We zijn gepensioneerd. Ons kleinkind (19 jaar en zonder inkomen) wil graag bij ons komen wonen.Kan dat zomaar?

Ons kleinkind is bezig met het zoeken van werk. Ik als zijn grootvader help hem daarbij.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Uw kleinzoon is ouder dan 18jaar, hij mag dus zelf beslissen waar hij wil wonen (als alles normaal is, geen toezicht e.d.)
Uw leeftijd is niet bekend, is het een koopwoning of huurwoning. @Fisbel wist hier altijd alles van.
https://www.plusonline.nl/geld-recht/komt-mijn-aow-in-gevaar-als-ik-een-kleinkind-in-huis-neem
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kleinzoon (18+) zal of werk moeten vinden of toelage van ouders krijgen of bij grootouders in de kost komen. Kost en inwoning zelfs. Als grootouders financieel onafhankelijk zijn, geen uitkering anders dan AOW of toeslagen ontvangen, kan er toch geen probleem zijn. Lijkt mij.

Antwoorden (1)

Ja, natuurlijk kan het kleinkind bij u komen inwonen. Als de verhoudingen goed zijn kan het nog extra gezelligheid geven ook. Als u een koopwoning heeft (of huurwoning), zijn er geen fiscale consequenties, tenzij u te weinig AOW heeft opgebouwd en geen enkel aanvullend pensioen. Dan wordt het inkomen aangevuld naar het minimum inkomen. Deze aanvulling heet de AIO: de Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen (aanvullende bijstand) Als er een kostendeler in huis is, wordt het AIO-inkomen gekort naar 86,67%. Als de medebewoner onder de wet studiefinanciering valt of nog geen 21 jaar is, kan er nooit sprake zijn van kostendelerschap. Het hele verhaal hierboven is dus sowieso bij u niet van toepassing.

Bovenstaande situatie komt weinig voor. Wat wel voorkomt is de situatie: grootouders hebben huurtoeslag. Het kleinkind komt inwonen. Zonder inkomen kleinkind zijn er geen gevolgen voor de huurtoeslag. Maar als het kleinkind inkomen genereert, wordt dit inkomen meegeteld en wordt de huurtoeslag lager.

Voorbeeld: toetsingsinkomen grootouders is € 28.000 Er is recht op huurtoeslag. Maar als het jaarinkomen van het kleinkind bijvoorbeeld € 3000 is, moet alle ontvangen huurtoeslag weer worden terugbetaald. Dit omdat het inkomen van het kleinkind als medebewoner meetelt. Het toetsingsinkomen wordt in dit voorbeeld € 31.000. Het maximum inkomen partners + medebewoner(s) voor huurtoeslag is € 30.175 - jaar 2017 / AOW gerechtigden.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ in dit belastingparadijs moet men ook overal rekening mee houden.
mayhem
6 jaar geleden
Tot 23 is het inkomen van een meerderjarige vrijgesteld tot een bedrag van rond de 4800 euro per jaar, alles daarboven wordt gekort op de huurtoeslag.
Heb dat zelf uitgezocht van de week vanwege inkomen dochter van 19.
fisbel
6 jaar geleden
@mayhem:
Het klopt wat u zegt. Maar hier betreft de inwoning een kleinkind. De vrijstelling vermogen huurtoeslag geldt niet voor een kleinkind.