Wat is de procedure van het wijzigen van de voornaam van een minderjarige en wat kost dit?

Hallo, mijn adoptiedochter is 16 jaar en heeft van haar biologische ouders een islamitische naam gekregen. Mijn dochter is alles behalve dat en kwam naar mij met de vraag om haar naam te veranderen, want ze zat hier erg mee. We hebben het er veel over gehad en ook al een nieuwe passende naam gevonden. Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met het veranderen van de voornaam van een minderjarige en wat dit precies gaat kosten?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Kinderen
3.5K
TurfGraver
5 jaar geleden
Leesvoer:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-en-naamskeuze-kind/vraag-en-antwoord/voornaam-of-achternaam-veranderen
jodyenboyke
5 jaar geleden
Ik hoop dat je je dochter de tijd geeft om volwassen te worden en meer over haar achtergrond en cultuur leert begrijpen.. Haar islamitische naam heeft vast een betekenis en zo zijn er nog wel meer dingen, die bij haar horen. Op latere leeftijd kan ze spijt krijgen van beslissingen die nu voor en met haar genomen worden. Jij als adoptiemoeder zou moeten weten hoe belangrijk de achtergrond en afkomst voor geadopteerde kinderen zijn, neem eens contact op met stichtingen die zich met adoptie bezighouden, zij kunnen goed adviseren!
Als ze nu graag anders genoemd wil worden in familie en vriendenkring is dat toch geen enkel probleem?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://nos.nl/artikel/2245459-meer-mensen-blijven-kiezen-voor-een-andere-voornaam.html Hierin staat duidelijk wat de stappen en kosten zijn.
Trouwens, onofficieel kan ze al een andere voornaam gebruiken. Alleen op officiële stukken (id, ov-kaart.....) staat dan de biologische naam. Zelfs scholen werken hier aan mee.

Antwoorden (1)

Voornaam wijzigen

Wilt u uw voornaam laten veranderen? Dan moet u hiervoor een verzoekschrift indienen bij de rechtbank. U heeft dan een advocaat nodig. Gaat het om een wijziging van de voornaam van een minderjarige? Dan moet een van de ouders of de voogd het verzoek indienen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de rechtbank bij u in de buurt."
Uit andere bron:

"Wanneer kunt u de voornaam wijzigen?
Een voornaam wijzigen is mogelijk indien de rechter van mening is dat u een voldoende zwaarwichtig belang heeft bij een wijziging van de voornaam. Dit belang moet groter zijn dan het maatschappelijk belang (dat gediend is bij een continue naamsvoering).

U kunt uitsluitend uw voornaam wijzigen indien u een in Nederland geregistreerde geboorteakte heeft. Hiervan is sprake indien u in Nederland bent geboren. Heeft u geen Nederlandse geboorteakte, leest u dan hier wat te doen.

Voorbeelden van geslaagde verzoeken tot voornaamswijziging:
De advocaten van naamswijziging.nl hebben in de afgelopen 15 jaren tal van redenen voorbij zien komen voor een voornaamswijziging. Hierna leest u enkele redenen die in de gegeven omstandigheden hebben geleid tot een geslaagd verzoek:

    er is een fout gemaakt bij de geboorte-aangifte (bijvoorbeeld: voornamen vergeten, onjuiste schrijfwijze, spelfout, spijt van gekozen voornamen etc);
    de voornaam is verbonden met een emotioneel zwaar verleden (bijvoorbeeld (geestelijke mishandeling, pestijeren, verwaarlozing, depressie etc);
    een voornaam toevoegen om een bijzondere band met een persoon (ouder, grootouder, zeer goede vriend(in) etc) te versterken;
    de voornaam is nadrukkelijk mannelijk of vrouwelijk en past niet (meer) bij de persoon (transgenderisme, transseksualiteit);
    de voornaam is (al dan niet in combinatie met de achternaam of beroep) bespottelijk of een constante bron van vragen of ergernis;
    de voornaam is een normale buitenlandse voornaam, maar in het Nederlands is deze voornaam (erg) vreemd;
    de voornaam past niet bij een (gewijzigd) geloof;
    er is sprake van een van de officiële voornaam afwijkende langdurig gebruikte (roep-)naam."
In weer een andere bron gaf een advocaat een bedrag van eur 1295.- all in.
Dat is dan weer een vergoeding voor de advocaat en de rechtbank.

De procedure kan dus starten door contact op te nemen met een advocaat.
Toegevoegd op 26 december 2018 10:15: tekst