Soms wel, ja. Als daar even behoefte aan is. Bijvoorbeeld bij ingrijpende gebeurtenissen waar vreugde , zorg of verdriet aan te pas komen.
Maar een goede vriendschap verdraagt het net zo gemakkelijk dat je elkaar een hele tijd niet ziet. Dit kan ook door de afstand komen. (Mijn hartsvriendin heeft jaren in Nieuw Zeeland gewoond en gewerkt)
Dan mail, schrijf, bel of skype je met elkaar om te weten hoe het ermee gaat.
Ik heb wat minder fiducie in een vriendschap waar men jarenlang niets van elkaar hoort. Al is het contact na lange tijd een gezellig weerzien " alsof we elkaar gisteren nog gezien hadden.." duidt het niet echt op een hechte band, die bij vrienden verondersteld mag worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ha, die Annswers;

Misschien wordt de uitdrukking wel vaak gebruikt, ik denk dat het letterlijk toch vrij weinig voorkomt. Daarvoor zitten de scharnieren bij een deur aan de verkeerde kant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,echte vrienden komen wanneer ze gewenst zijn.Ze voelen aan wanneer dit het geval blijkt te zijn.Bij (lief en leed)maar met mate.En zoals bij alle andere dingen:overdaad schaadt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Je gaat naar je vriend/vriendin als je daar behoefte aan hebt of je hebt er gewoon zin in.
Echte vrienden hoeven elkaar niet iedere dag te zien. Mijn vriendin en ik wonen 300 km bij elkaar vandaan en dat werkt prima. Dit betekent dat we elkaar niet vaak zien.
Bovendien heb je nog altijd telefoon en email mocht je daar behoefte aan hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die uitdrukking wordt vaak gebruikt , dat vrienden de deur bij elkaar plat lopen . Maar nog vaker gebruikt als 2 vrienden - kennissen van elkaar - of familieleden ruzie onder elkaar gekregen hebben , en zich niet meer zien . Dan zegt men altijd " en vroeger liepen ze de deur bij elkaar plat "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, juist niet.
Echte vrienden zijn ook echte vrienden als je elkaar niet zo vaak ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor echte vrienden is het niet nodig om de deur bij elkaar plat te lopen, omdat je weet dat je bij elkaar aan kunt kloppen als het nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie de enige echte vriend die ik heb soms weken niet.
Maar als je elkaar nodig hebt staat de deur open. Dus hoeft hij niet plat.

Maar anderen kunnen wel dagelijks behoefte aan elkaar hebben. Dat is erg persoons afhankelijk.

Ik vindt het gezegde te stereotiep
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echte vriendschap gaat om kwaliteit en niet kwantiteit... echte vrienden geven het gevoel alsof je jezelf mag zijn, het praten gaat ook makkelijk als het vorige gesprek weken terug is, et cetera.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoeft helemaal niet. Mijn beste vrienden wonen op 160 KM afstand van mij, dus dat alleen al verhindert dat we vaak bij elkaar over de vloer komen. Als ik erheen ga is het altijd voor een lang weekend en dat gaat al 35 jaar zo.