Mijn kat legt dode muizen neer op dezelfde vloer waar mijn baby kruipt. Wat kan ik hiertegen doen?

Wij hebben een dreumes van bijna een jaar. Nu heeft onze kat nooit een prooi mee naar huis genomen. Maar sinds twee maanden ineens drie keer een muis, waarvan de afgelopen twee nachten elk een muis. Hij legt ze in de woonkamer op de grond. We ruimen het doode beest telkens op, en reinigen de vloer zo goed als kan. Maar..Nu kruipt en speelt onze dreumes ook op diezelfde vloer. En gisteren ontdekten wij de muis pas na twee uren.wie weet is die muis over de hele vloer gesleept en gegooid.
Hoe erg is het en wat kunnen we in deze situatie nu het beste doen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
Inekez1
3 jaar geleden
Blijkbaar vind je het wel goed dat de kat met z'n pootjes (waarvan je niet weet waar hij in of aan heeft gezeten) over dezelfde vloer loopt als waar de baby speelt. Als je er ook zelf met je buitenschoenen over loopt: niet teveel drukte maken over de vloer waar de muis op heeft gelegen, die vloer zit dan toch al vol met allerlei vuil en bacteriën (goed voor de weerstandsopbouw van je kindje). Wel de vloer controleren en muis verwijderen voordat je kindje er gaat spelen. Wil je voorkomen dat er muizen in je woonkamer komen, dan moet je zorgen dat de kat niet zelf van buiten in de woonkamer kan komen. Kattenluikje naar de hal/keuken/bijkeuken en dan de deur naar de woonkamer gesloten houden. Kattenmandje 's nachts in de bijkeuken en dan mag de kat overdag weer in de woonkamer, zonder muis.
Ivana
3 jaar geleden
In ieder geval is het beleefd de kat te bedanken voor de gift, want dat is de bedoeling. Een kat die een prooi voor je voeten legt heeft een positieve bedoeling. Misschien is de prooi zelfs voor de baby neergelegd!! Je mag de kat dus niet bestraffen. Maar vindt een goede oplossing zoals in het antwoord van Inekez is gegeven.

Antwoorden (1)

Het is alleen maar lief bedoeld van je kat, zoals je wellicht al wist. Ik kan me echter voorstellen dat dit een probleem vormt, al helemaal in combinatie met je kindje. Je hebt kattenluikjes waarbij de kat enkel naar buiten kan en niet naar binnen. Eenrichtingsverkeer, als het ware. Wellicht dat dat helpt. Je kat behoudt het meeste van zijn vrijheid en jij treft geen verrassingen meer aan op de vloer.