Moet het kindsdeel ivm WSNP worden gemeld?

Trieste aanleiding: moeder overleden, vader blijft achter. Betrokkene is toegelaten tot WSNP en wil zijn gerede kans op schone lei niet verspelen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Welke kindsdeel er was toch geen geld als je in de wsnp zit of komt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
WSNP loopt nog een half jaar. Moeder is deze week overleden en dus komt nu een kindsdeel vrij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn vraag is of een kindsdeel, naast het bovenwettelijke deel van de erfenis (bij testament) ook tot de boedel wordt gerekend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is er wel of geen testament?
Wat bedoelt u met "bovenwettelijk deel?)
Er is een wettelijk deel (kindsdeel) en er is een
wettelijk erfdeel (legitieme portie = de helft van het kindsdeel)
Een legitieme portie is alleen geld, geen boedel, Een kind dat alleen recht heeft op zijn legitieme portie is namelijk geen erfgenaam. Als uw ouders getrouwd waren in gemeenschap van goederen dan behoorde de helft van de waarde van het huis reeds tijdens het huwelijk tot het vermogen van uw vader. De andere helft van de waarde van het huis moet gedeeld worden door de erfgenamen. (Uw vader en u)
Let wel ook de eventueel nog berustende lasten op de boedel behoren tot de erfenis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste JoanDarc, zie mijn vervolgvraag waarop u inmiddels uitgebreid bent ingegaan en mijn reactie daarop. Dank u.

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat u met 'betrokkene' degene bedoelt die gebruik maakt van de WSNP – de wet schuldsanering natuurlijke personen (de wettelijke regeling die het mogelijk maakt om na 36 maanden weer schuldenvrij te zijn) en het kindsdeel erft.

Indien er iemand overlijdt, en u zit in de schuldsanering en u bent erfgenaam, dan dient u dit aan de bewindvoerder te melden. U mag de erfenis tijdens de schuldsaneringsregeling niet zelf aanvaarden of verwerpen. De bewindvoerder zal de erfenis namens u beneficiair aanvaarden. Dit betekent dat de bewindvoerder eerst gaat onderzoeken of er wel een positieve erfenis valt te verwachten, dus niet meer schulden dan bezittingen. Indien blijkt dat er bijvoorbeeld alleen maar schulden uit de erfenis voortkomen, zal de bewindvoerder de erfenis namens u gaan verwerpen. Indien er een positieve erfenis valt te verwachten, zal de erfenis worden aanvaard. Het saldo van het aan u toekomende gedeelte van de erfenis dient volledig naar de boedelrekening te worden overgemaakt. - See more at: http://www.estateplanningsjuristen.nl/erven/erfenis_en_schuldsanering/#sthash.gn1wy4v0.dpuf

Toegevoegd na 4 minuten:
Het wettelijk erfdeel van de kinderen is meestal omgerekend in een geldbedrag. Hierdoor krijgen de kinderen een geldvordering op de langstlevende. Deze geldvordering mag volgens de wet pas worden opgeëist als deze overlijdt failliet gaat of zelf in de schuldsanering terechtkomt.