Kan ik de achternaam van mijn vader toevoegen aan de achternaam van mijn moeder?

Ik ben geboren in 1997 en draag de achternaam van mijn moeder. Ik zou graag die van mijn vader willen toevoegen. Kan dit?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
Amadea
3 jaar geleden
Dat kan, ja, indien jij de Nederlandse nationaliteit bezit en meerderjarig bent.
ronron1212
3 jaar geleden
Achternaam veranderen kan maar toevoegen @Amadea graag link hierover
Amadea
3 jaar geleden
Toevallig ken ik twee mensen die de achternaam van hun moeder aan die van hun vader toegevoegd hebben, daardoor weet ik dat het kan. Maar het zal een flinke duit kosten.

Antwoorden (1)

Men kan in bijzondere gevallen de achternaam van de tweede ouder aan de naam van de andere ouder toevoegen. Alleen als een naam dreigt uit te sterven. Aan de aanvraag die bij justis moet worden ingediend gaat een lange moeizame weg vooraf.
Het betreft de zgn naamstoevoeging.
Je krijgt dan niet twee achternamen maar één achternaam die uit twee namen. bestaat.
Dus niet zoals bv bij de adellijke geslachtsnaam, dan gaat het om meerdere afzonderlijke namen.
Toegevoegd op 10 juli 2020 23:39: bron