Zijn veel muggenbeten schadelijk?

Mijn zoontje is vorig jaar op 1 dag (nacht) 31 keer door een mug gestoken (of meerdere muggen).

Afgelopen week is hij 20 keer in 1 nacht door een mug gestoken.

Normaal zet ik een muggenverdelger aan maar dat was ik deze nacht vergeten.

Beide keren is hij nadien "ziek" geworden.
Niet heel ernstig maar gewoon hangerig en huilerig. Weinig eetlust. Moe.

Ik kan mij best voorstellen dat het niet aangenaam is om 20 muggenbulten over je kleine lichaam te hebben en dat dit zijn effect heeft op zijn gemoedstoestand.

Ik bedoel natuurlijk geen ziektes zoals malaria en andere door muggen overdraagbare ziektes. Het zijn normale (denk ik) huis - tuin en keuken muggen.

Nu hebben hij en ik meer last van muggenbeten. Zijn voet was bijvoorbeeld helemaal opgezet. Op zijn voet zaten meerdere muggenbeten waardoor het dik werd.

Maar mijn man en mijn dochter worden bijvoorbeeld niet gestoken. Wij wel. Waarom hebben muggen een bepaalde voorkeur voor mensen?

Mijn zoon is 2,5 jaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
20.3K

Antwoorden (5)

Sommige mensen scheidden een bepaalde geur af waar de muggen op afkomen. Maar waarom gebruik je geen klamboe en/of antimuggenmelk/zalf? En je kan mss een hor voor het raam plaatsen?
Ik denk dat het geen kwaad kan die muggenbeten maar zou toch maar proberen om het te voorkomen.
Succes en sterkte ermee! vetroetel je zoontje maar lekker en smeer iets op de bulten dat de jeuk verzacht. vast ook te koop bij drogisterijen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat 'normale' muggenbeten schadelijk zijn, 'mentaal' misschien wel voor een kind.

goeievraagster :Mij is geleerd dat dit door warmte kwam. Hoe warmer je bent hoe eerder ze je steken. Dus als jij een warmere lichaams tempratuur hebt dan een familie lid…
Mag jij raden wie er de pineut is! ;)

Ook geur speelt een rol, want ze zijn totaal niet gek op citroenlucht, dus dat zegt ook iets over dat ze bepaalde geuren vies vinden.
Misschien ruik jij wel héél lekker! ;)
"Muggen kunnen - ook in het donker - een mens of dier gemakkelijk lokaliseren door hun uitstoot van Kooldioxide (CO2). Hierna selecteren muggen op basis van ultraviolet licht, geur en warmte. Met name de geur van zweetvoeten trekt ze sterk aan."

Zie bron 1.

Bronnen:

blizzz.nl/index.php?sId=50003
1 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muggen komen af op de co2 die mensen uitademen, iedereen word gestoken door muggen, maar jij en je zoontje krijgen zoals vele andere mensen een alergische reactie op het stofje dat de mug naar binnen spuit om het bloeden te stoppen. Dus het is niet dat geen muggenbulten betekend dat je niet gestoken bent.

En ik denk dat je zoontje vooral heel lamlendig werd van alle jeuk. Als je heel veel jeuk heb, ga je je op iets anders proberen te concentreren, wat erg moeilijk is. Dit kost veel energie, en dus word je snel moe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt dat mensen doodziek kunnen worden van 1 muggebeet, dit is oa. met coccenbacil het geval en afkomstig van een rund of geit als vorig slachtoffer.
Dat bepaalde mensen slechts zelden gestoken worden klopt ook - maar ikzelf houdt het op de (hier niet gebruikte!) zeep dus dat zou ik eerst maar controleren. De reisroute van 1 mug = 800 meter dus binnen deze straal worden alle emmers omgekeerd, alle rioolputjes met een scheut chloorbleekloog nagevuld en de slootjes met kikkers en goudvissen bijgevuld (de laatste bij boerencoöperaties voor een halve euro/stuk). Hang voorts kleine nestkastjes voor pimpelmezen op want die lusten ze rauw.
Mijn idee over muggesteken is dat veel huizen niet goed kierdicht zijn gemaakt en dat merk je vooral op de energierekening dus wel. Nog een optie is verhuizen van drassige veengrond naar zandgrond.
Verder zou ik uw kindje iets meer vitaminedrank geven zoals ingedikt bramensap van appie, het is eigenlijk voor baby's bedoeld maar op kleuters werkt dit fenomenaal en niet voor niets groeien bramen vooral rond een boerderij: daar moet over nagedacht zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zoontje echt zoveel door muggen gestoken wordt zou ik toch maar eens bij een huisarts langs gaan.
Er bestaat ook nl. een muggenallergie en daar is een medicatie voor, dus ik weet niet in hoeverre dit van toepassing is voor je zoon, maar ik zou even langsgaan.
Het is immers een kindje van 2,5 jaar.
Dacht dat bij een muggenallergie 1 prikje meerdere bulten kan veroorzaken.

Toegevoegd na 8 minuten:
Kijk ook een op onderstaande site voor enkele tips