Wat zou jij doen?

Je hebt 3 dagen bij vrienden geklust. De vriend handelt aan huis in wijn. Als waardering geven ze je een kistje met 6 flessen goede wijn. Vermoedelijk wist de vriend dat de wijn over datum was, maar dat is niet zeker.
Thuis gekomen blijkt de wijn “kapot” te zijn, dus niet drinkbaar.
1 Zou je dit je vrienden laten weten, dus hen de waarheid vertellen en zo ja waarom.
2. Zou je het niet aan je vrienden vertellen, zodat je daarmee voorkomt dat ze teleurgesteld/gepikeerd raken en daarmee de vriendschap verstoort?
3. Zou je het later vertellen als het zo uitkwam en waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je met wijn over datum? Het is zonder te drinken moeilijk te beoordelen of wijn op zijn top is of erover heen. Of je moet dit opzoeken in gidsen. En wat bedoel je met kapot? Dat de wijn bedorven is kan voorkomen, maar kan je meestal niet zien. Je noemt dit dan "kurk" omdat de kurk poreus is en zuurstof heeft doorgelaten. Dit is meestal niet te zien en moet je proeven. Of bedoel je iets anders?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me een hele goede reactie van som.
Misschien is de datum die je op de fles ziet staan, niet de houdbaarheidsdatum maar de productie datum of datum waarop de wijn in de fles gegoten werd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is bij wijn altijd het geval. Er zit nooit een houdbaarheidsdatum op. Zolang de kurk erop zit is de wijn in principe onbeperkt houdbaar, maar niet onbeperkt lekker. Hele oude wijnen kunnen heel lekker zijn, maar kunnen bedorven zijn als er zuurstof bij is gekomen. Dat kan je niet zien. Wat je wel kunt opzoeken in wijngidsen , is wanneer bepaalde goede wijnen op hun top zijn of waren. Dit is dan proefondervindelijk vastgesteld door kenners.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eerste wat ik dacht: wijn gaat niet 'over de datum', want wijn hééft geen uiterste houdbaarheidsdatum!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je echt oude wijn hebt die kunnen er niet tegen als je er teveel mee schud bv als je de wijn meeneemt in je auto

Het beste antwoord

Ik zou ervan uitgaan dat hij *niet* wist dat de wijn over zijn top heen was (wijn gaat namelijk niet 'over de datum'). Ik ben niet bevriend met mensen die ik op die manier wantrouw, laat staan dat ik bij mensen van wie ik zulke dingen denk dagenlang zou klussen.

Maar goed, we gaan uit van een echte vriend, bij wie ik wel zou klussen, en die mij uit echte waardering zes flessen goede wijn denkt te geven.

Ik zou die vriend onmiddellijk waarschuwen! Als hij in wijn handelt, zit het er dik in dat er meer van deze flessen bij zijn handelswaar zitten, en als die flessen allemaal in azijn zijn veranderd, kan dat de reputatie van mijn vriend onder zijn klanten ernstig schaden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt "op die manier wantrouw". Een dag te voren vertelde zijn vrouw me dat ze tijdens de verhuizing (vandaar het klussen) nog veel onverkochte wijn hadden overgehouden en dat die "tijdelijk" was opgeslagen in het souterrain van kennissen in hun vorige woonplaats omdat ze in hun nieuwe huis geen plaats hadden voor al die wijn. Ze vroeg zich daarbij af of de wijn nog wel verkoopbaar was. Er was dus een gegronde reden voor mij om tot die gedachte te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, als ik echte vrienden heb, is het feit dat ze wijn hebben waarvan ze niet weten of die verkoopbaar is, geen reden om te denken dat ze mij als dank voor het klussen onverkoopbare zooi zouden geven. Dat is dus nogal subjectief, die 'gegronde reden'. Heb je de mogelijkheid zelfs maar overwogen dat ze voor jou geen doosje hebben uitgezocht uit de voorraad waar ze over twijfelden, maar juist hun best hebben gedaan iets lekkers te geven? Ik blijf dus bij mijn woorden 'op die manier wantrouw'. Met mensen waar ik op die manier over denk, ben ik niet bevriend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kun je dus gemakkelijker vertellen dat het waarschijnlijk niet alleen niet verkoopbaar meer was maar ook niet lekker meer om te drinken voor hun vrienden.
Ze heeft dit met jou gedeeld dus kun je er ook makkelijk op inhaken en iets over zeggen.
Doe het rechtstreeks inderdaad en niet eerst aan de andere mensen vragen die een dergelijk kado hebben gehad voor hun inzet.
Het was beter geweest als zij het eerst zelf hadden getest voordat ze hun vrienden een dergelijk twijfelachtig kado gaven voor hun enermoe inzet. Uiteraard zet jij je in omdat je hun vriendschap op prijs stelt en het graag voor ze doet zonder er persé iets voor terug te krijgen. Als je een kado geeft, weet dan wel dat het in ieder geval ook is wat het lijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste antwoord voor wat mij betreft en dank voor de verhelderende discussie.

Andere antwoorden (12)

Ik zou het gelijk vertellen. Zeggen dat de wijn niet drinkbaar is, of ze dat zelf ook weten. Je kunt aangeven dat je ze wilt waarschuwen, zodat ze het niet per ongeluk aan een klant verkopen.

Goede vrienden kunnen dit soort dingen toch gewoon bespreken lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het beter gelijk zeggen, voor alle duidelijkheid en dan weet je vriend dat zijn wijn ondrinkbaar is. Wie weet dacht ie echt dat hij je een groot plezier heeft gedaan met een goede wijn. Als hij het opzettelijk heeft gedaan is het ook maar goed dat hij weet dat je niet tevreden bent over zijn kado.
Het is beter om het niet tegen jullie andere vrienden te vertellen, daarmee kan er een vuurtje oplaaien wat later een grote brand kan worden.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon zeggen, kan gebeuren. In Itala noemen ze dat Tappa.

Toegevoegd na 1 uur:
Wat inhoudt kurk smaak, wat ze overal voor gebruiken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je verbaasd me steeds vaker....
Waar haal jij die italiaanse wijsheden toch vandaan?
Als wijn een slecht smaak heeft in Italia, zegt men: il vino ha di tappa (de kurk stinkt). Aan de kurk kun je dus ruiken of je te maken hebt met een goede of slechte wijn.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ook gewoon proeven. 10 jaar in Chioggia gewoond en een grrot liefhebber van prosecco. En ik spreek het dialect van de Veneto, daar is het gewoon tappa. Maar ik ben het met je eens dat ik kennis heb (:
Goede vrienden zullen dit echt wel accepteren wanneer je het eerlijk verteld. Als daarmee de vriendschap verstoort raakt zijn ze wel erg snel gepikeerd. Let op de manier waarop je het verteld.

Ik zou ze opbellen, gewoon een luchtig gesprek beginnen, vragen hoe het gaat en dergelijke en dan op een lacherige toon zeggen: "nou zeg, wilde ik vandaag een lekker wijntje nemen die ik van jullie gekregen heb.. bleek die wel erg tegen te vallen. Volgens mij was die over datum. Kan dat kloppen? Wel jammer hoor, had me er net op verheugd" Wanneer je het op een luchtige/lacherige manier zal zeggen zullen zij zich niet zo snel aangevallen voelen. Misschien schamen ze zich wel wat maar dat maakt dan niet uit. Grote kans dat je een nieuw kistje krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou het luchtig brengen met een "grapje" ik denk dat je vrienden het luchtig op zullen nemen. kan gebeuren toch?
(waarschijnlijk zullen er achteraf nog vaak grapjes over gemaakt worden vooral op verjaardagen enzo hihi)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon bellen en vragen hoe die wijn hoort te smaken.
Zeggen dat je het niet vertouwd,om hem te drinken.
Zeg je niks,en hij komt er later een keer achter,dan zal hij het je kwalijk nemen dat je niks gezegd hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het gewoon vertellen. Waarschijnlijk heeft hij ter goede trouw gehandeld. En als het een echte vriend is zal zoiets niet tot een breuk leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou hem gewoon vragen of er nog garantie op die wijn zit !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een van de kenmerken van vriendschap is vertrouwen.
Jij vertrouwd hem dat hij het niet wist.
Een vriens kan nimmer de bedoeling hebben zijn vriend 3 dagen te laten buffelen voor 6 flessen wijn die niet goed is.
Als hij een echte vriend is en in wijn handeld, dan heeft hij vast nog wel ergens een paar mooie wijntjes liggen en kan hij bij het horen van jou bericht dat de wijn stuk was (een beetje lastig te beoordelen als de fles nog dicht is, je hebt wijnen van meer dan 100 jaar die nog wel goed is)niet wachten om je iets anders aan te bieden.
Maar ook eerlijkheid, wees gewoon eerlijk maar ga niet op een verwijtende toon. Jouw arwaan zet wel wat vraagtekens bij mij in relatie tot vriend. Wat maakt dat jij denkt dat hij er weet van heeft?
Bovendien hebben ze niks om gepikeert te zijn maat kunnen ze blij zijn met een vriend die voor een kist wijn 3 dagen loopt te buffelen. Probeer maar eens bij een bevriend bakker maanden lang gratis brood te krijgen.
Gewoon eerlijk en vriendelijk (het is immers je vriend) of in de vorm van een geintje. zo van ghe (lacherig) mooie kerel ben jij me drie dagen af te beulen voor een kist azijn.
Ach en als echte vrienden moet je ook wat kunnen verdragen van elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertruwen.
Een dag te voren vertelde zijn vrouw me dat ze tijdens de verhuizing (vandaar het klussen) nog veel onverkochte wijn hadden overgehouden en dat die "tijdelijk" was opgeslagen in het souterrain van kennissen in hun vorige woonplaats omdat ze in hun nieuwe huis geen plaats hadden voor al die wijn. Ze vroeg zich daarbij af of die wijn nog wel verkoopbaar was. Er was achteraf dus een gegronde reden voor mij om tot die gedachte te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat een wijn niet goed verkoopbaar is hoeft niet te maken te hebben met of de wijn nog goed is hoewel ik me jou gedachten nu wel beter kan voorstellen.
Soms kan wat meer informatie een nader licht werpen op een situatie.
Maar zolang jij ter goeder trouw handeld, valt jou niets te verwijten
Ik zou het gelijk vertellen. Is toch niks mis mee om zoiets mede te delen? Als je vriendschap hierdoor al teleurgesteld in je raakt, dan moet je denk ik goed na gaan denken of het wel een echte vriendschap is ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet gelijk gaan bellen maar ik zou het vast wel zeggen de eerst volgende keer dat ik hem zou spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zeg je niet gewoon tegen degene die je de wijn gegeven hebt dat ze over de datum is?