Moet ik een vriend waarschuwen als iemand kwaad spreekt over hem?

Of veroorzaak je daardoor nog meer ellende?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Als het echt zware kwaadsprekerij is die schadelijk voor je vriend kan zijn dan zou ik hem daar zeker voor waarschuwen.
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
...en spreek ook de kwaadspreker aan, als die bij jou bekend is.
Fremar, PLUS
Zeg tegen de kwaadspreker dat hij met zijn kwaadsprekerij niet bij jou moet zijn en dat jij van zijn praatjes niet gediend bent. Laat blijken dat je minachting hebt voor hem.
Je kunt de kwaadspreker waarschuwen dat JIJ zal zorgen dat bekend zal komen dat hij een kwaadspreker (een roddelaar'/lasteraar) is. Meestal keert kwaadspreken over iemand zich tegen de kwaadspreker. Zo iemand roddelt niet over één persoon maar ook over degene tegen wie hij de roddel vertelt. Hij zal het dus zeer waarschijnlijk ook over jou praatjes rond strooien.

Waarom zou jij jouw vriend bezeren door te vertellen wat er achter zijn rug wordt beweerd als jij weet dat het laster is. Daar kun je inderdaad nog meer ellende mee veroorzaken. Er zijn maar al te veel gevallen van lasteren bekend dat de lasteraar niet schuwt om ter verdediging te zeggen dat hij de praatjes van jou heeft gehoord en dat jij degene bent die deze praatjes rondstrooit.
Kortom: ik zou zeggen houd het voor je, maar gooi alles in de strijd om hem te stoppen.
Houd jouw vriend er voorlopig buiten.
Echte vrienden willen hun vrienden geen pijn doen.
"Roddelen is een rattenplaag" is een heel oude spreuk van de Bond Zonder Naam

Toegevoegd na 10 minuten:
Uit een onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam is gebleken dat vrijwel niemand van 'rattenstreken' zoals roddelen, liegen, mensen tegen elkaar uitspelen, blijft gevrijwaard.
Doe je vriend geen emotionele pijn, maar kom voor hem op, sta achter hem in goede en slechte tijden, zodat hij niet in de rug aangevallen kan worden.