Hoe los ik dit op!

Gistermiddag (8 April) heb ik ruzie gehad met mijn moeder. Dat kwam door dat ik achter de Playstation 3 het spel Modern Warfare 2 speelde, op een gegeven moment ging het mis, ik werd erg geirriteerd, ik ging vloeken in de huis kamer. mijn moeder zij er wat van. Daarvan werd ik nog geirriteerder, waardoor ik meer en sneller ging vloeken. Toen mijn moeder daar kwaad opwerd zetten ze de Playstation 3 uit. Toen sprong ik totaal uit mijn plaat ik heb erg naare dingen gezegd waar ik nu enorm spijt van heb! Ze heeft nu de Playstation 3 opgeborgen.

Hoe los ik dit op!?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe was de vraag een tijdje terug ook alweer... Oh ja, of gewelddadige spelletjes gevaarlijk kunnen zijn / slechte invloed hebben.
Ja dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent niet de enige die dit overkomt, ik heb ook zo'n explosiefje in huis. Het komt vaker voor bij jongens van jouw leeftijd, maar het is wel de bedoeling dat je er van leert. Dus een hele goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh dat had ik ook met dit spel. Gelukkig woont mijn moeder niet meer bij me, maar ik moet weer oppassen dat mijn kinderen naar boven zijn als ik aan het spelen ben. Ik vind overigens dat je een mooi spijtbetoog hebt opgeschreven, maar je zou dit beter aan je moeder kunnen voorleggen. Als je haar vertelt dat je de beslissing respecteert en dat als je een tweede kans krijgt jezelf gaat inhouden zou je een voorbeeldig kind zijn. Veel succes Tom!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het sowieso al onvoorstelbaar dat jij als 14-jarige de kans krijgt een game te spelen die - niet voor niets - voor 18-jarigen is goedgekeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de media nu maar niet gaat denken dat games slechte invloed hebben. Net als mmm zegt..

Het beste antwoord

Door naar haar toe te gaan, en te zeggen, dat het je erg dwars zit, wat er gisteren gebeurd is. Dat je haar graag uit wil leggen, waardoor je zo opgefokt was. Dat je je frustratie over het spel niet op haar had mogen afreageren, dat dat echt heel verkeerd is geweest, en dat je daar, nu je afgekoeld bent, echt spijt over hebt.
Ze ként je natuurlijk, en weet, dat je soms uit je plaat springt : het zal natuurlijk niet de eerste keer zijn geweest, dat dit gebeurd is. Maar soms ga je bij iemand duidelijk over de grenzen heen, en dat is dus gisteren gebeurd : vandaar ook haar actie, om je playstation op te bergen.
Zeg haar, dat je dit begrijpt, en dat je, als je het weer terugkrijgt over een tijdje, ervoor zal zorgen, dat je blijft zien, dat het om een spel gaat, en dat vloeken in de huiskamer gewoon niet kan.
En (als jullie dat tenminste gewend zijn...) of je haar nu even mag 'huggen', of steek je hand uit en 'shake erop', dat je echt je best zal doen het niet meer zo uit de klauw te laten lopen.
Wacht hier niet te lang mee : excusus moeten altijd zo snel mogelijk na de afkoeling gemaakt worden - dat werkt voor iedereen het beste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (25)

Je excuses aanbieden aan je moeder, zeggen dat je heel veel spijt hebt van wat je hebt gezegd en dat je MW2 niet meer zal gaan spelen, omdat je gemerkt hebt wat voor uitwerking dat spel op je heeft. Geef aan dat je hebt ingezien dat het spel je realiteitszin heeft beperkt en dat je niet wil dat dit je nog eens overkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord woutB +
Geen spelletjes meer spelen waar je verslaafd aan raakt en agressief van wordt..

Heb je spijt van wat je gezegd hebt, of heb je spijt van dat je Playstation nu achter slot en grendel zit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga in gesprek met je moeder en vertel haar dat je spijt hebt van je gedrag gisteren. Begin het gesprek met als doel om je spijt kenbaar te maken en niet met als doel, om je playstation weer terug te krijgen. Dat je je playstation een tijdje kwijt zal zijn kun je beter maar accepteren. Ga hier niet over lopen zeuren. Het lijkt er anders op dat je geen spijt hebt van je gedrag, maar dat je weer gewoon je zin wilt gaan krijgen en weer wilt kunnen spelen.

Succes met het gesprek!
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede opmerking! +1
Bied je excuses aan. Vertel haar dat je er erge spijt van hebt en dat je voortaan beter je best zult doen om jezelf te beheersen. Koop misschien een klein bosje bloemen voor haar (ik zou helemaal smelten als mijn zoon dat zou doen).

Vraag niet meteen daarna of je je Playstation weer terug mag, want dan lijkt het net alsof dat je doel was met je excuses. Zwijg wijselijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je spijt op de meest eerlijke manier wilt betuigen, ga je naar je moeder toe en zeg je dat het je spijt, en dat het nooit meer zal gebeuren. Koop er desnoods een bosje bloemen bij.

Je kunt haar ook goed uitleggen waarom je zo hebt gereageerd en waarom zulk gedrag niet getollereerd kan worden. Zo ziet je moeder in dat je werkelijk begrijpt waarom ze boos op jou is geworden en maak je duidelijk dat je werkelijk wilt proberen het niet meer te laten voorkomen.

Als je het te eng vindt om rechtstreeks met je moeder te praten, kun je ook een lange brief voor haar schrijven met alle bovenstaande punten erin verwerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haal iets wat je eigelijk niet kan betalen maar wat zij erg lekker vindt, paling of zo. En als ze is uitgegeten leg je haar een en ander uit. Dan zal ze het wel begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wil je opgelost hebben? Het feit dat je spijt hebt van de dingen die je gezegd hebt of het feit dat je playstation is opgeborgen? Als je oprecht spijt hebt neem ik aan dat je allang excuses hebt aangeboden aan je moeder? Zo niet heb je blijkbaar nog geen spijt genoeg gehad van wat je hebt gezegd en wordt het tijd je excuses aan te bieden.
En die playstation is veilig opgeborgen en zal als je je goed gedraagt wel weer tevoorschijn komen.
Misschien is het tijd om na te denken in hoeverre games je echte leven beïnvloeden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zie trouwens dat je 14 bent en dus eigenlijk te jong om die game te spelen. Nu weet je dus waarom die voor 18+ is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wil je,je playstation terug of jouw moeder oprecht excuus aan bieden?
Koop een prachtige bos rozen en geef ze aan je moeder met je verontschuldigingen en praat niet over dat apparaat. En denk er om: Niet eerst het geld voor de rozen bij je moeder lenen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ vooral voor het niet lenen van het geld :)
Het zal je moeder echt heel goed doen als je nu alsnog je excuses aanbiedt!
Moeder vergeeft je alles, dat is haar natuur, maar je maakt haar heel blij als je laat zien dat je inziet dat het zo echt niet kon.
Vraag overigens niet tegelijkertijd je playstation terug!
Dan heeft ze je door, en stel je haar nog dieper teleur.
Keer het om: "mam, terecht dat je de playstation hebt afgenomen. Dat had ik verdiend."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard als eerste je excuus aanbieden voor je uitbarsting, dit heeft echter alleen zin als je zelf weet dat je te ver bent gegaan. Een simpel 'sorry Mam' is hier niet voldoende. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bied je excuses aan, en vertel daarbij wat je volgens jezelf fout hebt gedaan, zodat ze weet dat je begrijpt wat aan je gedrag onacceptabel is.

En wat je ook doet, vraag *niet* of je je PlayStation dan nu weer terugmag. Dat je spijt hebt is mooi, maar dat betekent niet dat jullie ineens kunnen doen alsof het niet gebeurd is.

Laat je moeder zien dat je verantwoordelijk genoeg bent om de gevolgen van je handelen te dragen! Dan kun je later, als je hebt laten zien dat je het vertrouwen waard bent, je PlayStation nog wel weer terugkrijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In elk geval laten merken dat 't je erg spijt.
NIET tegelijkertijd weer om de PS3 vragen!!! (Dan komt 't veel minder oprecht over, als 't al oprecht is.)
Laat dat een tijdje rusten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het doet me deugd om te lezen dat je enorm spijt van je woorden hebt, die je in een vlaag van verstandsverbijstering over haar hebt uitgestort. Dat houdt in dat je weet wat je hebt gedaan en als zodanig jezelf er ook rot door voelt. Neemt niet weg dat je nooit, nooit je moeder uit moet vlakken voor alles wat niet mooi meer is. Je lost dit op door een gesprek aan te gaan met je moeder, ze begrijpt je volkomen, bedoel niemand kent jou beter dan je moeder, ze weet dat je in een moeilijke periode van je leven zit, ze zal heus beseffen dat dit niet de laatste keer zal zijn dat jullie woorden krijgen om een futiliteit als bijvoorbeeld een Playstation. Laat zien aan haar dat je aan het opgroeien bent met haar normen en waarden, dat het niet haar schuld is dat je uitviel tegen haar, biedt je excuses aan en geef haar een knuffel.

Kun je de juiste woorden niet vinden, dan log je in op deze site en laat haar de vraag en de antwoorden lezen.

Het is het niet waard om over een stom spelletje ruzie te maken met wie dan ook, en vooral niet met je ouders, dat besef je nu misschien niet helemaal, dat komt met de jaren.
Vaders en moeders hebben altijd gelijk, ook al vindt je dat ze niet altijd gelijk hebben, ze doen hun best, ze werken hard om een stabiele thuisbasis te creëren, ze cijferen zich soms helemaal weg voor hun kroost. Dat vindt je nu een vanzelfsprekendheid....totdat jezelf kids ga krijgen :)

Succes met je moeder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Kun je de juiste woorden niet vinden, dan log je in op deze site en laat haar de vraag en de antwoorden lezen." Super goeie tip! voor de rest ook een +
vrij drastisch.... maar ik zou zeggen koop een hamer met een strik. en zeg tegen je moeder dat je liever hebt dat ze de ps3 kapot slaat dan dat er nog een keer zo'n escalatie van komt. als je daarna zelf gaat sparen voor een nieuwe (wat misschien even duurt) is het voor beide partijen duidelijk dat de spijt oprecht was, en zp leer je zelf er het meest van. als je over een tijdje zelf een nieuwe ps bij mekaar het gepaard zal je er zuinig op zijn, en het niet als een verworven recht zien, altijd op jouw manier er mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een uniek advies ;o)
Allereerst: goeie vraag. Dit is hèt moment om te leren over je sociale omgang met anderen, in dit geval je moeder.
Je bent in de leeftijd dat je juist van dit soort conflicten veel zal leren.

Denk je dat het spelen van die game èn een goede omgang met je moeder mogelijk is? Ik denk het niet.
Behalve je hormonen is het die game waardoor je zo tekeer ging tegen je moeder.
In dit stadium in je leven ben je nog niet klaar voor zo'n game, omdat je niet in staat bent de gevolgen (het vloeken tegen je moeder) in de hand te houden. Dat is normaal, je bent ook nog niet volwassen..
Gelukkig ben je daarom nog onder de hoede van je moeder, die je vertelt dat - als het zo moet - er geen spel gespeeld wordt, terecht. Ik hoop dat je dit zelf ook inziet.

Dan zijn excuses aan je moeder op zijn plaats en moet je accepteren dat je het spel voorlopig niet speelt. Niet alleen omdat je moeder het je verbiedt, maar ook omdat je niet wil dat je zo tekeer gaat tegen je moeder (en anderen).
Sociale contacten zijn te mooi om op deze manier in gevaar te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop een bos bloemen voor je moeder , vertel haar dat je spijt hebt van dingen die je tegen haar hebt gezegd, en dat je het niet meent en geef haar gelijk dat ze kwaad werd , misschien draait ze helemaal bij , en krijg je PS3 terug maar dan niet meer gaan vloeken hè veel succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Los het zo snel mogelijk op, je moeder is het liefste wezen op aarde.
Ga naar de winkel, koop een bloemetje, en ga na haar toe.
Knuffel haar even, en bied je excuses aan, en geef haar dan het bloemetje als goedmaker.
Niet voor schamen en gewoon doen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door een keer goed met haar er over te praten
zeg tegen haar dat ze moet leren accepteren dat jij je eigen keuzes maakt.
En dat je meer ruimte nodig hebt,en heel speciaal bent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het sowieso al onvoorstelbaar dat jij als 14-jarige de kans krijgt een game te spelen die - niet voor niets - voor 18-jarigen is goedgekeurd.

Modern Warfare 2 heeft uiteindelijk een 18+-label gekregen.

Weet je moeder dat?
Hoe kom je aan dat spel?

Als je echt spijt hebt van wat je gezegd hebt, dan heb je haar dat intussen wel laten merken.
Maar als je echt stoer en eerlijk bent dan vertel je haar erbij van de leeftijdslimiet van dat spel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat deze pagina met jouw vraag 'per ongeluk' open staan op je computer. Als je moeder dat dan leest, begrijpt ze meteen dat je er erg mee bezig bent geweest en dat het jou spijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dit spel zo een invloed op je heeft, zou je je serieus af moeten vragen waar dit door komt.
Ik heb de indruk dat je wat uit de realiteit geraakt bent en je schijnwereld met hand en tand verdedigd hebt tegen de persoon die het wellicht het beste met je voor heeft.
Met simel excuses los je dit niet blijvend op, je moeder zal wellicht vergevingsgezind zijn , maar ze beseft wellicht beter dan jij dat dit spel een zeer ongewenste invloed op je heeft.
Kortom, gefeliciteerd met je moeder, die haar dierbare kind in bescherming neemt tegen een invloed waar je geen baas over blijkt te zijn.
Wees dankbaar voor haar en geef het terugkrijgen van je PS3 geen prioriteit.
Als je moeder ziet dat je weer verstandig bent, geeft ze je vast het apparaat wel weer terug.
Vertrouw in deze op het inzicht van je moeder, ze kent je blijkbaar beter dan je jezelf kent.
Het er met haar over praten zal beter zijn dan excuses aanbieden, ze zal meer hechten aan inzichtvorming dan een formeel excuses.
Zulke doortastend ouders zijn steeds zeldzamer aan het worden, maar ze zijn o zo nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het heel goed van je dat je erover nadenkt en advies vraagt.
Ik zou als ik jou was even stil staan bij het feit dat je zo boos wordt.
Waarom en wanneer gebeurd dat, en hoe kun je dat de volgende keer voorkomen?
Je bent een puber, en met al die hormonen die door je lijf gieren kun je nu eenmaal onredelijk worden.
Misschien als je je dit meer bewust bent, kun je de volgende keer tot 10 tellen voordat je je gaat af reageren op de computer of je moeder.

Ik zou haar in ieder geval mijn excuses aanbieden.
sucses!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wil je eigelijk precies oplossen?
Dat je je computer weer terug krijgt.
De ruzie met je moeder
Je gebrek aan zelfbeheersing of....misschien wel wat anders?
Het feit dat je er spijt van hebt is een goed teken, namelijk je geweten werkt (nog) naar behoren.
Waarschijnlijk zie je ook in dat je fout zat. Fouten maken doet iedereen en daar kun je op zich niet zo heel veel aan doen. Je kunt wel van je fouten leren en dat is waar het om gaat.
Als je je moeder laat zien (en verteld) dat je spijt van je gedrag hebt, dan ben je al halverwege.
Ook kun je een beetje extra lief zijn voor je moeder en haar helpen met allerlei zaken (iest te drinken inschenken of aanbieden een boodschap te doen of iets wat nog moet worden gedaan) Toon je berouw!Het belangrijkste is dat je moeder ziet dat je spijt hebt. Een ouder moet weten dat kinderen niet altijd even redelijk of eerlijk zijn Elf zijn ze ook jong geweest. Aan je moeder dus de taak dat te begrijpen (is niet hetzelfde als accepteren)
Wanneer je moeder laat zien dat ze in staat is jou weer nieuwe kansen te geven heeft dat als gevolg dat jij daar van kunt leren anderen weer nieuwe kansen te geven als jij het slachtoffer bent.
Met een beetje geven en nemen, elkaar kansen geven zaken weer goed te maken, begrip voor een ander te tonen en voor elkaar klaar te staan zul je merken dat het leven voor jou en je omgeving een stukje prettiger wordt.
M.i. zou een belangrijke taak van alle mensen moeten zijn het leven, in al zijn vormen en voor iedereen waar je mee te maken lrijgt, een stukje leuker en zinvoller te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat spel is gewoon frustrerend omdat mensen het veel te serieus nemen. Ik heb dat ook wel soms, maar dan moet je juist zelf ermee kappen.
Das spel is niets waard vergeleken met je moeder. Als ik jou was zou ik er alles voor doen om het goed te maken met je moeder, ook al zou het betekenen dat je je PS3 niet meer terug kreeg. Volgende keer toon wat meer respect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moedig dat je dit hierop bespreekt...

Jezelf eerlijk afvragen wat je eigenlijk het ergste vindt...

Je spel wat afgepakt is?
Je moeder pijn hebt gedaan met je woorden?

Zodra je daar eerlijk naar kijkt, denk ik heel goed dat je weet wat je moet gaan doen!!!

We maken allemaal wel eens een misstap, maar we kunnen er ook wat mee doen.....dat is belangrijk!!!!

Succes!