waardoor verschillen kinderen van hetzelfde ouderpaar van karakter en uiterlijk?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Misschien met de zelfde reden dat er maar een planeet aarde is. Je hebt misschien wel planeten ergens in het universum die een beetje op onze thuis planeet lijkt maar er is maar een zoals die van ons. Uiteindelijk inderdaad cellen chromosomen etc... Maar ook ervaart iedereen op zijn eigen manier en dat vormt ons.

Antwoorden (2)

Zo makkelijk mogelijk uitgelegd:

Een mens bestaat uit cellen: huidcellen, bloedcellen, haarcellen, zo kun je nog heel lang doorgaan.
Echt elke cel van de mens bestaat uit 23 chromosomenparen, ofwel 46 chromosomen. (Uitzonderingen buiten beschouwing gelaten, zoals het syndroom van down).
Die chromosomen lijken op strengen als je ze vergroot.
Hierop ligt een stof genoemd DNA. Bij ieder mens is dat DNA uniek, ofwel ieder mens heeft zijn eigen erfelijke code.
Op deze chromosomen zitten genen, ofwel elk stukje gen is een stukje DNA (kenmerk uiterlijk of karakter).
Op die 46 chromosomen (elke cel) bevinden zich tussen de 20.000 en 30.000 genen!

Het mooie is dat de zaadcellen en eicellen niet bestaan uit 23 chromosomenparen.
Een zaad- en eicel bestaat uit 23 enkele chromosomen.
Dus bij de bevruchting smelten een chromosoom van de man en de vrouw weer samen tot een uniek paar. En dat weer 23 keer. Hierdoor krijg je hele unieke chromosomenparen.

Omdat er dus tussen de 20.000 en 30.000 genen zijn, zowel bij de man en de vrouw, zijn er combinaties genoeg! Je kunt dus niet voorspellen hoe een kind er uitziet en hoe het karakter is.
Elke bevruchting (kind) is uniek daardoor. Het ligt er maar net aan welk deel van de man en vrouw op dat moment overheerst en samenkomt.

Ik hoop oprecht dat het zo duidelijk is.
https://erfelijkheid.nl/erfelijkheid/dna-doorgeven-bij-de-bevruchting
Toegevoegd op 29 augustus 2019 12:16: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Fantastisch antwoord...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt :-)))))
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ WoW numbers!
Mooi antwoord .. hoe kan iemand hier nu een negatief duimpje voor uitdelen? Mogelijk begrijpt deze minnaar het antwoord niet, jammer.
De eerste stappen in de genetica werden gezet door Gregor Mendel (1822-1884). Aanvankelijk berustte alles op botanische experimenten, maar al snel kwam men er achter, dat het bij mens en dier ook zo in elkaar zat. Een van de belangrijkste ontdekkingen was het feit, dat bepaalde eigenschappen dominant overerfden (en dus de overhand hadden) en andere eigenschappen recessief (en dus werden ondergesneeuwd). Met een zeer ingewikkeld spel tussen de genen komen zo bepaalde eigenschappen (en combinaties) méér boven drijven en andere veel minder.
Hoewel je bij de kinderen heel vaak overeenkomsten ziet qua uiterlijk (onderling en in vergelijking met de ouders) zulle karakters moeilijker thuis te brengen zijn, omdat ook de omgeving en de verdere ontwikkeling een belangrijke rol spelen.