Wat betekent dit schudden en beven dat ik nu al 10 weken ondervind sinds mijn vriendin het uitgemaakt heeft?

Het is vandaag 10 weken geleden dat mijn vriendin het heeft uitgemaakt met mij. Ik was daardoor in een diepe shock en sindsdien schud en beef gedurende vele periodes van de dag. Ik heb dit soort gevoelens nooit eerder ervaren. Ik had ook nooit eerder ervaren dat ik iemand ten huwelijk wilde vragen, ik dacht niet dat ik dat ooit zou voelen voor iemand. Maar voor haar had ik die gevoelens en ik had haar dan ook gevraagd. Zij heeft echter beslist dat ze niet meer verder met me wilde en heeft de relatie toen verbroken. Is het enigszins normaal dat ik nog steeds schud en beef, en hoe lang kan dit duren? En is het schadelijk voor mijn gezondheid op lange termijn? Ik heb eigenlijk niet het gevoel dat dit gaat overgaan.
Ik wil me ver houden van medicatie om deze symptomen te onderdrukken. Ik had gehoopt dat ze na verloop van tijd zouden verminderen maar dat blijkt vooralsnog niet het geval.
Ik kan met veel mensen praten over mijn gevoelens.
Alvast bedankt voor uw bedenkingen, raadgevingen, adviezen, steunbetuigingen...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit lijkt mij een vraag voor je huisarts, als je verteld dat je geen medicatie wil, maar wel een diagnose en advies, dan zal hij/zij je daarbij helpen en indien mogelijk, je zonder medicatie naar huis laten gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dat is niet normaal en ja, dat kan schadelijk zijn voor je gezondheid. Ik kan je van harte aanraden een huisarts te bezoeken. Liefdesverdriet is doorgaans heel goed te behandelen met de juiste methodiek en voldoende inzet van jouw kant. Medicatie hoeft zeker niet noodzakelijk te zijn. Houd er wel rekening mee dat een arts dit wel kan adviseren en dat de behandeling maanden langer kan duren of zelfs überhaupt niet aanslaat wanneer je dit weigert.
Zeker voor kortere periodes kan het slikken van bijvoorbeeld benzodiazepine doorgaans weinig kwaad en een goed hulpmiddel zijn. Wellicht een idee om je scepsis even opzij te zetten wanneer het gebruik van dergelijke middelen aan de orde komt.
erotisi
8 jaar geleden
Beven of trillen tijdens of na een schokkende gebeurtenis is echter een volkomen normale menselijke reactie.’ Niet stressen dus, maar trillen. Trillende handen en benen, een trillende stem en knikkende knieën zijn tekenen dat een lichaam zich van de biochemische stoffen en spanning aan het ontdoen is die het nodig had. ‘Bij langdurige stress of een trauma ontspannen veel spiergroepen soms niet meer vanzelf. Vaak zijn dat de spieren in het heup- en bekkengebied, maar ook die in je schouders, nek, borst en bovenrug.’ Die aanhoudende spierspanning geeft aan de hersenen het signaal door dat er nog steeds gevaar is, waardoor het lichaam en de hersenen in opperste staat van alertheid en paraatheid blijven. Met ‘gevaar’ bedoelt Van de Kamp trouwens niet alleen fysiek gevaar. ‘Ons lichaam en onze hersenen maken namelijk weinig onderscheid tussen daadwerkelijk fysiek gevaar en andere stressvolle situaties, zoals een presentatie geven of een belangrijke deadline halen.’
Ritsuka
8 jaar geleden
Ga eerst naar je huisarts. Waarschijnlijk stress reactie.
Eet en slaap je wel goed?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik slaap voldoende en eet normaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi
Na 10 weken ook nog...?
erotisi
8 jaar geleden
je bedoelt dat het na 10 weken nog normaal is? Tja , wat is normaal, maar lang en vervelend is het wel. Je moet zorgen dat je het echt van je af kunt zetten en dat gaat blijkbaar niet goed/snel genoeg. Maar wat ik wel bijzonder vind is dat vs zo lang blijft trillen. De meeste mannen trillen misschien niet maar of ze het trauma dan ook beter verwerken weet ik niet. Vandaar dat ik twijfel of het niet normaal is wel anders maar of het slechter is dan bij andere mannen weet ik niet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik voel geen enkele agressie, het trillen lijkt vooral angst/paniek te zijn.
Ritsuka
8 jaar geleden
ga eerst eens naar je huisarts, die kan je doorverwijzen naar iemand die je kan helpen met o.a. ontspanningsoefeningen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jeetje, dit klinkt als PTSS. Wat heftig wellicht na een verbroken relatie, maar het kan maar zo,. Zeker niet mee doormodderen maar echt hulp zoeken via de huisarts. Dat gaat niet meer vanzelf over ; eerder kom je in een vicieuze cirkel doordat de stressklachten weer nieuwe stress opleveren.

Antwoorden (2)

Wat afschuwelijk voor je dat je dit moet meemaken. De schok moet wel zo heftig zijn geweest, dat je deze reactie van je lichaam krijgt. Feitelijk is dit een natuurlijke reactie, ook al is deze wel heel heftig bij jou. Helaas kan ik je zeggen, dat ik dit ook een keer ervaren heb. Het menselijk lichaam is kan enorm reageren op angst. Vechten, vluchten of bevriezen. Bij de eerste 2 kan het lichaam zijn energie kwijt. Bij de laatste keert de energie zich tegen het lichaam omdat het niet weg kan. Bij dieren werkt dit ook zo. zie deze link: http://eft4ptss.nl/attachments/File/De_vecht-_vlucht-_of_verstarreactie2.pdf In mijn ervaring is de enige remedie zonder pillen om je energie kwijt te raken. Veel gewegen, en dan bewust je verhaal over je vriendin er in stoppen. Dus haal de negatieve energie uit jezelf en reageer het af op bijvoorbeeld houthakken ofzo. Het klinkt stom, dat weet ik, maar jezelf imploderen is nog stommer. Het is afschuwelijk wat je hebt meegemaakt. Ik wens je veel sterkte, maar vooral veel kracht en wijsheid toe.

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry typefout: veel gewegen moet zijn : veel bewegen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eerst en vooral vind ik het verschrikkelijk dat je dit moet doormaken.. Ik wens je hierin echt heel veel sterkte. Het is een ontzettend moeilijke periode voor jou nu. Je kan het best wel zien als iets traumatisch. Het verdriet en alle andere emoties errond vragen heel veel van jou.
Het is een heel stressvolle situatie en zoals velen weten kan stress heel wat met jou lichaam doen. Je kan je er letterlijk ziek door voelen.Lichamelijk is er niets aan de hand. Je hebt wel fysieke symptomen, maar dat komt voor uit jou psyche. Ook kan je door hyperventilatie jou zo voelen. Je vind er heel wat informatie over op internet. Je hoeft je hier helemaal geen zorgen over te maken. Wanneer langzaamaan de rust terug keert in jou hoofdje, zullen ook de symptomen langzaamaan afnemen. Luister naar je lichaam en verwerk dit op jou tempo. Wat mij ook helpt in zeer stressvolle periodes zijn relaxatievideo's (die kan je vinden op youtube) of rustgevende muziek.
Sterkte! X