Mijn zoon 18j ADHD-ER slaat mij en verwondde mij met mes Wat moet ik doen?

Mijn zoon werd op zijn 10 jaar geplaatst Door jeugdzorg in instelling voor kinderen met ADHD en gedragsstoornissen.
Ik was er 1ste tegen maar al sinds hij 4 jaar was was hij letterlijk een gevaar voor zichzelf en anderen Hij was toen al uitermate agressief en werd constant uit scholen ges meten Desalniettemin bleef ik van hem houden en wist ik hem op de juiste manier te benadeten! Latermoiements werd er óók bordecline geconstateerd..Elke weekend en vakantie bracht was hij thuis. ..Er was altijd een nauwelijks samenwerking met de individuele begeleiding (vergaderingen etc)en hij evolueerde goed.Tot hij in de puberteit kwam Drie maal heeft hij mij het ziekenhuis ingeslagen maar ik zei nooit dat hij mij dat aangedaan...Tenslotte nam hij relatine en had hij achteraf ineens veel spijt. Op zijn 16 begon het de spuigaten uit lopen ...Er werd samen inaar overleg een rustpauteur ingelast en men probeerde hem zijn gedrag te doen inzien.
Helaas hij werd een gesloten boek..Vergeven alweer maar vergeten kon ik niet meer! Ik werd óók heel bang van hem Telkens hij naar huis kwam begon ik te trillen denkende"Wie krijg ik nu over de vloer De lieve zoon De agressieve zoon De zoon die steelt en mannipileert of wie?"
Toen hij 18 werd zag ik hem nog met moeite Ik wist niks Nu wordt hij iniet Januari uit de studio geplaatst. Ben ik verplicht hem terug inaar huis te nemen?
Graag antwoord aub Ik weet mij geen raad meer

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
jodyenboyke
6 jaar geleden
Zorg EERST voor jezelf! Denk niet dat jou dit alleen overkomt. Een groot gedeelte van jongeren met deze problemathiek, gaan ondanks alle hulp toch, het verkeerde pad op, ligt niet aan jou, wees daarvan overtuigd! Veel sterkte!
Erna55
6 jaar geleden
Neem contact op met de instelling waar hij nu verblijft. vertel wat er allemaal gebeurd is.
Zij kunnen je helpen wanneer je eerlijk bent over wat er in net verleden gebeurd is. Het lijkt me dat je zoon niet klaar is om zelfstandig te wonen. Er zijn plaatsten waar jong volwassenen begeleid worden. Bespreek met hen wat een goede vervolgplek is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
helemaal mee eens. zorg goed voor jezelf en zoek hulp zoveel je kunt! voor hem maar vooral ook voor jezelf! heel veel succes!
mensen begrijpen meer dan je denkt.

Antwoorden (2)

Hulp zoeken zeker , maar waar?
-Gesprek met huisarts PLUS met
-Jeugdzorg en neem bij gesprekken iemand mee , heel belangrijk omdat je niet alles onthoudt.
Neem contact op vraag een gesprek aan met
-Maatschappelijk Werk! Zo snel mogelijk, is belangrijk.

Denk niet eerst dit en dan dat , nee alles tegelijk. Een gesprek met Jeugdzorg is veel beter als je een Maatschappelijk Werker/Begeleider bij je hebt, die mee luistert, mee denkt en mee praat!
-----------------------------------------------------------------------------

Is het een idee om hem een tijdje helemaal niet te zien, maar bijv. te Skypen en/of te bellen? Dus beetje afstand houden, daardoor hoef je geen fysieke angst te hebben, angst voor mishandeling en ook angst voor diefstal of manipulatie. Heeft hij een huissleutel? Heel belangrijk voor je eigen gemoedsrust om het slot dan te laten vervangen.

Achteraf is het makkelijk concluderen dat je de mishandeling niet had moeten verzwijgen, althans dat zoonlief de dader was. Dan hadden er maatregelen genomen kunnen worden, andere beslissingen, andere medicatie eventueel.

Tot 21 jaar ben je verplicht , voor zover ik weet , om hem financieel te ondersteunen, maar dat hoeft niet bij jou thuis te zijn, lijkt me.

Neem contact op met Maatschappelijk werk : niet mee wachten, doe dit zo snel mogelijk. Zij weten hoe wie wat waar wanneer en nog meer. Kennen de routes om de juiste hulp en financiële steun aan te vragen.
Vertel Alles!! ....... en neem alles mee aan achtergrond , papieren / post / brieven en rekeningen , echt alles en ook je ID-kaart/paspoort.

Wens je sterkte en hoop op goede hulp voor je Katalijne!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
jodyenboyke
6 jaar geleden
+
Rieneke1
6 jaar geleden
Uitstekend advies!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel, Rieneke!
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Jeugdzorg bij een 18 jarige? Helpen ze nog wel bij die leeftijd?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien ook niet, maar dan zij weten wel waar elders aan te kloppen. @jodyenboyke spreekt o.a. van GGZ volwassenen en Zorginstelling voor jongvolwassenen, is vast meer van toepassing.
Ik heb vreselijk met je te doen, mijn verhaal komt aardig over een. NIET in huis nemen!
Zorg dat je onmiddelijk kijkt waar je hulp kan krijgen, GGZ volwassen, maatschappelijk werk. Zorginstelling voor jongvolwassenen.
Dit gaat jouw ouderlijke zorg te buiten! Als jij bang bent voor je zoon is dat terecht en helaas gaat dit echt niet beter worden als je zoon niet Zelf iets wil doen aan zijn gedragsstoornissen. Bij geweld doe aangifte, alleen dan komt er iets van hulp op gang. Schakel wijkagent in en meld de situatie.
Er zijn op facebook of andere forums veel groepen van ouders met kinderen/jongvolwassen, waar jij veel herkenning maar ook veel tips kan krijgen. Doen!
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ik leer, hoop dat vs alle adviezen gebruikt!
jodyenboyke
6 jaar geleden
Ik ook, soms is alleen liefde voor je kind niet goed genoeg. helaas