Als je een autist knuffelt dan bereik je haar beter ... wat is jullie ervaring?

door het hormoon oxitocine wek je vertrouwen... bij een autist die van nature wantrouwig is ingesteld en daardoor minder open is, is hij/zij beter bereikbaar... met de band tussen ouder en kind is dat een waardevol gegeven maar in de buitenwereld kan zoiets ook misbruikt worden ook bij niet autisten trouwens... wat is jullie ervaring hiermee?

Toegevoegd na 1 minuut:
oxitocine is een knuffelhormoon... het kan ook een bevalling op gang helpen en bevordert de band tussen mensen ... het komt nl vrij tijdens knuffelen...

Toegevoegd na 3 minuten:
het gaat hierbij eigenlijk om de personen met een autisme spectrum stoornis... met de echte autisten ligt het nog wat lastiger... denk hierbij aan mcdd, PDD-NOS en het syndroom van asperger bijvoorbeeld...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

De gemiddelde persoon met een autisme spectrum stoornis zal er niet van gediend zijn en vindt het zelfs moeilijk om door zijn/haar eigen ouders geknuffeld te worden. Als het dan wel mag, is dat heel bijzonder. Er zijn trouwens ook kinderen met autisme spectrum stoornissen die juist heel knuffelig zijn.

Er is momenteel onderzoek gaande (door dr. Rutger van der Gaag, de beroemde kinderpsychiater / expert op het gebied van ASS) naar de invloed van oxytocine op typisch ASS-gedrag, want dat die invloed er is, is duidelijk. Het zou dus best kunnen dat bij autistische mensen er iets verstoord is aan de aanmaak van oxytocine. Wie weet levert dit nog wel mogelijkheden op voor de toekomst. Efkes afwachten dus nog...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat klopt... autisten die wel open staan voor knuffel raken ontvankelijker voor je als je ze knuffelt... toen ik dat las ben ik gaan kijken hoe dat werkte... mijn dochter heeft het syndroom van asperger... en is inderdaad opener naar mij toe als ik haar eerst fijn geknuffeld heb dan wanneer dat niet het geval is... de meeste autisten zijn wantrouwig van aard... door het knuffelen neemt het vertrouwen toe...

Andere antwoorden (6)

Mijn ervaring is dat een autist zich hier ook extreem ongemakkelijk bij kan voelen.

Dit werkt dus zeker niet altijd. Maar het verschilt ook erg per persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
net als bij alle andere mensen; het ligt aan de persoon zelf. de een vind het fijn, de ander niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook gezien dat jonge mensen uit die hoek, een ouder knuffelden, uitsluitend om de nestgeur. Een gedragen kledingstuk was eveneens rustgevend voor de betreffende jongere. De relatie met de ouder bleef even slecht.
Het is een wonderlijke stoornis. Je hoort er tegenwoordig wel erg veel over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat komt omdat er vroeger eigenlijk alleen autisme was en men nog niet al te lang geleden heeft ontdekt dat er veel meer aanverwante stoornissen zijn... die kom je ook het meest tegen... gezien hoe de maatschappij in elkaar steekt tegenwoordig vraag je je echter af of al die opkomende persoonlijkheiddstoornissen niet het gevolg zijn van hoe de maatschappij omgaat met jan met de pet... reden voor een nieuwe vraag...
Uit eigen ervaring met ons zoontje weet ik dat 'ze' over het algemeen het niet prettig vinden om direct contact met anderen te hebben, dus niet direct aankijken en zeker niet direct aanraken. Wat niet wil zeggen dat er nooit geknuffeld mag worden. Ik laat het altijd van zijn kant uit komen en dan kan het zeer zeker rust en ontspanning brengen, dat merk je zeker.
Maar zo maar uit het niets knuffelen zal niet gaan, je stuit dan 9 van de 10 keer op verzet en werkt het juist averechts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit gaat niet altijd op!! ik heb een broertje van 12 met asperger, maar die moet je niet aanraken of knuffelen, dan gaan alle stekels recht overeind! op zich logisch voor een 12-jarige boy, maar dit is altijd al zo geweest.
alleen mijn moeder kan hem soms een kus geven.
Veel autisten worden juist boos wanneer je hen aanraakt, tenzij je van te worden heel duidelijk zegt wat je gaat doen: "ik geef je even een knuffel hoor,want....".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb autisme ik houd er van geknuffeld te worden ook al plaatsen mensen anderen in hokjes
10 maanden geleden