Klopt je intuïtie ?

Vaak zegt mijn intuïtie genoeg ,vooral in kontact met mensen.Maar door mijn vele voordelen van de twijfel ,ben ik ook wel eens onzeker daarover.......En later blijkt dan dat ik er niet naast zat.

Toegevoegd na 38 seconden:
hoe zit dat bij jullie??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Je gevoel over iets is een (vaak complexe) som van je ervaringen. Jij (je hoofd, je lijf, je ziel voor mijn part), reageert op basis van wat je hebt geleerd door ervaringen in het verleden. Al die ervaringen maken samen dat je voor bepaalde dingen kiest en andere dingen weigert. Sommige dingen zijn moeilijk op je gevoel te kiezen, omdat je gevoel er niet uit is. Je hebt er positieve en negatieve ervaringen mee. Soms echter zijn je ervaringen op één lijn, en dan is je richting sterker.

Makkelijk is het als de ervaring jong, sterk en te plaatsen is. Als je gisteren een rot ei hebt gegeten, dan kun je vandaag makkelijk uitleggen waarom je geen zin in eieren hebt. Zo'n sterk gevoel noemen we geen intuïtie, omdat we het heel goed kunnen beredeneren.

Anders wordt het met een sterk gevoel dat is gebaseerd op veel gelijke, of een paar sterke ervaringen die je niet per se goed kunt plaatsen. Je voelt dat iets goed is of niet, je "weet zeker" dat je goed zit, ook al kun je het niet precies beredeneren. Daarmee kan een sterk gevoel (of intuitie) zonder dat je het kunt beredeneren bijzonder accuraat zijn!
Een voorbeeld hiervan kan zijn dat je een aantal giftige planten bent tegengekomen in je leven. In je hoofd worden de ervaringen die daarbij horen op een hoop geveegd en daar worden nieuwe ervaringen met planten mee vergeleken. Zo kunnen mensen die veel met planten te maken hebben van een nieuwe plant intuitief weten of die te eten is of niet.

Nou, wat sommige mensen hebben met planten, heb jij met mensen. Jij bent heel veel mensen tegengekomen, hebt goed gekeken en mensenkennis opgebouwd. Daardoor weet jij wie er te vertrouwen is en wie niet. Wie er verdriet heeft, wellicht zelfs wie er zwanger of ziek is, zonder dat daar een woord over wordt gewisseld. Je hebt daar oog voor gekregen.
Natuurlijk weet je het niet zeker en soms zul je ernaast zitten. Net als iemand die per ongeluk een rot ei eet. Maar vaak zul je goed zitten, omdat je er heel goed in bent getraind. Gefeliciteerd dus met jouw vermogen, en de hersenen die daarbij horen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

In bepaald soort situaties merk ik dat mijn intuïtie veel beter was dan die van anderen. In andere soort situaties merk ik juist 't omgekeerde: dan was de intuïtie van anderen juist beter.
Enfin... Er is geen peil op te trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de meeste gevallen klopt mijn intuitie wel,maar ik heb er ook wel eens flink naast gezeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja intuïtie klopt altijd... Maar het is de vraag of jij goed je intuïtie interpreteert... Dus kun jij precies gehoor geven aan dat wat je intuïtie je laat voelen, dat is niet makkelijk... Soms moet je toch door omstandigheden iets doen waarvan je intuïtie zegt dat het niet gedaan moet worden en dan kom je toch elke keer weer te voelen dat je intuïtie het goed had, maar wat je ermee deed niet...

Zo zit dat bij mij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,dat klopt in ongeveer 50% van de gevallen. soms is het goed en soms is het ook fout. Persoonlijk vindt ik het allemaal nogal zweverig. Je kunt op het 1e gezicht een intuïtieve hekel aan iemand hebben,maar als je hem/haar van naderbij meemaakt die persoon reuze sympathiek vinden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof zeker in intuïtie.maar vaak zit ego,verstand,emoties etc. er doorheen en dan kan t wel eens niet kloppen.maar als t je lukt om helemaal stil te worden van binnen(daarom is meditatie ook zo goed)dan intuïtie betrouwbaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kan je niets zinnigs over zeggen omdat je na het maken van een keuze niet kan weten hoe het zou zijn geweest als je een andere keuze had gemaakt. Om het voor jezelf goed te praten zul je meestal eerder geneigd zijn om te zeggen dat je de juiste keuze hebt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hetzelfde in contact met mensen. Heb ook heel vaak snel door hoe mensen zijn....maar dat komt denk ik ook doordat ik ze goed observeer. Mensen laten heel veel van zichzelf zien door hun manier van bewegen, gezichtsuitdrukking en de blik in hun ogen. Hoef je niet onzeker over te zijn. Tuurlijk moet je mensen altijd het voordeel van de twijfel gunnen . Je kunt het soms ook mis hebben, toch? Ik hou zelf wel altijd mn eigen gedachten over die persoon in mn achterhoofd. Want dan hou je er toch rekening mee in je manier van omgaan met iemand. Dan komt het later ook niet zo hard aan als je dan voor de zoveelste keer weer moet ontdekken dat je weer es gelijk had of nog vervelender, dat je geen gelijk had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb me zóvaak vergist in mensen. Wat mensen betreft klopt mijn intuitie echt niet! Mensen die mij erg aardig leken waren het tegenovergestelde en andersom ook.

Met andere dingen klopt mijn intuitie wel vaak, beslissingen nemen op basis van mijn intuitie durf ik dus vaak ook wel.

Toegevoegd na 21 seconden:
zóvaak= zó vaak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, vaak klop mijn intuïtie wel.
In contact met mensen denk ik vaak hier klopt iets niet, en dat blijkt dan later zo te zijn. Of dat ik vantevoren denk dat iemand over een bepaald onderwerp gaat beginnen, of iets voor elkaar wil krijgen. Dat klopt dan meestal wel.

Trouwens ook met gewone dingen heb ik het regelmatig bij de hand.
Voorbeeld: Als ik met een dienbladje mijn avondeten voor de tv wil eten, op mijn (zeer besmettelijke) bank, denk ik: "Oh, als ik mors zit ik met een vlek, ik kan er beter even een tafelkleed o.i.d. over leggen". Als ik dus niets doe mors ik geheid. En als ik wel beschermende maatregelen neem, mors ik dus niet.
Of als ik uit luiheid bij het klussen niets wegzet, denk al dat die vaas of dat kop koffie om gaat vallen. Als ik het dan niet wegzet gebeurt dat inderdaad.
Ik "luister" wel naar mijn intuïte, maar het werkt niet 100%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het leuke van intuïtie is dat het niet met (na)denken te maken heeft... het is Weten...
ga je dan wat je Weet het voordeel van de twijfel geven- dus erover (na)denken- dan maak je het daarmee kapot... niet doen dus...

ga er maar vanuit dat je oneindig grote intuïtieve weten het veel beter weet dan jouw beperkte mind/(na)denkapparaat
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik volg altijd mijn intuïtie en die heeft me nog nooit in de steek gelaten. Toen mijn zoontje nog een peuter was, ben ik eens met hem naar de huisarts gegaan omdat iets me ertoe dwong. Er was niets aan de hand, hij was vrolijk ,at goed, dronk goed, sliep goed, voelde niet warm aan, maar er was een dwingend gevoel en daar wilde ik vanaf. Ik kom bij die arts, leg het hem uit en zeg:"Ben ik nou gek of is dit een soort overdreven moedergevoel"? De huisarts zei me dat een moeder een feilloos instinct of intuïtie heeft en dat ik altijd op zo`n gevoel af moet gaan, want vaak is het niet voor niets. Hij onderzocht mijn zoontje en toen bleek dat hij angina had. Zo zie je maar.Ik kan al een bepaald gevoel krijgen als ik in iemands ogen kijk, ik mag die persoon of niet en mijn instinct heeft me nog nooit bedrogen, al zei iedereen dat het zo`n goed mens was. Uiteindelijk kreeg ik altijd gelijk. Omdat mijn intuïtie altijd feilloos is, vertrouw ik daar het eerst op en beslis dan. Ik heb er nog nooit spijt van gehad.
amc
14 jaar geleden
ja ik kan ook altijd uitgaan van mijn intuitie,soms doe ik het niet omdat ik toch graag iets anders wil zien of geloven maar dan kom ik van de koude kermis terug zeg maar hahhaa
verder is het zo dat mensen die dat sterk hebben en eigenlijk ook erop kunnen vertrouwen dat die wat meer ontwikkeld zijn...zelf heb ik paranormale gave's zodoende weet ik dat omdat mijn begeleider vroeger dat al heeft gezegt,zo van:heel veel mensen hebben wel wat meer ontwikkeld kijk naar intuitie bij mensen waar sommige echt op kunnen vertrouwen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij wel hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
altijd, ik word er zelf soms verbaasd van