Ben ik verplicht naar mijn ouders te luisteren?

Ik ben laatst door de politie meegenomen naar huis vanwege dronkenschap in het openbaar. Ik ben 16 jaar oud. We krijgen de keuze om de boete te betalen of om te melden bij halt. Mijn ouders hadden die dag voor halt gekozen, en is er een afspraak gemaakt. Ik wil zelf liever de boete betalen maar mijn ouder hebben liever halt. Mag ik deze keuze zelf maken of ben ik verplicht hier mijn ouders op te volgen?

een jaar geleden
2.7K
tinus1969
een jaar geleden
Betaal je zelf de boete van je bijbaantje?
BonBonvanJohn
een jaar geleden
Je moet als minderjarige blij zijn dat er zoiets bestaat als Bureau Halt. Halt voorkomt namelijk verdere contact met justitie. Als je denk dat het klaar is met alleen een boete betalen dan heb je het mis, een aantekening op je strafblad kan gevolgen hebben in je verdere leven. Te denken aan: moeite met solliciteren, je kan in de toekomst vaker worden aangehouden door politie voor controle, flinke moeite om internationaal te reizen omdat je je strafblad aantekeningen moet opgeven op je inreisformulier

Antwoorden (2)

Ja, je ouders zijn verantwoordelijk voor je en als zodanig zal je moeten doen wat ze zeggen, zolang dat binnen wettelijke kaders is.
Dat betekent niet dat je er niet over zou mogen praten thuis: jij kan jouw argumenten aanvoeren en luisteren naar de argumenten die je ouders hebben om deze keus te maken. Maar zij zijn degenen die de keuze maken.
een jaar geleden
Iedereen zegt "ja" maar volgens de site van de rijksoverheid is dat niet zo. Want je moet het er zelf mee eens zijn staat hier.

Ik vraag mij wel af waarom je liever een boete hebt. Halt voorkomt dat je een aantekening krijgt op je strafblad.
een jaar geleden