Van achternaam veranderen hoe zit dat?

Ben 20 haar. Mijn ouders zijn gescheiden. Ik draag de achternaam van mijn moeder. Maar wil graag de achternaam van mijn vader. Zijn daar kosten aan verbonden? En hoe gaat het verder? Heb ergens gelezen dat het een lange procedure is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heeft je vader je dan niet erkend dat je de achternaam van je moeder hebt? Dat is niet zo gebruikelijk als je ouders getrouwd waren toen jij geboren werd.

Antwoorden (1)

Ik heb zelf mijn achternaam veranderd, maar dat was al heel wat jaren geleden. Gelukkig is de procedure inmiddels makkelijker en minder duur geworden.
Wat gebleven is, is dat het mogen veranderen van je achternaam aan strenge voorwaarden is verbonden. Omdat je meerderjarig bent, gelden voor jou andere regels dan voor een minderjarige. Aanvragen gaat via het Ministerie van Justitie en Veiligheid. De kosten zijn €835,-.
In mijn geval duurde het bijna 2 jaar, op de site van het ministerie staat dat het tegenwoordig minder dan een half jaar in beslag neemt.

Lees de brochure over wat je wat mag en moet doen anders maar eens goed door. Het linkje staat hieronder.

Ik heb er geen spijt van, maar het is een ingrijpende beslissing. Veel succes met het maken van de juiste keus.