kan je als minderjarige (16) bij een ander gezin wonen?

Ik ben 16 jaar en ik kan echt niet meer thuis wonen (reden N.V.T) , nou ben ik er wel zeker van dat ik nog niet op mezelf kan wonen of zelfstandig op kamers kan. Dat vind ik eng en ben er nog niet klaar voor, maar mijn beste vriend en zijn ouders zouden mij best wel op willen vangen. Ik wil weten of dit juridisch mogelijk is zonder teveel en het liefst geen problemen voor hem ,zijn ouders en ikzelf natuurlijk.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8K

Antwoorden (1)

Zonder toestemming van je ouders mag je, wettelijk gezien, niet het huis uit.
Je ouders blijven namelijk verantwoordelijk voor jou en voor jouw financiën.
Als je ouders er toestemming voor geven en in jouw onderhoud blijven voorzien zolang je geen eigen inkomsten hebt, kun je bij de ouders van jouw vriend gaan wonen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Omdat er verder niets bekend is, en dat mag zo blijven, kan ik alleen een algemeen antwoord geven

Bel de de kindertelefoon (13-18jaar) of met Bureau Jaugdzorgg.
https://www.kindertelefoon.nl/13-18/

Of zoek contact met Bureau Jeugdzorg, desnoods met iemand van de familie die jou op wil vangen, zodat men daar ook een goed beeld kan krijgen van de mogelijke nieuwe situatie.

Zelfs als er een beslissing via de kinderrechter gemaakt zou moeten worden (hopelijk komt het niet zover) dan staat bij de kinderrechter ALTIJD het belang van het kind voorop.