Hoe krijg ik het hoofdverblijf van mijn dochter?

Mijn ex-partner heeft begin 2017 onze relatie, na 15 jaar, verbroken. Onze dochter van 9 jaar woont bij haar in Belgie. Ze zijn beiden Nederlandse. Ik woon terug in Maastricht. Momenteel zit onze dochter in Belgie op school, en woont ze bij haar moeder. We hebben tot op heden nog geen ouderschapsplan gemaakt. Wel hebben we een regeling waarbij ik mijn dochter elk weekend heb, en ongeveer de helft van de vakanties.

Nu wil ik graag dat mijn dochter weer in Nederland komt wonen, zodat ik ófwel co-ouderschap krijg, zodat ik mijn dochter om de week kan hebben, ófwel het hoofdverblijf bij mij komt, zodat ik haar doordeweeks heb.

Wij zijn nu begonnen om een ouderschapsplan op te stellen, dus hét moment om hier iets mee te doen. De moeder heeft aangegeven niet te willen verhuizen (uit Belgie) en ook het hoofdverblijf te willen houden (ondanks dat er dus juridisch nog niets vastgelegd is).

Maak ik enige kans om het hoofdverblijf te krijgen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat wil het kind? Het is belangrijk om dat bij haar ook vast te stellen. Wil zij
weer in Nederland wonen of wil ze in België blijven? Wil ze bij moeder blijven of juist bij vader? Stel ze wil naar Nederland bij jouw wonen en moeder weigerd te verhuizen (zoals je aangeeft) en misschien haar zelfs af te staan, moet je waarschijnlijk juridische stappen nemen.
Wellicht heb je iets aan deze sites:
- https://www.scheidingsmakelaar.nl/blog/kinderen-en-scheiden.html
- http://www.tonvanmil.nl/nl/alles-over-scheiden/de-kinderen-bij-scheiding/wat-moet-er-voor-de-kinderen-geregeld-worden/bij-wiewaar-gaan-de-kinderen-wonen-na-echtscheiding/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Zolar, aangezien u schrijft over een ouderschapsplan dat nog opgesteld moet worden, vermoed ik dat uw echtscheiding uitgesproken wordt door de Familierechtbank.
Het ouderschapsplan is (nog) niet wettelijk verplicht in België (in tegenstelling tot Nederland).
In België kan gekozen worden voor één officieel adres, het hoofdverblijf.Ouders kunnen ook kiezen voor de zogenoemde 50/50-regeling, het verblijfsco-ouderschap. Bij een echtscheiding voor de Nederlandse rechtbank wordt de hoofdverblijfplaats van het kind vastgelegd in het convenant.
Het Co-ouderschapsplan heeft niets te maken met het vaststellen van de hoofdverblijfplaats van het kind.
Wat uw kansen zijn is zonder dossierkennis niet te voorspellen.

Antwoorden (2)

Als je dochter bij haar moeder in België woont en daar op school zit en alles gaat goed, is de kans zeer klein dat een rechter zal bepalen dat jouw dochter beter bij jou zou kunnen gaan wonen. Er is geen recht op co-ouderschap (ook niet volgens Belgisch recht dat van toepassing is). Je enige kans is om met de moeder co-ouderschap af te spreken. Als de geografische afstand tussen jullie groot is, zal dat moeilijk worden. Overigens hoeft het hoofdverblijf van je dochter niet te worden gewijzigd bij co-ouderschap. Co-ouderschap betekent alleen dat je dochter feitelijk ongeveer evenveel tijd bij jou verblijft als bij je ex.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Er is geen recht op co-ouderschap (ook niet volgens Belgisch recht dat van toepassing is)"
"Co-ouderschap betekent alleen dat je dochter feitelijk ongeveer evenveel tijd bij jou verblijft als bij je ex Deze uitspraken zijn onjuist. Het Belgische co-ouderschap is het zgn deelouderschap en sinds 1995 in België bij de wet geregeld als opvolger van het ‘hoederecht’ en totaal verschillend van het Nederlandse begrip co-ouderschap.
Co-ouderschap betekent in België: samen opvoeden, samen beslissingen nemen.
De omgangsregeling wordt sedert 2006 geregeld in de bilocatiewet waar ouders als zij dat wensen gebruik van kunnen maken.In de bilocatie is geregeld dat kinderen bij beide ouders évenvéél tijd doorbrengen. In Nederland heeft de benaming ‘co-ouderschap’ geen enkele juridische grond. Het is een soort omgangsregeling. Het betekent in de praktijk dat kinderen soms een weekend bij de vader zijn en de andere dagen bij de moeder, afhankelijk van de afspraak die gemaakt is. Het betekent niet dat kinderen évenvéél tijd doorbrengen bij de vader of de moeder, meestal nog niet eens 'ongeveer' evenveel tijd. Nederland kent zelfs nog de paradoxale toewijzing.
Familierecht is niet zo eenvoudig, noch in België noch in Nederland.
Of u kans maakt dat uw kind uw adres als hoofdverblijf krijgt toegewezen hangt helemaal af welke rechter bevoegd wordt gevonden om de scheiding uit te spreken of welke er door de scheidende ouders wordt gekozen als die mogelijkheid er is.
Wordt het de Belgische Familierechtbank of de Nederlandse rechtbank.
Op grond van artikel 3 lid 1 Brussel II-bis Verordening kan de vader wiens hoofdverblijf in Nederland is, terwijl de moeder en het kind in België wonen de echtscheidingsprocedure zowel in België als in Nederland starten als er geen huwelijkse voorwaarden zijn opgemaakt.

Bij een scheiding via de Belgische Familierechtbank dient er een scheidings-overeenkomst of een EOT-overeenkomst te worden opgemaakt. U kunt zich ook beroepen op de Belgische bilocatiewet die als doel heeft om te komen humane toepassing van het familierecht.
Iedere minderjarige die over het vereiste onderscheidingsvermogen beschikt, heeft het recht gehoord te worden door een rechter wat betreft het hoofdverblijf.
Na verhoor stelt de rechter hiervan een schriftelijk verslag op dat aan de minderjarige wordt voorgelezen en waarvan de ouders kunnen kennisnemen.

Wordt de scheiding uitgesproken door een Nederlandse rechtbank dan dient er in het convenant te worden opgenomen waar het kind na de scheiding de hoofdverblijfplaats heeft. In tegenstelling tot hetgeen veel ouders denken mag een kind niet zelf kiezen bij welke ouder het wil gaan wonen. De Nederlandse wet stelt wel dat, in het geval dat de ouders geen overeenstemming krijgen over de hoofdverblijfplaats van het kind, de kinderrechter kinderen vanaf de 12-jarige leeftijd in de gelegenheid moet stellen om hun mening, mondeling of schriftelijk, kenbaar te maken.

Mijn ervaring is dat een Nederlandse rechter de hoofdverblijfplaats van het kind soms bepaalt, bij gelijke omstandigheden, daar waar de ouder woont met de minste inkomsten.
Een Belgische familierechter heeft eens de hoofdverblijfplaats aan de vader toegewezen omdat de omgeving van de vader betere "culturele" voorwaarden zou kunnen bieden.
Het belang van het kind hoeft niet altijd, niet onder elke omstandigheid en niet als vanzelfsprekend, de doorslag te geven.

Let op: het convenant waarin is opgenomen waar de hoofdverblijfplaats van het kind is, is niet hetzelfde als een co-ouderschapsplan. Het co-ouderschapsplan wordt ook niet altijd door de Nederlandse rechter gehonoreerd zoals het hem wordt voorgelegd. Vaak wil de rechter de kinderen het verhuiscircus besparen.