Wat is een goede manier om opa te vertellen dat hij naar het verzorgingstehuis gaat?

En hoe te reageren als hij niet wil?

Toegevoegd na 1 minuut:
Is het beter door een extern persoon te vertellen?

Toegevoegd na 47 minuten:
Iedereen bedankt voor alle tips en uitwisseling van ervaringen!

13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat kan een heel pijnlijke procedure worden, voor alle betrokkenen. Heb het meegemaakt met mijn schoonvader. Ik had de eer het hem te mogen vertellen en dat heeft hij me nog lang verweten, ondanks het feit,dat hij al aan het dementeren was. Pak het zo diplomatiek mogelijk aan en noem voorbeelden waarom hij niet meer alleen kan zijn.
Ik wens je veel wijsheid in deze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Alle antwoorden zijn zinvol. Dit stukje raakt ons door eigen ervaring en heeft meegespeeld in de nog lopende kwestie.

Andere antwoorden (4)

Poeh...niet gemakkelijk.
Een goede manier vind ik een eerlijke manier. En eerlijk is om hem de waarheid te vertellen. De situatie voor te stellen zoals het is.
Hij kan niet meer voor zichzelf zorgen.
De familie kan niet (volledig) voor hem zorgen.
De consequentie is dat hij naar een verzorgingshuis moet.
Voor de meeste ouderen betreft zo'n gesprek een zg ' slecht nieuws' gesprek.
De allerbeste volgorde voor zo'n gesprek is:
- klap uitdelen ( Meedelen dat het niet meer langer zo gaat en dat opname noodzakelijk is.
- klap opvangen ( Zijn eventuele schrik en emotie aanhoren. Meeleven. Troost bieden. Gelegenheid geven om tekeer te gaan . Strelen, geruststellen. kortom: hem alle ruimte geven zijn gevoelens te luchten. )
- vooruit kijken en oplossingen voor ontstane vragen en problemen bespreken. Let op: niet te vroeg! Eerst moet dat gevoel plek krijgen. ( In de 3e fase kun je hem vertellen hoe het eraan toegaat in huize X; dat je vaak mag en zult komen; dat je helpt met verhuizen, met zus met zo. Dat hij zijn borreltje mag blijven drinken, zakgeld houdt enzovoort enzovoort.

Leuke gesprekken zijn dit nooit, maar wel noodzakelijk. Het is belangrijk om die fasen goed in de gaten te houden, want voor je het weet laat je je meeslepen in de emotie en raak je de greep op het gesprek kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk kan je het bericht zelf het beste brengen. Jij kent je opa en zijn communicatiestijl het beste.

Neem wel een maatschappelijk werker mee voor het geval de vragen van zijn kant te 'lastig' worden voor jou.

Geen leuk nieuws om te brengen. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik denk dat hij het beter van de huisarts oid. kan horen. Oudere mensen kijken daar vaak toch nog wel tegenop en denken ook vaak: de dokter zal het wel weten.

Het zal het voor jullie zeker een stukje makkelijker maken, hoewel het natuurlijk nooit echt makkelijk is. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit moet je in eerste instantie nooit zelf vertellen. Vooral niet als je een kleine familie hebt. Laat eerst de huisarts dit vertellen. Je kan het dan met hem nabespreken, zonder zelf de boodschapper te zijn.
Artsen hebben een autoriteit die vooral oudere mensen nog accepteren. De boodschapper van slecht nieuws, anders dan een arts, loopt de kans even een heel slechte relatie met opa te krijgen.

Raakt opa zelf niet overtuigd, dan moet degene in de familie die, en dat weet iedereen, de meeste invloed heeft, de boodschap onomwonden en duidelijk brengen, maar dan moet er ook niemand in de familie meer twijfelen.

Soms komen we in het leven te staan voor dingen die ""moeten"".

Hebben jullie overigens ook al thuiszorg overwogen? Als opa een paar centjes heeft, is er veel mogelijk. Je kan ook een PGB aanvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas loopt het liefhebbende familielid even de kans om als verrader o,i.d. te worden ervaren. Hij kan beter meegaan naar het gesprek met de huisarts, en de reactie van opa opvangen, en dan achter de huisarts te blijven staan.
Ik zeg dit omdat dit een methodiek uit het maatsch werk is. Methodieken zijn ervaringsgegevens. Dus geen verzinsels, maar een methode opgesteld naar aanleiding van hoe het tussen mensen meestal werkt. Ken je het spreekwoord": de boodschapper werd de kop afgehakt? Die neiging is nog steeds heel menselijk. Het kan zijn dat opa er in zijn eigen beleving al ""na aan toe is"", dan kan je hem helpen de drempel over te stappen. Maar dat moeten jullie kunnen aanvoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij kunnen (ondanks advies van medische zorg naar verpleeghuis te gaan) vader nog thuis houden met veel mantelzorg maar ook thuiszorg en hulp via PGB. Wij vinden PGB helemaal geweldig omdat hij zo al jarenlang dezelfde fantastische helpster heeft.
Maar helaas, helaas, in onze rijke welvaartsmaatschappij is het sinds een ruime maand niet meer mogelijk om PGB hulp te krijgen. Het geld is op!
Mensen die nog PGB hebben kunnen gebruik blijven maken, nieuwe aanvragen worden niet meer gehonoreerd. Goede tip van je maar helaas niet meer te gebruiken.