Kan je bij een vriendin/vriend slapen zonder ouders toesteming?

Ik ben 17 jaar oud, dus minderjarige.
Kan ik uitgaan/overnachten bij mijn vriendinnen/vrienden zonder in problemen te geraken met de politie, etc.
En zo ja, is het mogelijk om in der problemen te geraken met het zelfde ding maar als 18-jarige in plaats van 17-jarige?

een jaar geleden
4.1K
tinus1969
een jaar geleden
De politie zal het iig weinig kunnen schelen.
Ritsuka
een jaar geleden
Als mijn kind na uitgaan niet thuis komt, dan zou ik als ouder de politie bellen. Is toch kleine moeite om te zeggen dat je bij vriendin1 gaat slapen?
HannekeJanssen
een jaar geleden
Ik zou het in ieder geval aan je ouders melden dat je niet thuis komt, anders maken ze zich onnodig ongerust en schakelen ze misschien de politie in. Als je ouders je geen toestemming geven om weg te blijven 's nachts krijg je natuurlijk wel problemen met je ouders als je toch wegblijft.
Maar waarom zou je het zo op de spits drijven? Ik begrijp dat jij graag uit wilt gaan, en dat je ouders dat niet willen / dat niet verantwoord vinden. Kun je het gesprek met ze aangaan, en kijken waar ze bang voor zijn, en misschien een oplossing vinden waar jullie allebei mee kunnen leven?
In ieder geval: zolang je nog niet meerderjarig bent / zolang je nog bij je ouders woont / moet je je houden aan de regels van je ouders. Als je 18+ bent, en je kunt voor jezelf zorgen ben je veel vrijer natuurlijk....
tinus1969
een jaar geleden
De vraag is dan: Kun je dit aan je ouders melden (een appje sturen met 'ik slaap bij Truusje'), of heb je toestemming van je ouders nodig?

Antwoorden (2)

Als 17 jarige val je onder de ouderlijke macht als minderjarige. Ouders verzorgers kunnen dan de politie inschakelen! Dan kun je in de problemen komen maar of dat ook gebeurt is de vraag.
Als 18 jarige ben je volgens de wet meerderjarig dus volwassen en kom je dus niet in de problemen!
een jaar geleden
Bij een vriend overnachten ook zonder toestemming ouders is nooit strafbaar ook niet als 17 of 10 jaar bent. Wat wel kan is dat je als vermist wordt opgegeven zodat je ook door politie gezocht kan worden. Dat is in nl ook niet strafbaar.

Het ouderlijk gezag omvat de plicht én het recht van een ouder om zijn minderjarig kind op te voeden en te verzorgen. Dat betreft het lichamelijk welzijn, de veiligheid en de ontwikkeling van het minderjarige kind. Ook de minderjarige zelf dient rekening te houden met het feit dat zijn ouder(s) het ouderlijk gezag uitoefenen en hij behoort ook de belangen van de overige leden van het gezin in acht te nemen.
een jaar geleden