Hoe vertel ik mijn moeder dat ik rook?

Ik ben een jongen van 16 en wil mijn moeder vertellen dat ik rook, ik weet alleen niet hoe. Ze heeft zelf ook van jongs af aan gerookt maar is op dit moment gestopt. In het verleden zijn er ‘afspraken’ (eigenlijk meer opleggingen) gemaakt dat wanneer ik rook ik mijn rijbewijs niet krijg, dit schrikt mij af om het te vertellen.
Edit: Ja mensen ik snap wat de gevolgen van roken zijn en dat het allemaal duur en zonde is. Stoppen is inderdaad de beste optie maar ik heb veel te maken met stress en gezeik thuis dus misschien verheldert dit de reden dat ik rook.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.1K
Ritsuka
5 jaar geleden
Dat weet ze allang, die stank blijft om je heen hangen.
Erna55
5 jaar geleden
- In het verleden zijn er ‘afspraken’ (eigenlijk meer opleggingen) gemaakt dat wanneer ik rook ik mijn rijbewijs niet krijg,-
Je moeder heeft je gezegd dat je een groot kado krijgt, wanneer je niet rookt. Jij noemt dit "opleggingen" omdat je hier geen inspraak hebt gehad . Wanneer iemand je wilt belonen met goed gedrag, dan Is dat geen " oplegging" .
Wat je nu wilt is wél de beloning, maar niet voldoen aan de voorwaarde.
Castle
5 jaar geleden
Wat voegt roken aan je leven toe? Steeds minder mensen gaan roken. Waarom?
- Ongezond op zo veel verschillende manieren. (grauwe huis, gele tanden en vingers, longen kapot, geen conditie, slijm ophoesten, et).
- Je stinkt. Een meisje die je kust zal zeggen dat je naar een asbak stinkt.
- Duur. Je bent zoveel geld kwijt aan dit. Ook aan het halen want op steeds minder plaatsen komen er verkooppunten. Enkele supermarkten bijvoorbeeld gaan er al mee stoppen vanaf 2019 en verder.
- Onhandig want je moet steeds zoeken naar een plaats waar je mag roken. Restaurants en dergelijke mogen niet meer. Veel mensen willen het thuis al niet hebben. Dus dan sta je met je stoere verslaving onder een klein afdakje buiten. Ik heb 16 jaar gerookt en ben van de ene dag op de andere gestopt en nooit meer gerookt. Er is niets positiefs aan roken voor jezelf. Je helpt alleen de overheid door hogere belasting en niet volledig kunnen genieten van je AOW.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je bent 16, geen 5. Als jij wilt roken (de consequenties staan op elk pakje meen ik) dan is dit jouw keuze. Je moeder zal ongetwijfelt teleurgesteld zijn wat ze mogelijk uit met boosheid, maar het is en blijft jouw verantwoording of je rookt of niet. De consequentie aanvaarden van geen rijbewijs behalen op haar kosten hoort er dan ook bij, bij jouw keuze en snap dat dit niet is wat je wilt, maar het zit in je keuzepakket. Gezeik krijgen verder heeft weinig zin en die bal ligt bij je moeder zelf. Daar kun jij niets aan doen, haar reactie. Weet wat je kiest en als moeder zelf, zou ik het liever niet horen nee, dat je rookt, maar het naar vinden als je dit niet open en eerlijk aan me zegt. Zeg haar dat je het vervelend vindt haar teleur te stellen, ook liever de behoefte niet hebt, maar dat die er is en je er aan toegeeft en dit haar eerlijk wilt zeggen. Als ze begint over ‘geen rijbewijs’, zeg je dit te realiseren en te begrijpen dat dit de consequentie is. Het is zoals het is.

Antwoorden (2)

Hoe denk je dat verborgen te houden? Je moeder ruikte het vroeger of later toch wel, al is het maar aan je adem, je kleren of wat dan ook. Bovendien is het gewoon DOM om te gaan roken; je zet een aantal jaren van je leven op het spel, en je loopt ook nog eens je rijbewijs mis. Stop er dus gewoon mee. Vertel je moeder dat je het wilde proberen en ermee gestopt bent. Dan ben je een vent.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je kunt haar vragen of ze het al geroken heeft. Tenzij je moeder een probleem met haar neus heeft weet ze dit namelijk al. Een niet- of ex-roker ruikt het meteen, een smintje of pepermuntje helpt hier niet tegen. De lucht zit in je haar en in je kleren en in je adem.
Vraag is dus eerder wanneer geef je toe dat je nog niet gestopt bent :)
Niet je rijbewijs kunnen halen is wel een hele goede reden om meteen te stoppen. Je bent nog jong en het is doodzonde om door te gaan met deze geld vretende verslaving.

Hoe vertel jij het je moeder? mond open doen en vragen hoe zij gestopt is destijds en dat jij dat graag ook wilt doen. Als dit niet zo is, niet liegen dat heeft geen zin. Gewoon toegeven dat je stoer wilde zijn en nu ook verslaafd bent geraakt! Vraag haar hulp, dat kan helpen! Doe je best @HenkJansen!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als Henk vertelt dat hij soms rookt en de moeder houdt zich aan haar (eenrichtingsverkeer) afspraak dan is de teerling al geworpen en de beslissing is al gevallen. Henk heeft al gezondigd en de moeder heeft het al geroken.
Henk zal dus om het rijbewijs te halen, zelf zijn lessen moeten gaan betalen. Niet meer roken en alvast sparen voor rijlessen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is niet per se om stoer te doen, helemaal niet zelfs. Het is puur voor de stress en om even tot rust te komen na een stressvolle dag op school.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Weet je wat geweldig helpt tegen de stress Henk?
Een boksbal of punchball aan het plafond. Kom je thuis dan kun je een paar knallen verkopen om de spanning, stress kwijt te raken en je te ontladen dus. Daarna voel je je veel beter. Voel je hier niets voor dan kan je bv een stuk gaan rennen lekker buiten, dat helpt ook.
Het werkt beter en is natuurlijk zeker gezonder dan roken. Probeer maar uit.