Twee vrouwen zijn nichtjes van elkaar en ze hebben allebei een kind. Wat zijn die kinderen van elkaar dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (6)

achterneven/-nichtjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Familie.

Ik denk niet dat het achernichtje/neefje is. Want ik ben zelf de achterneef van de nicht van mijn moeder. Of ik dat ook ben van de zoon van de nicht van mijn moeder, dat weet ik niet.

Misschien houdt het op den duur op en is vanaf een bepaalde tak in de familie achterneef/nicht een algemene benaming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn twee soorten verwanten:

Bloedverwanten
Uw bloedverwanten zijn alle personen die één of meer dezelfde voorouders hebben als u.

Aanverwanten (ook: aangetrouwd)
Uw aanverwanten zijn alle personen die getrouwd zijn met een bloedverwant van u en alle personen die een bloedverwant zijn van uw man of vrouw. (Personen die getrouwd zijn met een bloedverwant van uw man of vrouw zijn geen aanverwant van u. Concreet: de man van de zus van uw man of vrouw is niet aan u verwant!)

In dit geval dus achterneven/nichtjes.

Zie schema in de bron:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland weet ik het niet, maar in de amerikaanse nomenclatuur zouden het 'second cousins' zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij gewoon (achter)nicht of (achter)neef.

De nichtjes zijn 4e lijns en hun kinderen 6e lijns.

Toegevoegd op 02-05-2009 22:23:47
De lijn kan bepaald worden door iedere link die via de gemeenschappelijke voorouder getrokken moet worden.
Dus hier broer en zus is 2e lijns. Hun kinderen 4e lijns en daar de kinderen van 6e lijns. In het laatste 3 lijnen naar boven en drie lijnen naar beneden.