Weet je een alternatief op de vraag 'Hoe gaat het'?

Dit als reactie op de vraag waarom je niet altijd een eerlijk antwoord op deze vraag krijgt. Eigenlijk heeft iedereen een hekel aan dit soort beleefdheden, maar toch houden we ze uit gebrek aan beter. Laten we dan eens een paar goede alternatieven bedenken voor als je iemand tegenkomt en je een luchtige openingsvraag wilt hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
58.9K

Antwoorden (28)

Hoe hangt het vandaag?
Wat vind jij van het weer?
Wat zit je haar leuk, nieuw?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat zit je haar leuk is dat huur of lease XD
Hoe is het, alles gezond en wel bij jullie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Alles rustig?'
'Lekker in de weer?'
'Fotogeniek weertje, he?'
'Wat zit je haar leuk / woest / mooi!'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar zo'n vraag is dan ook 'een luchtige openingsvraag' en zal dezelfde functie hebben: een soort uitgebreid hallo, zonder dat het de bedoeling is dat de ander gelijk uitvoerig begint te vertellen hoe het echt is.
Wat vaak wel als een trein werkt: 'Wat leuk jou weer te zien, volgens mij ben je wat afgevallen, klopt dat?' Slaat op zich niet echt ergens op maar vaak vinden mensen het toch leuk om te horen :-)
(Bij heel magere mensen zou ik dan eerder zeggen 'Volgens mij ben je wat aangekomen', maar goed.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon niet een vraag stellen maar iets zeggen als:
Hallo, leuk je te zien!
Hoi, blij dat ik je hier tref!
En vervolgens een gesprek beginnen. En als je hem/haar beter kent, en weet wat ie heeft gedaan/gaat doen, kun je hem/haar een persoonlijkere vraag stellen: hoe was je vakantie? of 'Hoe ging het met je sollicitatie?'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het uit pure belangstelling is en geen gewoontevraag lijkt me een alternatief niet nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zijn we vandaag ?
Hoe voel je je vandaag !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe staat het in het leven?
Wil je aangesproken worden?
Hoe maak je het?
Wil je vertellen hoe het met je gaat?

Toegevoegd na 3 minuten:
Veel goed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles goed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zeggen : Alles kits?

Toegevoegd na 10 minuten:
ook : Alles snor ?

Toegevoegd na 10 minuten:
ook : Alles snor ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles kits achter de rits :')
- Fijn je weer eens te zien!
- Hallo!
- Vragen naar iets specifieks ( hoe is het met je teen, baarmoeder, vader, hart, huis, werk, zoon, kleinkind enz.) als je het daar eerder ov er gehad hebt.
- Hoi. Ik wil eigenlijk geen gebruik maken van de afgestompte vraag: " Hoe gaat het met je? " maar ben daar ondertussen wel hartstikke benieuwd naar.
- Nu ik je toch zie..hoe gaat het met....
- Leuk je te zien, maar een ongelukkige plek (moment) om verder te praten. Spreken we iets af?
enzovoort
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles chil in je bil?
wazaaaaa
yo man!
alles goed?
Hoe is het ermee?
leuk je weer te zien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry maar echt heel slecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, geef dan geen antwoord.
Ik denk dat de meeste mensen hier het leuk willen houden.
Hee, leuk je weer eens te zien!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Goh, wat jij nou hebt meegemaakt....vertel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Hé da's ook toevallig zeg! Ik dacht net (of gisteren) nog aan je".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vervelend he, zo'n openingsvraag.. het is veel leuker om te beginnen met een opmerking uit het verleden bijvoorbeeld over de laatste keer dat jullie elkaar hebben gezien., of een compliment.
"Hey Hoi, mooie veters!" of "Hoi, eindelijk zien we elkaar weer eens..(vul in)
-nuchter
-smiddags
-met kleren aan
-zonder vrienden
-met petje op
enz."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
compliment:
-met kleren uit (als je je kennis toevallig in de sauna tegen komt) ;-)
Gaat 't weer een beetje.......?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hey hoe is t nu met je?
ook al moet je die persoon niet zo,begin nooit over jezelf als je in n situatie beland dat je die persoon aan MOET spreken.vooral als je de persoon in kwestie niet lang gesproken hebt,altijd vragen hoe t op dit moment met hem/haar gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze aan mij vragen: "alles goed?" antwoord ik steevast: "nee, twee fout"
En dan zie je ze denken zo van; "huh, wat bedoeld ie nou?".
En dan laat ik ze nog even nadenken en zeg dan: "volgende week heb ik herexamen".
Doet het altijd goed. :-)
En als het echte vrienden betreft zeg ik meestal hoe het echt is, dus ook als het niet zo goed gaat. Daar zijn echte vrienden voor.
Echte vrienden hoef je meestal ook niet veel uit te leggen, die zien het vaak aan je als er iets aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel goed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik trof net nog iemand die ik heel lang niet had gezien. Ik had zelfs al een slecht geweten, omdat ik ook niet had gebeld of geschreven. Dus zei ik net: 'ken je me nog wel' - en het ijs was meteen gebroken, ze wist direct wat ik bedoelde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi! Nog spannende dingen beleefd de laatste tijd?

en als men dan bedenkelijk kijkt...

nog gebunjeejumped?, nog geskydived? nog wezen wadlopen...?

wat doen we weinig he? (lol)

soms helpt het ook om meer iets in de persoon zijn sfeer te vragen....

Hoihoi, nog een iets lekkers gebakken de laatste tijd?...
Hoihoi, nog een leuke postzegel verzameld de laatste tijd? ...
Hoihoi, nog een leuke kerel gezien de laatste tijd...?....

:-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles goed?
Hoe gaat het ermee?
Alles chill?
Mooi weertje he?
Hoe heb je het deze week gehad?
Hoe was het vandaag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals de jongens die in ,,Het beste idee van Nederland'' bedacht hadden.
Veel goed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zeg ook vaak nog iets mee gemaakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijd niet gezien ...of
Wat een verrassing dat ik jou hier tref... of
Dat is ook toevallig: liep laatst nog aan je te denken...of
Wat leuk dat ik je zie!...of
Zal ik vragen hoe het gaat ,of zullen we daar maar niet over beginnen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een openingsvraag. Iemand geeft aan met je te willen praten. Als ze zonder iets te zeggen aan je voorbijlopen is het ook weer niet goed. We doen het allemaal en als je het vervelend vind om de volledige waarheid te vertellen dan zeg je gewoon "goed" en verder niks. Aan je verbale en nonverbale houding is vaak wel af te lezen of je het er over wilt hebben of niet.
In ieder land is het hetzelfde.
In Indonesie roept iedereen je achterna : "Apa Kabar" wat exact hetzelfde betekent.
Je geeft een brede glimlach en loopt door. Jij blij, zij blij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het hangt ervan af wie dat vraagt .
aan loslippigen zeg ik altijd dat het goed gaat omdat ik weet dat dat antwoord zich als een lopend vuurtje zal verspreiden
dus bij hun is het antwoord altijd, hoe gaat het?""goed"'
punt uit.