Wie zeg je als eerste gedag?

Stel je komt op een feest van iemand die een jaar naar het buitenland is geweest. En stel dat daar ook mensen zijn die je ook lang niet gezien hebt. Is het dan de bedoeling dat je eerst die een jaar weg geweest is gedag zegt, ook al komen andere mensen op je af en wat zeg je dan tegen die mensen om aan te geven dat je eerst die ander gedag zegt? Het lijkt misschien geen big issue, maar ik kom vaker in deze situatie, ben benieuwd hoe anderen mensen dat doen.

13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Je zegt uiteraard als eerste een globaal gedag aan iedereen die je eerst tegenkomt. Zo van hallo, een glimlach en een knikje.

Maar je doel is om door de massa te gaan zoeken naar de hoofdpersonen van het feest. Deze geen je een echte gedag met zoenen, knuffel, lach, enz...

Onder het lopen dus knikjes en glimlachjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Hier kan ik wat mee, Dank!

Andere antwoorden (7)

Het feest wordt gegeven ter ere van degene die een jaar in het buitenland is geweest. Dan zeg je die persoon als eerste gedag en daarna pas de rest. Het is tenslotte zijn/haar feest en dat is wat telt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk begroet je als eerste het feestvarken; daar kan geen twijfel over bestaan. Op een verjaardag of op een bruiloft ga je toch ook eerst op de gelukkige(n) af. Mensen die je lang niet gezien hebt zal je even in de wacht moeten zetten met bv een "Wat leuk je weer te zien, maar een ogenblikje alsjeblieft. Ik moet eerst even het feestvarken begroeten. We praten zo meteen verder, goed?".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat vanuit jezelf natuurlijk als eerste op het feestvarken af. Maar als je onderweg een ander tegen komt, dan hoef je die echt niet te negeren hoor! Je kunt gewoon begroeten en 'goh wat leuk, tijd niet gezien' en zo uitspreken. Maar dan ook 'ik ga eerst even het feestvarken begroeten, ga je mee?'
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
perfect!
Ik zou eerst natuurlijk op degene af gaan die er een jaar niet is geweest. "Hallo!" zeggen tegen iemand anders van te voren is natuurlijk ook geen ramp. Als je in gesprek met iemand bent, vind ik dat je gewoon mag zeggen "Ik ga even 'naam van degene die hier een jaar niet is geweest' begroeten." Je hebt kans dat degene met wie je aan het praten was, ook eerst het gesprek met jouw is begonnen en hem of haar ook nog niet heeft begroet. Als dit niet het geval is, dan zou ik naar hem of haar toe gaan, begroeten en een praatje maken. Ik denk dat na een tijdje hij of zij ook weer een praatje is aan het maken met iemand anders, of misschien sta je te praten in een groepje. Dan kun je dus gewoon teruggaan naar de andere mensen die je een tijd niet hebt gezien of naar degene waar je eerst mee was aan het praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, als diegene een relatie heeft, en die maakt toevallig de deur open, moet je natuurlijk diegene gedag zeggen. Maar als je de kamer binnen loopt waar nog meer mensen zitten, zou ik naar diegene waar je voor komt naartoe lopen en hem een kus en knuffel geven. En daarna zou ik iedereen een hand geven.

Liefs,
Hart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gebruikelijk dat je eerst de gastheer/gastvrouw die het feestje geeft begroet. Natuurlijk is het geen wet, maar het zal vreemd gevonden worden- misschien onbeleefd- als je het anders doet.
Komt er iemand naar je toe, waarbij ook sprake is van een enthousiast weerzien, begroet dat " voorlopig" Laat weten dat je het gaaf vindt de ander te zien, maar dat je eerst even de gastheer/vrouw wilt begroeten.
Dat begrijpt iedereen, omdat het wijd en zijd de gewoonte is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard eerst de gastgevers , en dan de rest van de aanwezigen bekenden ,en onbekenden .