Help! Mijn man heeft een hobby?

Het is niet om mijn wederhelft af te katten Maar als het om zijn hobby gaat dan komt er een totaal ander persoon te voorschijn. Al zijn energie steekt hij er in en vergeet het gezin totaal. Hij is secretaris en is "belangrijk" binnen de vereniging. Als ik een dag mee ga met de kinderen dan heeft hij totaal geen oog voor mij of de kinderen. Hij negeert ons bijna. Loopt op een bepaalde manier in de rondte. Ik irriteer me er enorm aan. Als ik dit bespreek dan zegt ie niet veel. Hij krijgt van mij alle vrijheid om een hobby te hebben, zijn hobby is niet de mijne maar ik accepteer het wel. Maar ik vind het niet nodig om zijn eigen kinderen te negeren... Hoe ga ik er mee om? Of hoe bespreek ik het zonder meteen een enorme ruzie te hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Ooooh wat ongelooflijk bekend en herkenbaar..
Mannen hebben dat stellig vaker en meer nodig(..) dan vrouwen. Is het vanwege behoefte aan erkeniing? Een vlucht uit het alledagelijkste?
Je doet er niet veel aan. Het voelt (voor jullie beiden) ook niet lekker als hij daar wegblijft om jou, terwijl hij bij jou op de bank zit te verlangen naar die ' hobbie' .
Wat een getob toch weer..
Maar..het zou voor mij verheugend zijn, dat het niet een 18-jarig sexbommetje , of een 40-jarige medehobbiist is, waardoor hij zo afwezig is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Maak het bespreekbaar maar gooi het over een andere boeg. Geef aan dat je meer leuke dingen samen wilt doen.

Wat je ook doet begin niet over zijn hobby want dat is waarschijnlijk een aanval op hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verdiep je eens in zijn hobby..misschien word je er ook wel door gegrepen.

Mocht je dat echt tegenstaan..praat dat met elkaar.

Praat zonder verwijt in je stem en praat met begrip voor zijn liefhebberij.

Vraag hem een beetje begrip voor jouw standpunten..tenslotte gaat het ook om jouw leven, toch?

Veel sterkte hoor!

Gr. Ton
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat hem toch.
Daar is hij op zijn terrein, waar hij ""belangrijk"" is en jullie zijn nu even de toeschouwers.
Vertel hem s avonds hoe je hem hebt bewonderd, en hoe goed hij het allemaal heeft georganiseerd.
Vraag dan of het hem is opgevallen dat je hem af en toe een knipoogje gaf. En blijf vooral lachen.

Mannen kunnen net kinderen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hobby heb je om eventje je zorgen te kunnen vergeten. Als iemand te veel in zijn hobby opgaat, kan dit een eigenschap van diegene zijn (fanatiek, perfectionistisch, enz) of het kan een uitvlucht zijn.

Vaak is het fanatieke van een hobby alleen aanwezig in het begin. (net zoals jij hier op GV???).
Uiteindelijk ebt het wat weg en krijgt het een beter plek. Het is waarschijnlijk alleen maar een periode waar hij in zit.

Dat hij er niet over wilt praten, betekend waarschijnlijk dat hij denk dat hij zijn verhaal niet bij je kwijt kan. Of hij kan niet op die manier over zijn emoties praten.
Is hij iemand die eenvoudig over zijn diepe emoties praat?
Ik denk het niet als ik je allerlaatste zin leest. Als er snel ruzie ontstaat, dan betekend dit vaak dat men ver van zijn emoties af staat. Dan krijg je meer te maken met gedrag.

Ik heb wel het gevoel dat dit goed is voor jullie. Dat er een situatie ontstaat die jullie opnieuw laat bekijken hoe jullie leven ervoor staat. Dat het nu niet zo leuk is kan ik me voorstellen. Maar op de lange duur denk ik dat je hier veel uit kunt leren. Over hem en over jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is het bijna een obsessie , hij gaat er te zeer in op , en het heeft hem helemaal gepakt ! Het is op zich prima dat een mens een hobby heeft ,ieder zijn eigen passie. Dit moet anderen binnen de vereniging toch ook op(ge)vallen (zijn) ! Er zullen toch meer vrouwen van leden zijn , waar je eens voorzichtig mee kunt praten . Zelf blokt hij dit af , omdat het over wilt hebben wat hem heilig is ( ligt gevoelig ) Daar kun je zelf weinig aan veranderen vrees ik als het zo erg is ( geeft ruzie ) Hij zou misschien van kwaadheid helemaal er mee stoppen , en dan krijg jij de schuld ! En dan ? ook niet goed . Het beste was dat hij tot de eigen conclusie kwam dat hij te fanatiek bezig is , en het dierbare om zich heen vergeet -niet ziet- wil zien ! Misschien lost het zich door eigen inkeer wel op ! Sterkte hiermee !

Toegevoegd na 13 minuten:
Oeps 2 woordjes vergeten -je(het)- er(over)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bel rtl4 en vraag of John Williams je helpt.Altijd leuk toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh,ik herken het! bij mij speelt dat ook.Mijn man heeft zich uit onvrede met de plaatselijke politiek bij zijn partij aangesloten.Hij is gelijk maar secretaris geworden, terwijl hij een dyslectische achtergrond heeft! Hij heeft meteen een website gemaakt en is nu ook de webmaster. Heel trots liet hij mij zijn verkiezingsprogramma zien en ik kon het niet aanzien, zoveel fouten, zo verkeerd geïntepreteerd. Ik moest dus wel verbeteren.De mannen die de partij hadden opgericht waren dolenthousiast over de stukken en het verkiezingsprogramma. Gevolg was dat bij de verkiezingen hij gekozen werd in maart en nu aan de gemeenteraad deelneemt als buitengewoon commissielid. Alle correspondentie loopt nu via mij. Ik moet controleren voor het artikel naar de kranten gaat of in de raad komt. Ik interesseerde mij totaal niet voor politiek, maar ben er dus zo ingerold. ik schrijf graag en dat scheelt. Hij is me er zo dankbaar voor dat ik hem help en de ene hand wast de andere! Ik tuinier graag en nu moet hij mij ook helpen met mijn hobby en dat doet hij zonder protest.Ik hoef nu niet meer zwaar te spitten ofzo. Op gemeentebijeenkomsten maak ik er maar het beste van. met mij zijn er meerdere vrouwen die er voor spek en bonen bijl lopen, want de mannen zijn dan graag 'belangrijk'. Ik vermaak me wel hoor, ik praat gewoon met alle anderen en laat hem lekker zijn ding doen. Als wij het gezellig hebben komen de mannen er vanzelf bij.
amc
13 jaar geleden
Als ik jouw toelichting bij je vraag goed begrijp negeert hij jou en de kinderen wanneer jullie met hem meegaan naar zijn vereniging.
Dan lijkt mij een goede oplossing om hem zijn dag met de vereniging gewoon te gunnen en niet meer mee te gaan.
Iedere vereniging heeft leden/vrijwilligers nodig die in het bestuur of andere commissies zich inzetten om bepaalde zaken te regelen. Wees er gewoon trots op dat jouw man deze inzet wil tonen, en ga op de dag dat hij naar zijn vereniging is iets gezelligs doen met de kinderen.

Mocht het gebeuren dat hij echt iedere avond na zijn werk met de vereniging bezig is en daar ook meerdere malen per week heen moet, en jou en de kinderen om die reden verwaarloost moet je dit natuurlijk wel met hem bespreken. Gewoon uitleggen wat dit voor jou en jullie huwelijk betekent.