Kan een Hollander Russisch dna hebben?

Mijn zus heeft een dna vooroudertest laten doen die ongeveer 500 jaar terug gaat,de uitslag is bijna niet te geloven,russisch en siberisch dna ,terwijl we volgens onze stamboom,nederlands,noors en joods zijn.Iemand enig idee hoe zo iets mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Het is niet zo moeilijk Russisch dna te hebben.
Je hebt ook een Joodse stamboom: de grondgebieden van het Russische Rijk waren ooit de thuishaven van de grootste Joodse bevolking in de wereld.
8 jaar geleden
Tsaar Peter Leefde rond 1700. Hij is toen ook in Nederland geweest, In de Zaanstreek staat nog steeds het Tsaar Peterhuisje. En die zal vast niet alleen gekomen zijn dus er zal best wat Russisch DNA achtergebleven zijn. Dat is nog niet de 500 jaar van je zus, maar er zijn door de eeuwen heen heel wat oorlogen gevoerd dus mensen verplaatst, en handel gedreven. Dus het is zeker mogelijk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, het is heel goed mogelijk dat je zus Russisch-Siberisch DNA heeft.
De gegevens die je zelf hebt van de afgelopen 500 jaar, zijn veel minder dan het DNA- onderzoek kan achterhalen.

Een heel groot gedeelte van de Nederlanders heeft dit DNA. Het gaat hier niet over een soort DNA dat de landsgrenzen van voorouders aangeeft, maar het DNA materiaal wordt onderzocht op oer-bevolkingen.
Deze manier van onderzoeken heet Genografie.

Genografie is de jonge tak van wetenschap die onderzoek doet naar de afstammingsgeschiedenis van de mens. Genografie maakt hierbij gebruik van het DNA van mensen, anders dan taalrelaties en archeologische vondsten zoals in andere wetenschappelijke takken.

In de praktijk wordt er gebruikgemaakt van twee soorten DNA, die het mogelijk maken een globale genealogie van de mensheid op te stellen op een tijdschaal van tienduizenden jaren:

Voor de vrouwelijke lijn is dat het mitochondriaal DNA dat de moeder via de eicel doorgeeft aan haar kinderen, maar dat haar zonen niet verder doorgeven en dus informatie bevat over de afstammingslijn van moeder op dochter op kleindochter (en uiteindelijk dus terug te leiden valt tot de 'Mitochondriale Eva').
Door de geringe mutatiesnelheid van de betrokken types DNA kan deze informatie, in combinatie met de geografische spreiding van bepaalde mutaties, goed gebruikt worden om (pre-)historische migratiepatronen te achterhalen.

Toegevoegd na 3 minuten:
De resultaten van dit type DNA-onderzoek worden op individueel niveau meestal weergegeven door personen in te delen in zogenaamde haplogroepen, die een zekere combinatie van mutaties combineren met een zekere regionale spreiding. De oerhaplogroep voor mannen is het Y-chromosoom A (haplogroep A). Mensen die deel uit maken van deze haplogroepen zijn de San en Hadza, dit zijn vaak culturen waar de taal klikken bevat. De oerhaplogroep voor vrouwen is uitgestorven (L0), maar de zeer nauw daaraan gerelateerde haplogroep L1 is ook nog aanwezig bij de San en Hadza. De dominante haplogroepen in Noordwest-Europa zijn H voor vrouwen (ca 50%) en R1b en I voor mannen (respectievelijk ca 50% en 25%).