Is dit egoistisch ?

als je zelf al 4 kinderen hebt grootgebracht bijna in je eentje plus nog parttime erbij gewerkt en de kinderen dan een beroep op je doen om op hun kinderen te passen een paar keer in de week en je zegt dan;

nee daar heb ik helemaal geen zin in ben nu eindelijk aan mijn eigen leven toe en ga ervan genieten nadat je vanaf je 18 de in de kinderen hebt gezeten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (27)

Nee dat is niet egoïstisch. Het is niet vanzelfsprekend dat je op je kleinkinderen past. Jouw kinderen hebben de verandwoordelijkheid genomen om kinderen te krijgen, dan moeten ze er ook zelf voor zorgen. Of zorgen dat er oppas is. Maar ze mogen er niet van uit gaan dat jij een paar keer per week voor ze zorgt. Alleen als jij het wilt pas jij op, het mag geen verplichting worden!

Geniet lekker van je eigen leven, met zo nu en dan de kleinkinderen erbij ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind je het dan niet leuk om (af en toe) op je kleinkinderen te passen? Het moeten natuurlijk geen hele dagen worden. Natuurlijk heb je recht op tijd voor je zelf,maar ik ben bang als je rigoreus weigert om op ze te passen,je ze helemaal nooit meer ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze wonen in een andere stad en ik moet er nogal wat voor doen om er te komen ik wil alleen oppassen als ze in het weekend eens samen weg willen of een fesstje hebben of andere bijzondere dingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je je kleinkinderen nooit meer zien omdat je geen zin hebt om op ze te moeten passen?
Dan heb je wel heeeel egoistische rotkinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Skusme ; precies mijn gedachte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke plus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Molkeesje
-10 Skusme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alsje de vraag goed leest,zonder haar toevoeging bij mijn antwoord,komt daar uit naar voren dat ze überhaupt niet wil oppassen. Ik kan me voorstellen dat als een moeder nooit op haar kleinkinderen wil passe,deze de stekker er helemaal uittrekken. Wel extreem maar dergelijke dingen gebeuren.
Nee, dat is helemaal niet egoïstisch. Een oma heeft geen oppas-achter-de-hand functie. Een oma mag heel belangrijk en waardevol zijn in het leven van een kleinkind, maar dat mag anders dan in het functioneren van oppassen. Het mag alleen maar als het voor beide partijen leuk is.

Bovendien zouden je kinderen het moeten begrijpen dat je altijd hard gewerkt hebt en dat je nu mag ontspannen. Ze hebben geen recht op jou.

Ik wens je nog een heel gelukkig, ontspannen en waardevol leven toe, waarin je ook op een hele leuke en waardevolle manier "oma" mag zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, absoluut niet egoïstisch! Je geeft ze een les in verantwoordelijkheid en flexibiliteit, zoals jij dat zelf in je leven hebt gedaan. Natuurlijk zal het fijn zijn om af en toe op je kleinkinderen te passen, maar het moet geen vast item in de agenda worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een heerlijk en vooral eerlijk antwoord, het is nu tijd voor een ander om zijn/ haar problemen zelf op te lossen.
Kijk je hebt 4 kinderen, indien deze allemaal weer kleine kinderen krijgen/ hebben, dan is de week vol, met oppassen!
En je kan ook niet tegen de een ja, zeggen en tegen de ander nee, dus is en blijft het gewoon nee!
Kies voor je zelf, is niet egoïstisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo is dat, Ed. +.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt eddijst +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Wat een heerlijk en vooral eerlijk antwoord, "
Maar ik betwijfel zeer sterk dat mhvdw letterlijk heeft gezegd: "nee daar heb ik helemaal geen zin in ben nu eindelijk aan mijn eigen leven toe en ga ervan genieten nadat je vanaf je 18 de in de kinderen hebt gezeten"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(Tegen haar kind dan, natuurlijk.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat zal ze niet gezegd hebben, maar als ze het alsnog doet vind ik het een moordwijf!
Nee, gewoon doen waar je zelf zin in hebt.
Ik ben zelf een oppas-oma voor 1 dag in de week en het is heel zwaar. Je komt op zo'n dag nergens meer aan toe want de kids willen jou 0ma aandacht. Eind van de dag ben ik dan ook versleten, het is heel gezellig maar ik doe dit nog tot aan de zomervakantie en dan gaan ze naar de naschoolse opvang en dat vind ik helemaal niet erg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, je hebt groot gelijk!
Het zijn hun kinderen, toch niet de jouwe?
Ik zou niet eens de moeite doen om mezelf te verantwoorden.
Het is JOUW leven, het zijn HUN kinderen.
En het zegt toch niet dat je daardoor minder van je kinderen of kleinkinderen zou houden?
Jij bent blij dat je uit de kleine kinderen bent, en ik zou zeggen: Houden zo!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
absolute +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ik hou zielsveel van die kinderen skusme +
nee ik vind het niet egoistisch.
en als jij geen zin hebt om hele dagen op te passen dan is dat helemaal niet gek.
jij hebt nu de tijd om leuke dingen voor jezelf te doen, daar had je vroeger geen tijd voor met je kinderen.

mijn moeder past ook alleen maar bij ons op als ik even snel iets moet , en in de winter heb ik seizoenswerk maar dat is maar een paar dagdelen, maar als mijn moeder er geen zin meer in zou hebben zou ik daar helemaal geen probleem mee hebben.
wij hebben zelf voor kinderen gekozen, dus als je dan weg moet moet je het ook zelf maar regelen.
13 jaar geleden
Mijn moeder zei en zegt altijd: oppas alleen bij nood en bij dood... ik heb ook een eigen leven en heb het altijd druk genoeg.
Egistisch, nee hoor, wij hebben dat altijd gewoon geaccepteerd. Als je maar duidelijk bent, zodat ze weten waar ze aan toe zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet egoïstisch willen noemen, maar dat hangt echt af van de situatie. Tijden zijn immers veranderd.

Als jou dochter/schoondochter haar carrière voor het opvoeden, dan begrijp ik je standpunt. Echter als zij beiden moeten werken om de hypotheek te betalen dan is het verhaal anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet egoïstisch want, je moet toch ook wat tijd voor jezelf hebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf wil je niet egoistisch zijn of overkomen en heb je het in deze context wel verdiend en zijn velen het met je eens.
Maar in de definitie wordt het wel degelijk als egoistisch beschreven, of je nou in dit geval aan je zelf denkt of zorgt voor je eigen welzijn.

Je zou je ook af kunnen vragen of de kinderen in dit geval egoistisch zijn omdat ze alleen maar aan zichzelf denken zonder rekening te houden met jou leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
Je laatste regels wilde ik net schrijven, scheelt mij weer werk +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zie je maar weer, er is draagvlak..
Dank voor het +je
Ook ik vind het niet egoistisch. Maar als je dan toch 2 x per week of zo wilt oppassen zou ik er een vergoeding voor vragen, dat lijkt me wel zo redelijk. Heb je toch nog tijd om je eigen ding te doen, verdient nog wat bij en geniet je over een jaar van een heerlijke vakantie zonder kids.

Toegevoegd na 47 seconden:
Oh ja, kinderopvang of oppas moeten ze ook betalen, dus.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor dat is absoluut niet egoïstisch.
Mijn ouders hebben het ook nooit gedaan alleen als het echt niet anders kon en wanneer zij met hun kleinkinderen lekker op stap wilden.
Wij wilden kinderen en dus moesten wij het ook lekker zelf oplossen.
Mevrouw ga lekker genieten van u oude dag, u heeft het verdient.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh gelukkig +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Gek toch hè, dat je meteen een slecht geweten hebt als je eens niet wilt "zorgen". Mijn moeder heeft ook 4 kinderen opgevoed en kreeg mij als oudste dochter op haar 28ste. Zij voedde ons op in een tijd dat er, zeker toen ik een baby was en mijn broer ook nog, met de hand de was werd gedaan. Er moest reinheid, rust en regelmaat zijn volgens de toen heersende "regels" dat betekende veel schoonmaken, gezonde maaltijden en fruithapjes, lopend ( 3 kwartier heen en ook weer terug) boodschappen doen met de kinderwagen en één of twee peuter/kleuters, want we volgden snel op elkaar. Door al dat gesjouw en zware huishoudelijke werk ( ze moest als kind al haar moeder helpen en werd later " meisje voor dag en nacht" ook met kinderzorg, was ze echt op toen wij de deur uitgingen. Mijn zusje kreeg al vroeg 2 kinderen en mijn moeder pastte vaak op omdat ze dit als een soort plicht zag. Ik woonde toen in het buitenland en kwam eens een weekend op bezoek. Ik zag hoeveel moeite ze deed met die kleintjes en ook hoe vermoeid ze was. Ik heb de kleintjes aan de tafel gezet, snel wat tekeningen gemaakt en gezegd dat ze die heel mooi moesten kleuren om mama en oma ermee te verrassen en toen ze ingespannen bezig waren, heb ik mijn moeder eens "onder handen" genomen. Kopje thee erbij gemaakt en eens gepraat! Ze gaf toen zelf toe dat het haar eigenlijk teveel was, maar dat ze mijn zusje niet voor het hoofd wilde stoten en dat ze bang was dat mijn zusje zich dan terug zou trekken en ze die kinderen dan nog maar sporadich zou zien. Ik heb haar verzekerd dat dat nooit zo zou zijn en dat ze eens voor zichzelf op moest komen. Zij had altijd voor ons gezorgd, ons geleerd hoe we zelf ons leven moesten leven en dat het nu klaar was, haar taak was gedaan! Ik heb er uiteraard met mijn zusje over gesproken en die had er helemaal begrip voor ( zelf nog niet gemerkt) en heeft toen de kinderen anders uitbesteed maar kwam wel regelmatig langs, gelukkig. Toen ik mijn zoon kreeg ben ik gestopt met werken en kon alle dagen zelf voor hem zorgen. Ik kwam wel elke dag even met de baby langs en dit vonden mijn ouders heerlijk. genieten maar niet zorgen. Zo zou het moeten zijn, opa en oma moeten genieten van de kleinkinderen en de zorg aan de ouders over laten. Praat ook eens met je dochter en ben eerlijk.Zeg haar dat het teveel wordt en dat je aan wat meer rust behoefte hebt. Als de nood erg hoog mocht zijn,
met alle liefde, maar niet meer zo veel! Het is nu tijd voor jezelf!
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je aanmoedigende verhaal amc ik heb met mijn dochter gepraat maar zij heeft de ziekte van borderline dus is het niet goed gevallen bij haar maar ik moet mijn grenzen aangeven en zij is nog steeds boos op mij
amc
13 jaar geleden
Tjee, wat ontzettend moeilijk voor je! Wat zal je daar veel zorgen mee gehad hebben ( en nog steeds) Juist bij borderline personen moet je duidelijke grenzen leggen. ze lopen al te graag voor hun verantwoordelijkheden weg en gebruiken anderen om hun zaken op te (doen) knappen.
Dat moet je bekend voorkomen en dit is inherent aan hun aandoening. Het is dientengevolge ook logisch dat ze kwaad is, ze zijn nl. bekend door woedeaanvallen, driftbuien. Als moeder ben je natuurlijk vaak erin meegegaan, je hebt er nooit echt tegen opgetreden, omdat je wist dat het nu eenmaal bij haar hoorde en hebt haar vaak ontzien. dan is het nu hard voor haar dat ze deze keer tegenstand mee moet maken. Misschien heeft ze al een negatief zelfbeeld en dan denkt ze vaak meteen in het extreme; " zie je wel, ze houdt niet van me, anders deed ze het wel",ik weet nl. niet wat voor type borderliner ze is. Emotioneel instabiel zijn ze allemaal, maar er is een type met verlatingangst,gevoelens van leegte, moeizame relaties e.d. en dan is er het type dat alleen maar woedeaanvallen heeft, slechte impulsbeheersing, emo uitbarstingen. Enfin, geef steeds aan dat je van haar en haar kinderen houdt en dat je er altijd voor haar zult zijn, maar ook tijd voor jezelf moet hebben. Zoals je weet, kunnen die buien zo weer omslaan en is ze die woede weer kwijt. Ze weet in elk geval dat ze je niet meer te pas en onpas kan gebruiken en blijf erin volhouden! Het is moeilijk, het blijft je kind en ik wens je heel veel sterkte en doorzetting toe.
Dat is helemaal niet egoïstisch.
Je zegt zelf dat jij 4 kinderen bijna in je eentje hebt grootgebracht... En als zij ervoor kiezen om kinderen te nemen dan moeten ze ook maar kijken hoe ze die zelfstandig kunnen grootbrengen. Natuurlijk zouden ze hun kinderen zo nu en dan misschien eens naar oma kunnen brengen, maar als oma dat niet wil dan hebben ze maar pech en hadden ze maar geen kinderen moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep +1
Wie heb jij als oppas nodig gehad...voor jouw kinderen?
Ik denk niemand. Men mag er toch echt niet vanuit gaan...dat ouders dat maar even doen.
Sorry maar zo is het nou eenmaal. Men zou zich al schuldig moeten voelen bij de vraag alleen al.
Niet om het een of ander...stel dat er nou geen ouders waren...om op te passen...hadden ze het ook moeten redden....toch?
Het is leuk als ouders dat willen doen....maar ik kan me ook wel voorstellen dat je dan je eigen leven wilt inrichten. Juist omdat je al die jaren met kindjes hebt gezeten...niet rot bedoeld...maar daardoor kon je ook niet alles doen wat je misschien had willen doen. Dat is wat je er voor over moet hebben...En nu begint jouw leven...als de kindjes de deur uit zijn. Heel logisch.
Misschien is 1 keer per week..nog wel te doen. En de rest van de dagen zoeken ze maar iemand anders. De schoonouders ofzo...whatever. Hun probleem en daar hadden ze ook vantevoren wel aan mogen denken...hoe dat te doen zonder een ander( daarmee lastig te vallen...).
Voel je dus niet schuldig...en je bent ook NIET egoistisch.
Als ik iemand op zou moeten noemen in dit geval...die egoistisch zou zijn....dan zijn het je kinderen wel.
Een beetje egoistisch dat ze jou de hele week claimen...en geen rekening houden met jouw leven en indeling. Sorry maar zo zie ik het.
Dus ...zoek naar een tussenweg...dan is iedereen blij en blijft het leuk en vrijwillig. Als het MOETEN wordt....dan gaat de lol er al snel vanaf. Misschien ook een kleine bijdrage vragen voor het oppassen... Voor niets gaat de zon op...you know. Al is het maar 5 euro per keer.
Succes en sterkte, groetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind je het belangrijk of het egoistisch is? Probeer het eens van een andere kant te bekijken.
Laatst ontmoette ik iemand in een vergelijkbare situatie. We wisselden onze ervaringen als oma's uit en ik vertelde ,na een zeer druk leven, thans veel en ook vast op te passen.
Zij vertelde meer zin te hebben om voor zichzelf te kiezen en voortaan vooral leuke dingen te willen doen.
Ik vroeg toen welke dingen ze leuker vond , dan het tijdelijk zorgen voor kleinkinderen. Ze keek me geschokt aan. En ze bleek niets te kunnen bedenken..
Maar de vraag of wel of niet oppassen egoistisch is, is hier niet in het geding. Wie oppast omdat het zo fijn is, gedraagt zich niet minder egoistisch dan degene die het niet doet, omdat hij/zij liever winkelt of zeilt.
Overigens is het , als je niet piep meer bent, soms zwaar om frequent en langdurig voor meerdere kinderen te zorgen. Het is dan verstandig dit gewoon te zeggen en de omvang van opvang te beperken. Dit waarborgt goede en verantwoorde zorg en voorkomt dat je uitgeput raakt en het misschien zelfs tegen gaat staan.
Als kinderen dat niet willen snappen is DAT misschien wel egoistisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NEE, dat is ABSOLUUT niet egoïstisch.
Egoïstisch is zelf geld willen verdienen, en verwachten dat je moeder wel effe gratis op je kinderen gaat passen. ECHT niet dus.

De keuze voor werk en kinderen is de keuze van je kinderen, en de consequenties daarvan (het moeten zoeken naar en betalen voor opvang gedurende de eerste jaren) zijn helemaal voor henzelf. Iets anders is natuurlijk als jij het graag wilt, en daarvoor ook een normale vergoeding krijgt (al is dat niet meer zo makkelijk als ene paar jaar geleden). Maar ze kunnen en mogen het onder geen beding van je eisen.

Jou taak zit er op , van je kleinkinderen moet je alleen maar hoeven genieten. Laat je niet in een hoekje drukken of allerlei schuldgevoelens aanpraten, daar lijden al veel te veel vrouwen van jou generatie onder. Wie werken En kinderen wil, zal moeten betalen of een andere keuze moeten maken. De moeder / oma is daarin geen enkele factor. Hooguit een leuke bijkomstigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi gezegd hoor! +1
Ik vind het heel knap van je dat je aangeeft wat jouw wensen zijn en waarom je het niet doet. Ik neem aan dat het werkelijk een VRAAG is van je kinderen en daar kun je Ja of Nee op zeggen. Je bent hen geen verantwoording schuldig maar het is wel prettig dat je het aangeeft wat jouw behoeften zijn.

Het is jammer dat mensen die voor zichzelf kiezen, zichzelf egiostisch vinden. Daarmee doe je jezelf geen recht aan.
Ook al had je geen 4 kinderen in je eentje opgevoed, dan nog heb je het recht om te doen wat jij prettig vindt.
Kijk waar voor jou een grens ligt en geef aan wat je wel leuk vindt om te doen met je kleinkinderen.

Geniet van je vrijheid en doe leuke dingen met je (klein)kinderen wanneer jij daar voor kiest en niet omdat het "moet".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij zet kinderen op de wereld en daar heb je zo goed als je kon voor gezorgd en nog steeds ,dat is ook je plicht natuurlijk...maar als hun weer kinderen hebben ben je alleen oma en geen oppas en mag je zelf weten wat je doet met oppassen maar het is zeker geen verplichting meer....anders kom je toch nooit meer aan jezelf toe?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NEE zeer zeker niet. Mensen die dit aan je durven te vragen zijn egoistisch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niet egoïstisch!

Ik heb zelf ook 4 kinderen groot en mijn kinderen vragen ook om oppas, ik wil dat wel doen maar wanneer ik het een weekend heb gedaan, zeg ik tegen allemaal; komend weekend even niet, ik wil even ruimte en tijd voor mezelf nodig.

Ik zou het ook niet een paar keer per week willen hoor.

Vaste, duidelijke afspraken maken!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je hebt al geneog gezorgd, je mag ook eens van je leven genieten net als ieder ander
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet egoistisch.

Maar voor jouw kinderen komt dit wel heel erg hard aan. Omdat jij ze heb groot gebracht en geen ander kenden, kunnen ze jou het beste vertrouwen met hun eigen kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker niet egoïstisch; je hebt groot gelijk! Mijn dochter heeft nog geen kinderen, toch heb ik haar nu al vast gezegd dat ik geen vaste oppasoma wil worden. Dat weet ze al jaren. Natuurlijk zal ik met liefde en plezier ooit haar kind of kinderen opvangen als het nodig is of voor mijn plezier, maar beslist niet op vaste dagen in de week. Als het echt niet anders kan omdat mijn dochter ziek zou zijn b.v. dan natuurlijk wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles is eigenlijk al gezegd, maar ik reageer toch omdat ik hoop dat alle reacties je zullen overtuigen dat het niet verkeerd is wanneer je keuzes maakt voor jezelf.

Jouw kinderen hebben gekozen voor kinderen en zijn daar zelf verantwoordelijk voor. Jij hoeft als oma niet je kleinkinderen op te voeden als jij dat niet wilt. Jij mag van je kleinkinderen genieten en met ze spelen zonder verplichtingen. Ik vind zelfs dat je als oma je kleinkinderen lekker mag verwennen.....

Je kunt natuurlijk altijd te hulp schieten wanneer ze je nodig hebben bij ziektes of onverwachtte situaties als overwerken, autopech of files. Daar zullen je kinderen ook al heel blij mee zijn, zo'n geruststellende back-up.

Verder denk ik dat wanneer jij tegen je zin in structureel gaat oppassen, dit voor niemand goed zal zijn.
Niet voor jou en niet voor je kinderen en kleinkinderen.
Niet doen dus, en gewoon genieten....