Is scheiden in de mode?

Je ziet steeds meer huwelijken stuklopen. Naar wat ik heb gehoord (want zo oud ben ik nog niet :p) was dat een kleine twintig jaar geleden zelfs veel minder.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Tegenwoordig eindigt een op de drie huwelijken in een scheiding.
En misschien wel meer.
Hoewel het voor de individu op een bepaald moment een ""oplossing"" lijkt, is hetgeen daarna komt soms nog veel erger. Sommige mensen zouden zich dan nog wel een keer bedenken!

Natuurlijk er zijn situaties denkbaar van huiselijk geweld etc, iedereen kan de voorbeelden noemen, waar men echt het huwelijk niet meer kan laten bestaan.

Ondanks de schijnbare of echte voordelen voor het echtpaar, is het scheiden maatschappelijk ontwrichtend.
Het is voor kinderen heel moeilijk, de vrienden de familie iedereen heeft ermee te maken. Het zijn grote golven in een kalme levenszee.

Ik ben zelf in 1984 gescheiden. Mijn broer zei: Wat? dat gebeurt toch alleen in het buitenland?
Nu hoor je het regelmatig om je heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat zou goed kunnen, anders was er ook geen "Scheidingmakelaar" in het leven geroepen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee hoeveel er 20 jaar geleden gescheiden werd. Denk wel dat er tegenwoordig meer mogelijkheden zijn om te scheiden. Tegenwoordig kun je als gescheiden vrouw beter je geld verdienen als in de tijd dat je als vrouw minder of niet opgeleid was voor een beroep.
En als dat niet lukt heb je meer kans op een uitkering.
Vroeger was het voor de vrouw, en voor de man ook, toch veel moeilijker om je eigen weg te gaan,waardoor je toch maar bijelkaar bleef. Ofwel, de armoede hield je bij elkaar.
Vraag me niet wat beter is
13 jaar geleden
Wel, ik heb juist het gevoel dat het pakweg 25 tot 20 jaar geleden veel erger was!
En vooral huwelijken die al wat langer bestonden.
Juist in die periode had ik (beroepshalve) met scheidingen te maken en werd zo depressief van die scheidingen-aan-de-lopende-band , dat ik het onderwijs ben ingegaan!
Ik herinner me een soort noodkreet van een orthopedagoog ( ca 1990) in de Volkskrant, geloof ik, over zijn zorg m.b.t. de toename van scheidingen. Uiteraard vooral vanuit het schadelijk perspectief voor de eventueel aanwezige kinderen.