Kan ik het BSN van mijn ex of mijn zoontje opvragen?

Mijn ex is er 7 jaar geleden vandoor gegaan met mijn nog ongeboren zoontje. Nu heb ik (eindelijk) ontdekt waar ze woont en heb ik een advocaat ingeschakeld. Mijn advocaat is bezig een uittreksel uit het geboorteregister op te vragen, alleen is daar een BSN van mijn ex óf mijn zoontje voor nodig. Is er een (legale) mogelijkheid deze op te vragen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
11.1K
ronron1212
6 jaar geleden
Als je getrouwd bent geweest kan je dat vinden op mijn overheid.
ronron1212
6 jaar geleden
Je advocaat zou het ook zonder bsn nummer moeten kunnen opvragen.
LeonardN
6 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/uittreksel-burgerlijke-stand-aanvragen Kan ik ook even niks vinden over het "feit" dat je een BSN nodig zou moeten hebben. Jij zou dan vallen onder:
"iemand met een ‘gerechtvaardigd belang’ (dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een gerechtelijke procedure)."
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het kind is in Zuid Afrika geboren, daar ligt ook het verzoek om een uittreksel uit het geboorteregister. Mijn ex is daar alleen heen gegaan voor de geboorte en is na de geboorte weer teruggegaan naar Nederland. Om het nog even wat makkelijker te maken....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
We zijn niet getrouwd geweest, ook geen samenlevingscontract oid gehad.
Erna55
6 jaar geleden
Je was niet getrouwd en had geen samenlevingscontract.
Wat wil je nu van je ex ? Welk recht denk je te hebben ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het recht om mijn zoon aan zijn echte vader voor te stellen en niet langer in de leugens van mijn ex hoeft te leven.

Antwoorden (2)

Neen, het is niet mogelijk om op een legale wijze aan het Buergerservicenummer van een ander persoon, behalve van het nummer van uzelf, te komen.
Om identiteitsfraude te voorkomen heeft iedereen het recht het Burgerservicenummer (BSN) aan niemand bekend te maken. Bij het afgeven van een identiteitsbewijs dient men altijd het Burgerservicenummer door te halen. Niemand is verplicht het nummer af te geven, alleen de overheid, zoals de Belastingdienst mogen het nummer gebruiken. Andere organisaties mogen dat alleen als het wettelijk geregeld is.
Dat betekent dat bedrijven of organisaties het BSN alleen mogen opvragen en gebruiken als zij daartoe op basis van een wettelijke regeling verplicht zijn. Het gebruik moet ook dan strikt beperkt zijn tot het doel van die betreffende wet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Ewout80, Als u niet bent getrouwd bent en geen geregistreerd partnerschap hebt, bent u, zelfs als u kunt bewijzen de biologische vader te zijn, niet de officiële vader van het kind. Voor erkenning dient de moeder toestemming te verlenen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor uw reactie. Ik ben dan ook al 7 jaar hiermee bezig en heb nu voor de tweede maal een advocaat ingeschakeld. Zij schat de kansen reëel in zodra ik een uittreksel geboorteregister heb. Dan kan er een verzoek bij de rechtbank worden ingediend en kan de rechtbank mijn ex overrulen bij de erkenning etc. Alleen ben ik dus een BSN nodig van mijn ex of mijn zoontje, om dit uittreksel op te vragen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Ewout80, let op, de rechtbank overruled de wens van de moeder niet, maar de vader kan vervangende toestemming aanvragen.
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Onderwerpen/Erkennen-kind/Paginas/Vervangende-toestemming-erkennen-kind.aspx
De mogelijkheid voor een positieve afloop voor de vader wordt wel erg zonnig voorgesteld. Er wordt een uitspraak aangehaald als voorbeeld zonder de uitspraak te vermelden met nummer, rechtbank en/of datum. Dat moet de lezer tot nadenken stemmen.
https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/erkenning-kind-ondanks-bezwaar-moeder Uw advocaat weet ook dat het verkrijgen van een uittreksel uit het geboorteregister nu net een brug te ver kan zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is me wel duidelijk geworden dat je als vader op voorhand 1-0 achter staat.
Desondanks geef ik niet op. Ik ga de websites welke u noemt bekijken vanavond.
Mijn huidige advocaat is gespecialiceerd in dit soort casussen. Ik vertrouw mede op haar kundigheid, maar ik blijf zelf ook actief zoeken naar mogelijkheden.
Bedankt voor het willen meekijken/denken in mijn situatie.
In principe is het BSN een privacygevoelig gegeven dat je officieel niet zomaar kunt opvragen bij een instantie. Er zijn echter wel mogelijkheden, door slordigheden van je ex en gaten in de wetgeving.

Als je ex ondernemer is in de vorm van een eenmanszaak, dan zit haar BSN nummer verwerkt in haar BTW nummer. Dat BTW nummer moet ze op allerlei plaatsen verplicht vermelden. Op die manier kun je daar dus legaal achter komen. Met behulp van haar BTW nummer kun je dan zelfs via de Europese BTW website haar adres opvragen, zelfs als dat een geheim adres is. Veel ondernemers zijn hiervan niet op de hoogte.

Je kunt ook gebruik maken van slordigheden. Misschien beschik je nog ergens over kopieën van papieren of documenten uit het verleden waar haar BSN op voorkomt. Je advocaat kan haar ook namens jou een brief sturen met een verzoek om een kopie van paspoort of rijbewijs, in de hoop dat ze dat nog doet ook en vergeet het BSN te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Zij is/was inderdaad zzp-er als tandarts. Ik zou haar BIG registratie kunnen opzoeken, zou ik daar wat mee kunnen? Ik heb namelijk geen factuur oid van haar, waar haar BTW nummer op vermeld staat
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als tandarts is ze waarschijnlijk vrijgesteld van BTW, maar het zou kunnen dat ze een BTW nummer heeft. Misschien heeft of had ze een website? In het BIG register kun je geen BSN opzoeken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
U noemt daar een paar illegale methodes. Daar komt men later bij de rechtbank niet ver mee.Integendeel.