast de optie dat jij uit huis gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden dat je ouders je de deur uit willen hebben weet ik natuurlijk niet, maar er zal wel wat achter steken. Misschien hebben je ouders het niet breed en kunnen ze het ook niet meer voor je betalen.
Uit je vraag lees ik dat werken een laatste redmiddel voor je is om geld bij elkaar te krijgen.
Nou, ik wou ze de kost niet geven die al vanaf de schoolbanken klusjes doen, een krantenwijk hebben op zaterdagmorgen wanneer iedereen nog op zijn krent ligt.
Mijns inziens kan je best zelf een deel van je studie ophoesten.
Wanneer je dit aangeeft bij je ouders mag je misschien wel bij hun blijven ook nog.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je hebt het steeds over je ouders wat die moeten doen maar je praat niet over eigen verantwoordelijkheid. Waar is die??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of dat dit kan weet ik niet. Een oplossing is gaan werken in het weekend en in de vakantie. Als je dat een beetje goed doet en trouw spaart moet je wel rond kunnen komen. Zelf kon ik door mijn werken gelijk bij het begin van het studie jaar het zo genoemde schoolgeld betalen, zodat ik dit de rest van het jaar niet meer had. Verder krijg je als je op kamers gaat ook uitwonende beurs. Ik heb naast mijzelf genoeg collega studenten gezien die ook rond kwamen zonder bijdrage van ouders. sommigen leenden ook nog wat bij de IB groep en betalen later per maand terug. dus als je het een beetje handig aanpakt krijg je het rond zonder dat de ouders je financieel steunen. Dat je ouders je uit huis willen zetten is niet zo mooi. Ik hoop wel dat je een goede relatie hebt met je ouders, hoe beter die is hoe meer ze je willen helpen is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beroerd dat je blijkbaar niet meer thuis mag wonen, maar dan lijkt me dat wat je hierboven beschrijft niet de enige reden is... En zonder steun van je ouders kun je prima een studie doen hoor. Ik ben met 17 jaar op kamers gegaan en heb altijd alles zelf betaald (met stufi+aanvullende beurs+lening+bijbaantje).
Je ouders zijn inderdaad niet verplicht om voor jou te betalen als je boven de 18 bent. Of ze je ook het huis uit kunnen zetten, weet ik niet. Het lijkt me in ieder geval dat ze niet verplicht zijn om jou onderdak te bieden, en zeker niet als je geen 'kostgeld' betaalt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ouders hebben helaas het volste recht je de deur te wijzen omdat je al enkele jaren volwassen bent.

Dat het jou even niet zo goed uitkomt, is jammer. Maar dat is de schaduwzijde van de volwassenheid.

Ik zou zeggen, ga het huis uit bij ze als ze dat persé willen, maar laat hen weten dat ze wèl dienen te beseffen wat ze doen omdat het weleens zo kan worden dat je gaat..en nooit meer terugkomt.

Wat je kunt doen is een kamer zoeken en vinden en een aanvraag studietoelage doet..dan kun je je tenminste even financieel redden.

Eventueel zoek je er ook een baantje bij en alles komt goed.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra je volwassen (18 jaar) bent, zijn je ouders niet meer verplicht je in huis te hebben. Ook de verplichting om een bijdrage in opvoeding en verzorging te betalen vervalt dan. Als je uit huis bent, moeten ze je volgens de wet nog wel een bijdrage in de kosten van levensonderhoud en studie betalen totdat je 21 jaar bent. Daarna vervalt ook die verplichting. Ze hebben dus gelijk dat ze je vanaf je 21 verjaardag niets meer verschuldigd zijn volgens de wet. Het klinkt wel tamelijk harteloos. Kun je werken en studeren niet combineren? Dat doen wel veel studenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn eerste reactie is: Zou je nog wel bij zulke ouders willen wonen dan? Maar ja hoe ze verder zijn geweest of jij tegen hen weet ik niet. Officieel gezien kunnen ze jou niet op straat zetten. Bel voor de zekerheid de wetswinkel op. of neem contact op met sociaal raadslieden, in elke stad zitten ze wel: www.sociaalraadslieden.nl. Zij weten precies van de hoed en de rand en ook de tussenwegen. En het kost niets.
Je ouders zijn na je 18e officieel tot niets meer verplicht hoor volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het vrij normaal is om kostgeld te betalen op jouw leeftijd dat ten eerste!
Heb je een bijbaan, wat is de eigenlijke reden waarom je ouders je uit huis willen!
Dat ze je studie verder niet betalen daar staan ze ook in hen volste recht! En ze moeten het maar hebben, maar dat daar buiten gelaten.
Je kunt natuurlijk niet altijd op je ouders blijven teren.
Ook al hebben zei je ter wereld gebracht.
Wat is jouw bijdrage in het gezin?
ik denk dat er meer speelt dan dat je verteld!

Maar oke wat zijn de rechten en plichten van beide partijen!

Welke wettelijke rechten en plichten hebben ouders?

Ouders die gezag uitoefenen, zijn verplicht het kind te verzorgen en op te voeden. Dit betekent dat u moet zorgen voor onderdak, voeding en verzorging. Daarnaast bent u de wettelijke vertegenwoordiger van het kind en heeft u een onderhoudsplicht totdat het kind 21 jaar wordt.

Wat is ouderlijk gezag?

Wat betekent het om ouderlijk gezag te hebben over een kind? Het betekent dat u bepaalde rechten en plichten hebt:

U moet het kind opvoeden en verzorgen.
U mag geen geweld gebruiken tegen het kind.
U bent de wettelijk vertegenwoordiger van het kind. Dat betekent dat u beslissingen mag nemen voor het kind. Bijvoorbeeld of hij een bepaalde operatie moet krijgen in het ziekenhuis. Of naar welke school hij gaat. Het betekent ook dat u erop wordt aangesproken als het kind schulden maakt of schade veroorzaakt.
Ouderlijk gezag eindigt als het kind 18 wordt. Dan is hij meerderjarig. U moet nog wel de kosten van levensonderhoud en studie blijven betalen tot het kind 21 jaar is.

Ik denk dat het voor jouw verstandig is je in te schrijven bij een woningbouwvereniging voor een studenten woning.
Een bijbaantje te zoeken.
Je te verdiepen in studiefinanciering.
http://www.ib-groep.nl/particulieren/default.asp

Zodat je aan je ouders kunt laten zien dat dat je als 21 jarige de capaciteit hebt om voor je zelf te gaan zorgen.
Misschien dat als je kostgeld gaat betalen er toch nog een mogelijkheid is dat je thuis kan blijven wonen.
Of probeer een regeling af te spreken dat wanneer je na je studie alles terug betaald.
Denk dat het heel belangrijk is dat je bijdraagt binnen jullie gezin.

Succes