Bij kussen komen stoffen vrij die je prettig vind. O.a. Oxytocine en cortisol. Hier is onderzoek naar gedaan.

Oxytocine (ook wel "knuffelhormoon") speelt een rol bij het versterken van sociale contacten en werd tijdens zoenen bij de man actiever en bij de vrouw minder actief. Het niveau van het stresshormoon cortisol daalde bij beiden.

Zoenen ontstresst dus en het bevestigt de theorie dat vrouwen kussen onbewust gebruiken als selectiecriterium voor een nieuwe minnaar.

Omdat voor mensen sociale relaties belangrijk zijn is het kussen van elkaar belangrijk. Dit speelt zich af op verschillende niveau's afhankelijk van de relatie: denk aan een kus geven aan een bekende tot het tongzoenen van partners.

Toegevoegd na 3 minuten:
In Scientific American, een gerenommeerd blad, stond in 2008 een artikel over kussen. De conclusie is hetzelfde als ik samenvat hierboven:

(...) "In the body, a kiss triggers a cascade of neural messages and chemicals that transmit tactile sensations, sexual excitement, feelings of closeness, motivation and even euphoria" (..)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant, maar was dit vroeger ook al zo? Of ging men kussen eb later kwamen de hormonen erbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jorryt: Dat lijkt me best een moeilijke vraag. Ik denk dat het te maken heeft met evolutie van sociaal gedrag en evolutie van seksualiteit. Hormonen zijn signaalstoffen. Waar zenuwen signalen geven via electrische prikkels, doen hormonen dat doordat ze afgegeven worden in het bloed en elders in het lichaam een signaal afgeven. Kennelijk hebben wij "geleerd" dat sommige signalen prettig zijn.

Andere antwoorden (7)

Het is een goede vraag, kussen is iets intiems, je voelt je tot elkaar aangetrokken, en het is vaak nog lekker ook :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat is niet wat mij te binnen schiet als mijn kwade oude tante weer op haar wang tikt.
Kristal
12 jaar geleden
Dan kus je toch echt de verkeerde :-)
Dat hoort bij onze cultuur

Toegevoegd na 4 minuten:
Daar door hebben wij het zo geleerd van kinds af aan. Maar niemand weet hoe het echt zo is ontstaan

Toegevoegd na 6 minuten:
Er zijn wel vermoedens maar de echte reden is niet bekend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat niet iedereen in bril heeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry leesde effe verkeerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot zover de sterke werkwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha grappig jorryt ;)
Kristal
12 jaar geleden
Proest! Ik schiet hardop in de lach Jorryt :-)))
Omdat dat een natuurlijke behoefte is. De wet van de natuur. Als je iemand leuk vindt wil je ook fysiek bij iemand zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De natuurwet is uit psychologie. Heeft niks te maken met apen noch konijnen.
Niks complex aan. Omdat we het zo geleerd hebben en het tot onze cultuur behoort.
De Eskimo's neuzen. Ook lekker, mits je niet verkouden bent. Lands wijs, lands ....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen kussen elkaar omdat ze van elkaar houden en zo hun genegenheid willen tonen.
Amadea
12 jaar geleden
De oorsprong van kussen is eigenlijk heel grappig. In de oertijd kauwde moeders het voedsel voor hun baby om het daarna via hun mond door te geven aan de baby, daar komt eigenlijk het kussen vandaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke gedachte! Heb je een bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jaaa een goeie bron
http://www.goeievraag.nl/vraag/zoenen.56970
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een grappig detail... +
Aangezien je lippen erg veel zenuw-uiteindes hebben, lijkt het me een ideale plaats om je partner mee te 'voelen'. Of je zou je vingertoppen tegen elkaar aan moeten leggen :)