Kun je nog alimentatie krijgen na 2 jaar?

Mijn ex en ik hebben een zoontje van 3. Wij zijn zijn nu 2 jaar uit elkaar. Nooit getrouwd of geregistreerd partners geweest. Hij heeft wel zijn kind erkend.

Wij hebben altijd in goed overleg alles kunnen regelen en hierdoor (dom) nooit wat officieel vast laten leggen. Helaas is het tijdperk goed overleg voorbij en gaat hij dwars liggen. Wil weinig tot niets meer betalen en ook zijn kind ophalen wil die alleen wanneer het hem uitkomt.

Ik wil dit nu graag goed en officieel geregeld hebben maar wil weten wat mijn rechten en zijn plichten zijn.

Mag ik na 2 jaar nog aankomen met dat ik wil dat hij alimentatie gaat betalen? En kun je een omgangsregeling verplichten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K
LeonardN
6 jaar geleden
Je kan zelfs na een aantal jaar nog partneralimentatie aanvragen, zolang je niet een "niet-wijzigingbeding" hebt opgenomen. Alimentatie voor je kind zal dus zeker nog kunnen. Jullie blijven samen verantwoordelijk voor de opvoeding en kosten van jullie kind. Wellicht is het handig even advies in te winnen bij een advocaat of even naar de rechtswinkel te gaan. Je staat naar mijn idee vrij sterk hier.
LeonardN
6 jaar geleden
*De eerste "Je" moet je lezen als "men", voor jou geldt het niet aangezien je nooit partner was.

Antwoorden (1)

Het recht op kinderalimentatie blijft altijd bestaan, in principe tot het kind 21 is. Dat er een periode geen KA is betaald, verandert niets aan dat basisrecht.

Je ex heeft geen eenduidige omgangsplicht, en zulke plichten zijn in ieder geval in de praktijk moeilijk op te leggen. Hij kan een omgangsrecht opeisen, en daar moet jij aan meewerken.
6 jaar geleden
jodyenboyke
6 jaar geleden
Wellicht bereik je meer met Mediation.
tinus1969
6 jaar geleden
@jodyenboyke, ik zou niet beginnen met mediation, dat is (aangezien ex is gaan dwarsliggen) nu een gepasseerd station. Ik zou beginnen met een verzoekschrift vaststellen alimentatie (met een zinnetje over omgangsregeling). Mediation is pas weer zinvol als ex is doorgedrongen dat hij niet onder alimentatie uitkomt.