Het komt van de Nederlandse taal, linguïstisch.

Ik hou van jou betekent: Ik wil je graag voelen, ik wil graag bij je zijn, ik wil buigen voor je. Maar ook: Ik wil je vasthouden, letterlijk en figuurlijk. Ik hou van jou betekent ook ik wil me met jou verbinden. Ik wil samen met je één zijn, verenigen, samen zijn.

Mijn ervaring van: "Ik hou van jou", houdt in, dat ik de beleving en de blijdschap van mijn geliefde belangrijker vind/ervaar dan de mijne. Als de ander waar ik van hou gelukkig is, dan is dat van meer importantie dan de mijne.

Dus ja het heeft inderdaad te maken met ik wil je bij me hebben, ik wil je bij mij houden.