hoelang kunnen ouders verantwoordelijk zijn voor aankopen en ontstane schuld van hun kind die licht zwakzinnig is? na 18 jaar

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als het kind zwakzinnig is en derhalve niet handelingsbekwaam, zullen er toch iets van voogden aangewezen zijn (in de regel zijn dat de ouders) die verantwoordelijk zijn voor de zakelijke transacties (lees : uitgaven) van het kind. En dat duurt zolang ze wettelijk verantwoordelijk zijn voor het kind.

Sowieso zijn ouders tegenwoordig onderhoudsplichtig tot de kinderen 21 zijn. Hoe het daarna zit hangt dus helemaal af van de woon/leef-situatie van het kind en hoe en door wie het begeleid wordt. Daar is duidelijk iets niet helemaal goed gegaan.

Ik kan er weinig specifieks over vinden, maar in de meeste juridische constructies is er geen onderscheid tussen minderjarige en handelingsonbekwame kinderen. Ik denk dat een bezoekje aan een bureau voor rechtshulp hier wel op zijn plek is. Want dit is een situatie die noch de ouders noch de eventuele andere wettelijke verzorgers hadden mogen laten ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er formeel niet is vastgesteld, met een juridische procedure dat het kind handelingsonbekwaam is, dan is het kind na 18 jaar zelf verantwoordelijk. En dan kan je als ouders alleen maar behulpzaam zijn om de schulden op te ruimen, door met het kind een budgettering af te spreken, er hulpverlening bij in te roepen, b.v. de schuldhulpverlening zonodig. Een maatschappelijk werker kan dan de schuldeisers van de situatie op de hoogte stellen. De ouders zijn helemaal NIET aansprakelijk.

Het is toch het beste om Bewindvoering in te stellen.
Dan kunnen aankopen onmiddellijk ongedaan worden gemaakt, het kind is dan nog maar zeer beperkt handelingsbekwaam, n.l. tot de hoogte van het toegemeten budget.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere ouder is sowieso financieel aansprakelijk voor zijn/ haar kind(eren) tot hun 21ste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste is om mentorschap aan te vragen bij de rechtbank (bewindervoerderschap). en je kind een zakgeld te geven, waar hij mee moet rondkomen.
Zo kun je zelf de geldstromen beheren, en zorgen dat het goed komt.