Moet de vrouw de verlovingsring terug geven?

Bij mij op het werk recent gebeurd,man kocht de 2 ringen voor 1600 euro ,doch de vrouw gaat vreemd,man maakt het uit,doch de vrouw zegt:EENS GEGEVEN BLIJFT GEGEVEN,kan hij zijn ring terug eisen bij de rechter?of andere oplossing?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een rotwijf!

Het beste antwoord

In vroeger tijden was het gebruikelijk om bij het verbreken van een verloving cadeaus en brieven te retourneren. Dit teruggeven van persoonlijke gedenkspullen vormde een onderstreping van het uitmaken. Het idee was dat ex-verloofden zo met een schone lei konden beginnen aan een eventueel volgende relatie, zonder dat zij allerlei incriminerende parafernalia in hun bezit hadden. Een vrouw hoorde zich niet te tooien met sieraden van een vroegere minnaar. Dat was niet kies. Bovendien had de man die de verlovingsringen had aangeschaft (die later trouwringen zouden worden) hier vaak flink wat geld tegenaan gegooid. De vrouw moest de hare teruggeven, zodat haar ex-verloofde beide ringen bij de juwelier te gelde kon maken, dan wel ze voor een volgende verloving kon gebruiken.

Dit gezegd hebbende lijkt het me duidelijk dat de vrouw de ring zou moeten retourneren.
Maar dit is 2010 en nog maar weinig lieden hebben iets op met de etiquette van vergane tijden. De juffrouw ziet de financiële waarde waarschijnlijk en in deze lijkt die waarde te winnen van fatsoen.

Gelukkig was die vriend nog niet getrouwd met haar in gemeenschap van goederen :) nu is de financiële schade slechts een kleine duizend euro ( vrouwenringen zijn vaak iets duurder, diamantje hier, fijnere verwerking daar enz. )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ER zijn geen wetten die dit voorschrijven, maar er is wel een etiquette, gewoonteregels volgens welke men een ring hoort terug te geven. Het wordt toch wel door de goegemeente als minstens onfatsoenlijk ervaren als de ring niet terug gegeven wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel normaal dat de ring door de vrouw word teruggegeven. Dat ze dit niet doet getuigt alleen maar van egoisme! Als ik die collega was zou ik de eer aan mezelf houden!! Bovendien n advocaat inschakelen kost hem handen vol geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas, juridisch gezien: eens gegeven, blijft gegeven. Hoe slecht het ook is van die vrouw, hij heeft geen poot om op te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, terugeisen van gegeven spullen is denk ik onmogelijk. Wat veel geld trouwens, 1600 euro. Klopt dat wel?
Zelf zou ik zo'n ring niet eens willen houden. De betreffende vreemdgangster echter, kan er best een redelijker motief voor hebben, dan het ' eens gegeven' . Wie weet wat ze hem allemaal geschonken heeft? Of is het allemaal nog heel vers en heeft hij zo bot gereageerd ; zitten ze verder nog zo uin een conflict, dat ze nog niet aan een zakelijke afwikkeling toe zijn?
In dat geval acht ik de kans ook aanwezig dat de vrouw over een tijdje uit zichzelf de ring teruggeeft. Maar dan moet hij nu niet al te eiserig doen, want als het uitgroeit tot een prestigekwestie lukt er niets meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn ogen wel. Wat heeft die daaraan als die uit is.!
Het heeft geen morele waarde meer.
Ik zou zeker terug geven...