als je aan je psychoog vertelt dat je misbruikt wordt door je stiefvader blijft dit dan beroepsgeheim? of mag ze het aan je ouders vertellen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ouder(s) van minderjarigen tot 16 jaar hebben recht op informatie en inzage in het dossierbehalve wanneer de ggz-professional van mening is dat indruist tegen het belang van de patiënt. De professional kan derhalve van mening zijn dat het inlichten van de ouders meer in het belang is dan het niet inlichten, vanuit het idee dat het misbruik dan zou kunnen stoppen.

Een psycholoog mag zijn/haar zwijgplicht daarnaast doorbreken bij een vermoeden van kindermishandeling of andere risico's en de jeugdige aanmelden bij de landelijke verwijsindex. Er moet geprobeerd worden toestemming te krijgen van de betrokken, maar als deze toestemming er niet komt, mag dit toch gemeld worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben 15 wordt dit jaar 16.
Ik twijfel heel erg of ik het moet vertellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je twijfelt. Ik wilde je eerlijk informeren over de zwijgplicht. Wil je door je psycholoog geholpen worden om om te gaan met de situatie en verwerken wat er gebeurt is? Dan kan dat alleen als je de psycholoog informeert over die situatie. Je kunt bespreken dat je het als risico ziet dat je ouders er achter komen, maar 100% zekerheid geeft dat niet. Wil je door je psycholoog geholpen worden je de situatie te veranderen? Dan is in zo'n geval niet de mogelijkheid van een psycholoog. De psycholoog behandelt namelijk jou, niet je stiefvader. Hiervoor is (eventueel via een tussenstop van een hulpverlener) naar de politie gaan de meest voor de hand liggende weg. Als de politie actie onderneemt komen je ouders daar uiteraard achter. Je psycholoog kent jou inmiddels en daar ben je niet meer anoniem. Als je anoniem je verhaalt wilt doen en je wilt laten adviseren over verdere stappen, neem dan contact op met de GGD of het centrum Seksueel Geweld (telefoon 0800-0188). Kijk even bij je telefoonprovider hoe je de nummerweergave uit kunt zetten zodat je echt anoniem belt.

Andere antwoorden (1)

nee, een psycholoog heeft beroepsgeheim( tenzij je jonger bent dan 16, dan mag hij gaan overwegen om het met je ouders te bespreken)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben 15 wordt dit jaar 16.
Ik twijfel heel erg of ik het wel of niet moet vertellen.