Ik kan m'n tijd niet goed verdelen tussen m'n vriendin en m'n vrienden.

Ik heb anderhalf jaar lang geen relatie gehad en heb in die tijd een hele goede band opgebouwd met m'n vrienden. Op het moment ben ik een nieuwe liefdesrelatie aan het opbouwen; ik laat altijd (dit is al vaker voorgekomen) alles vallen om maar zo vaak en dicht mogelijk bij haar te zijn. Ik zie m'n vrienden veel minder, ga veel minder uit in de hoop dat we dan samen alleen kunnen zijn, etc.

Het werkt van twee kanten averechts op mijn doelen: m'n vrienden nemen steeds meer afstand en ook mijn nieuwe relatie dreigt in het water te vallen omdat ik haar meteen verstik (althans zo zie ik het).

Waar heeft dit mee te maken? Wat kan ik eraan doen?

Toegevoegd na 2 uur:
Dank voor de antwoorden. Het me alleen ook om waarom ik mijn verstand niet kan volgen. Waarom kunnen anderen prima zowel een relatie als vrienden onderhouden en ik niet? Is hier een aanwijsbare oorzaak voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Op zich is het logisch dat wanneer je verliefd bent dat je je aandacht dan richt op je relatie en daardoor je vrienden even wat minder ziet. Ik denk dat wel meerdere mensen dit probleem kennen. Wel is het denk ik belangrijk dat je aan je vrienden laat weten dat je nu een nieuwe relatie hebt en de komende tijd (maand?) even wat meer tijd in de relatie wil steken. Goede vrienden zouden hier wel begrip voor op kunnen brengen denk ik.

Je moet daarbij wel in de gaten houden dat je nieuwe vriendin het net zo fijn vind als jij om zoveel tijd met elkaar door te brengen. Dit doe je bijvoorbeeld door haar te vertellen dat je in nieuwe relaties veel behoefte hebt om elkaar te zien, maar dat zij vooral eerlijk moet zij tegen je wanneer ze meer ruimte nodig heeft.
Uiteindelijk denk ik dat iets meer ruimte ook de relatie ten goede kan komen, omdat je elkaar dan (als het goed is) gaat missen en beseft wat je voelt.

Waar het mee te maken heeft dat je dit zo doet kan ik niet voor je beantwoorden, dat weet je denk ik zelf het beste. Het zou bijvoorbeeld voort kunnen komen uit onzekerheid, omdat je denkt dat die ander je niet meer interessant vind als je te weinig tijd aan haar besteed. Maar er kunnen ook zoveel andere redenen zijn waarom je dit zo doet. Misschien kun je hier achter komen door het probleem met haar te bespreken en af te spreken dat jullie sommige momenten inplannen waarin jullie elkaar nit zien (en dus ook niet bellen, smsen, mailen, etc etc). Als je dit doet, wat voor gedachten gaan er door je heen. Waar ben je bang voor?

Misschien troost de gedachte je dat je deze fase meestal doorloopt in het begin van een relatie, maar dit later makkelijker wordt. Het is zeker niet vreemd of pathologisch (en ik kan het weten, als psycholoog). ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is een hele normale reactie van jou!
Maar blijf gewoon leuke dingen doen met je vrienden..
dan sla je 2 vliegen in 1 klap, je vrienden hou je dan..en je vriendin heeft nog wat vrijheid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het goed zit loopt je vriendin heus niet weg hoor.. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent verliefd en wilt zoveel mogelijk tijd bij je geliefde zijn. Dat is volstrekt normaal (ik zou bijna zeggen zo hoort het ook) en neemt na verloop van tijd vanzelf af. Dan zullen je vrienden er echt nog wel zijn.
13 jaar geleden
Je echte vrieden blijven wel,zelfde geldt voor je vriendin,Hoe je het ook wend of keert,jalouzie zal er blijven

de vriendinnen van je vriendin blijven toch ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey hey!

Ten eerste vind ik het heel goed dat je ook in je relatie investeert. Mij gebeurde het omgekeerde, mijn vriend besteedde veel mee aandacht aan zijn vrienden dan aan mij en dat is uiteindelijk ook uit gegaan. Ik was daar niet blij mee, maar hoe kun je dingen nou combineren, want je moet er natuurlijk ook een eigen leven op na kunnen houden!;):)

Ten eerste: Kunnen je vrienden het goed vinden met je vriendin? Want zo ja, dan is dat ten eerste helemaal geweldig en ten tweede kun je dan ook met zijn allen afspreken. Dan heb jij iedereen om je heen en dan zien zij wat een geweldige meid het is.

Ten tweede: Je vriendin heeft denk ik ook wel andere activiteiten en hobby's dan alleen maar bij jou te zijn. Nodig je vrienden dan uit als zij weg is. Dan hoef jij haar niet extra te missen, maar zie je toch je vrienden!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi,

Wanneer je het vrij interpreteer, dan "weet" je rationeel gezien, dat je ook soms voor jezelf moet kiezen en dus iets met je vrienden moet gaan doen. Dit heeft als voordeel dat het goed voor jezelf is en geeft je relatie lucht i.p.v. dat het de relatie verstikt.

Kennelijk is er een andere drijfveer, die er voor zorgt dat je toch niet voor de voor je gevoel de beste optie kiest. Je kiest niet voor jezelf, maar voor de ander. Zeg je daar indirect niet mee, dat je jezelf minder belangrijk vindt? Een andere vraag die je jezelf zou kunnen afvragen is, hoe het komt dat je haar aandacht zo belangrijk vindt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

groet,

Mark