Je bent op de goede weg; je wil iets veranderen! Laat je niet weerhouden door angsten, maar leiden door hoop en vertrouwen in dat het weer goedkomt. Er zijn diverse hulpinstanties en rechtshulplijnen die je kunnen helpen, kijk in je gemeentegids of rechtshulpwinkels.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik zou zeggen, ze hebben tegenwoordig "scheidingsmakelaars", wellicht zit er één bij jouw in de omgeving die je advies kan geven hoe je dit het beste kan aanpakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een vervelende moeilijke situatie , en daar zul je adviezen van een deskundige bij nodig hebben ! Sterkte .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zal er wel goed over nagedacht hebben. Belangrijkste is nu of je kunt blijven wonen waar je woont of niet. Daar kan nu geen antwoord op gegeven worden, maar een onafhankelijk persoon kan dat voor je nagaan. Een eerdere reactie noemde een scheidingsmakelaar en dat is een goed advies want die kan alles narekenen en is véél goedkoper dan een advocaat. Die advocaat zul je trouwens vroeg of laat toch moeten inschakelen, maar beter laat dan vroeg, want die kosten klauwen met geld. Tenzij je geen inkomen hebt, want dan betaalt de staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, pro deo, dat lijkt maar zo.
Want als het huis verkocht wordt heb je ineens wel geld en moet je toch alles zelf betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die kans loop je inderdaad wanneer er wat overblijft na aftrek hypotheek en daar de helft van. Reden temeer om zo lang mogelijk met de echtschedingsmakelaar te overleggen. Beide partijen moeten dat wel willen en vaak is daar de basis niet voor aanwezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scheidingsmakelaars kunnen veel duurder uitpakken dan een advocaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Pedro, met een scheidingsmakelaar kun je een totaal-som afspreken. Voor dat bedrag regelt die alles (mits beide partijen erin meegaan). Er zijn er die voor 1000 euro alles regelen. Dan is gemiddeld 5 uur advocaat. Alleen al één rechtszitting (met standaard uitloop van 1 1/2 uur) en 1 uur reistijd levert dat bedrag al op!
Het zal er heel veel van afhangen hoe de relatie momenteel is.
Wordt er nog gesproken samen?

Is het mogelijk een eventuele scheiding samen te bespreken?
Dat zou zo fijn zijn: dat je samen de dingen kan regelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Freesia;

First things first: misschien moet je het eerst je aanstaande ex maar eens vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zult eerst al je financiën op een rij moeten zetten bij de gemeente helpen ze je daarbij dan kun je evt een bijstanduitkering aanvragen, je laten inschrijven voor een huisje. De scheidingsmakelaar kost heel veel geld terwijl ze alleen bemiddelen je kunt op internet heel veel zelf vinden. Zelf ben ik ook net gescheiden heb 3 kids, het is een hele grote stap maar dan komt ook alles goed. Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben zelf net gescheiden en het was niet makkelijk..
Omdat het huis niet verkoopbaar was zonder verlies op dat moment hebben we er voor gekozen dat mijn ex er in blijft wonen en dan ook de hypotheek zou overnemen.. Maar nu komt het..omdat ik volgens de gemeente dus geen woning leeg achter liet werd ik als starter op de woningmarkt aangemerkt en zou ik dus minimaal 12 jaar op een andere woning moeten wachten.
Na 30 jaar probleemloze woonduur waarvan 10 jaar in een koopwoning.
Echtscheiding was geen excuus en dus moest ik op zoek naar een alternatief..
Er werd zelfs gezegt moet u maar niet gaan scheiden!!
Ik woon nu aan de andere kant van het land heb moeite met het vinden van voldoende werk en kom niet in aanmerking voor een uitkering binnen deze gemeente voor de eerste 2 jaar!!
Dat risico heb ik genomen maar en ik hoop maar dat ik het die 2 jaar vol kan houden mijn huur te betalen en mijn 2 honden te verzorgen die ik al 13 jaar heb.
Dus voor je oproer maakt binnen de relatie zou ik heel goed gaan uitzoeken wat de gevolgen van een eventueele echtscheiding zijn.
En of je dat dan echt nog wil doen.
Ik heb het gedaan omdat ik niet door omstandigheden gedwongen wilde zijn een relatie voort te zetten waarin ik heel ongelukkig was.
Maar daar moet je zelf over nadenken en de beste oplossing voor jou situatie uithalen door je heel goed te laten informeren.
Als ik jou was zou ik via maatschappelijk werk en de gemeente zo veel mogelijk informatie verzamelen om tot een goed besluit te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de 2 kids, die worden immers het kind van de rekening. Want ruziende ouders zijn betere ouders dan gescheiden ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een scheiding heeft twee belangrijke aspecten, de "warme" en de "koude" kant. De warme kant is hetgeen waar jij je als persoon samen met je partner op moet richten, de koude kant moet je over geven aan derden, mediator, scheidingsmakelaar bv.

" warme" kant, hoe is het gekomen, geef elkaar ruimte, praat eea uit in belang van jullie contact wat nu komt, ivm met de kinderen houden jullie een leven lang min of meer contact, relaiseer je dat. Inversteer in de relatie na de scheiding en begin daar direct mee.

"koude" kant, koophuis, alimentatie, omgangsregeling etc, etc, laat dit regelen en adviseren door derden, voor zowel jouw als je partner, regel wat geregeld moeten worden volgens de wet, en daarna kun je altijd meer doen als je daar voor voelt. Maar zorg dat duidelijk wordt wat je minimale verplichtingen en rechten zijn wederzijds, daarna kun je daar afwijkende afspraken over maken als dat voor jullie beide goed voelt.

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scheiden kost enorm veel energie en stress, naast alle praktische en maatschappelijke problemen.
Je zou misschien kunnen overwegen deze energie die je dan kwijt bent , te herinvesteren in de huidige relatie.
Als je wederhelft daar ook zo mee omgaat kan het zijn dat jullie de mooiste tijd van je relatie nog gaan krijgen.
Ik wil je niets opdringen, soms ben je gewoon gehuwd met een zakkenwasser (M/V) eerste klas.
Het kan ook zo zijn dat het eigen functioneren geruime tijd niet goed was en dan zelf een flink aandeel hebt in de ontstane situatie.
Als je gaat beginnen , laat dan eens een flink stuk zelfreflectie toe. Als je gaat scheiden en later tot de conclusie komt dat het stuklopen van de relatie grotendeels bij jezelf zou liggen, dan word je ook na scheiden niet gelukkiger en heb je er een heleboel problemen bij.
Sluit dit uit VOOR je definitieve stappen zet.
Je kunt ook eens met een GOEDE psycholoog om tafel gaan zitten en de situatie en je eigen aandeel daarin eens goed onder de loupe nemen.
Als je niet eerlijk tegen jezelf geweest bent, zou ik daar aan gaan werken voordat ik de handdoek in de ring zou gooien.
Je leven is nu eenmaal verweven geraakt met dat van een ander.
Dat ontrafelen kost veel stof, tijd, geld en moeite.
Ik wens je alle wijsheid en sterkte toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit onderzoek is gebleken dat de meeste mensen die scheiden na de scheiding ongelukkiger zijn dan daarvoor. Als je uit elkaar gaat, kun je het beste zoveel mogelijk zelf bespreken en regelen en als je daar uit bent, kun je kijken of je nog iemand nodig hebt om alles te formaliseren. Als je niet getrouwd bent, heb je eigenlijk alleen een notaris nodig bij de overdracht van het huis. Alleen de alimentatie kun je niet zelf berekenen. Daarvoor kun je het beste naar een familierechtadvocaat gaan. De meeste scheidingsmakelaars zijn daar niet goed in en in verhouding erg duur. Hieronder vind je nuttige en betrouwbare informatie van de overheid.