Mijn moeder wil na verkoop woning het erfdeel nu al uitkeren aan de kinderen, is dit mogelijk en hoe moet je dat dan regelen?

Mijn moeder ga van koopwoning naar huurwoning, mijn vader is 5 jaar geleden overleden. Ze wil nu uit de overwaarde het erfdeel inlossen en uitkeren aan de mij en mij zus.
Ik weet niet de hoogte van het erfdeel.
Navraag bij de belastingdienst geeft men daar geen uitsluitsel in.
Omdat er toendertijd geen erfbelasting moest worden betaald, weet de belastingdienst niet hoeveel het erfdeel is. Ik wordt doorverwezen naar de notaris.
Mijn vraag is hoe kom ik te weten hoe groot het erfdeel is en kan mijn moeder dat nu al uitkeren aan mij en mijn zus ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
tinus1969
6 jaar geleden
Aan je moeder vragen hoe groot het erfdeel is?
ronron1212
6 jaar geleden
Je moeder moet dat weten of inderdaad de notaris.
Vraag het je moeder.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een makelaar bellen en vragen naar de verkoopprijs van een vergelijkbaar huis in de buurt. Dan weet je nog niet wat de hoogte van de huidige hypotheek is en dus de overwaarde. Ben bang dat moeders niet met de billen bloot wil. Zijn ook haar zaken natuurlijk.
Laat je voorlichten door een notaris, deze heeft veel meer kennis van zaken.
Er is een belastingvrij financieel cadeau dat per jaar gegeven mag worden door ouders aan volwassen kinderen. Het kan vast, maar er moet dan hoge belasting over betaald worden.
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Een kwart van het totaal voor elk van jullie beiden.
Uitkeren in stukjes van ~5k/j scheelt in de belastingen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
stel het erfdeel is minder dan 20000 euro pp mag ze die dan nu al uitkeren aan ons.
ronron1212
6 jaar geleden
Het erfdeel dat jullie toe kan komen als je moeder dat wil is een kindsdeel van dat wat je vader heeft na gelaten. Je moeder krijgt de helft plus een kindsdeel. Hierover moet wel erfbelasting worden betaald
https://www.erfwijzer.nl/erfbelasting-2017.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De hoogte van de bedragen welke voor erfenis in aanmerking komen en of deze nu al uitgekeerd mogen worden gaat alleen uw moeder in samenspraak met de notaris aan. Niemand anders mag zelfs kennis nemen, zonder toestemming van de erflater, van de inhoud van een dergelijke overeenkomst.

Antwoorden (1)

De inhoud van een testament is bij leven van de erflater alleen bekend aan hem of haar. Niemand anders mag bij leven van de erflater het testament inzien, zonder uitdrukkelijke toestemming. De erflater heeft het recht om geen enkele mededeling te doen over de inhoud.
Als uw moeder geen mededelingen doet over hetgeen er in het testament staat, komt u niets te weten. Een notaris mag hier ook geen mededeling over doen.
De moeder en de toekomstige erfgenamen dienen zich goed te laten informeren over de consequenties van het bij leven uitkeren van de (gedeeltelijk) erfenis.
Bijvoorbeeld wat brengt de toekomst van de moeder, de financiële zelfredzaamheid bij een mogelijk toenemende dure zorgbehoefte. Mocht zij in een dure zorgsituatie komen, wie vangen dan de financiële tegenvallers op.
U en uw zus maken aanspraak op de legitieme, op grond daarvan kan de moeder het legitieme deel aan u beiden overmaken. Zij kan de bewijzen van overmaken bij de administratieve nalatenschap bij de notaris laten bewaren.
Wie moet er aangifte doen bij de belastingdienst, uw moeder of u en uw zus?.
Het kan zijn dat u bij ontvangst van de legitieme zelf de erfbelasting moet betalen.
Als uw moeder advies vraagt aan de notaris zal zijn advies zeer waarschijnlijk zijn:
“het kan allemaal,maar doe het niet”.