is dit normaal als leidster?

ik loop stage op een kinder dagverblijf. Sinds een week of vier is er een nieuwe leidster op de groep gekomen. Ze is nog erg jong. Maar haar manier van doen, daar ben ik het zoo niet mee eens. Ze verwacht bijvoorbeeld van de kinderen van 15 maanden dat ze perfect met een vork in een stukje boterham kunnen prikken. Anders gaat ze helemaal uit der stekker. En als de kinderen iets pakken wat ze niet mogen, geeft ze hen een soort van tik op de vingers. En zulk soort dingen. Ik weet niet of dit normaal is, of dat het niet klopt. Maar in ieder geval kan ik het niet van me af zetten....3

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (11)

ze mag wel een beetje streng zyn maar tikken geven en echt boos worden zou niet mogen ik zou er wat van zeggen als het erger wordt ebn het helpt toch niet als ze heel eRg klein zyn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het persoonlijk niet normaal, zeker niet als de kinderen fysiek gestraft worden. ook al is het maar een tik op de vingers. Maar ik weet ook niet wat de gedragsregels binnen het bedrijf zijn.
Probeer bij het volgende gesprek met je stagebegeleider het eens ter sprake te brengen, spreek je zorgen uit en kijk wat zij er mee doet. Mocht dit niet werken kan je het altijd nog hogerop zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hele zachte tik op de vingers mag als ze iets pakken wat niet mag maar ze daarvoor eerst al een paar keer gewaarschuwd hebben , het feit dat ze uit dr stekker gaat als ze niet met de vork eten is meer dan belachelijk en daar ze je iets over kunnen zeggen tegen een vaste leidster
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf ook pedagogisch medewerkster en het gedrag dat jij omschrijft is inderdaad niet normaal. Je mag zeker als leidster niet het kind 'tikken' op de vingers of zo uit je stekker gaan. Ik denk niet dat het jou verantwoordelijkheid is om haar op haar gedrag aan te spreken aangezien jij stage loopt, dit is de taak aan de andere vaste leiding en manager. Misschien zijn ze er al mee bezig? Ik wil je adviseren om dit met andere vaste leidster bespreekbaar te maken en als dit niet helpt bij de manager. Wat goed van je dat je zo begaan bent met je stage!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neer, vreemd gedrag. Bespreek het met je stage-begeleider. Noteer momenten die volgens jou niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die nieuwe leidster zich nu al niet in bedwang kunt houden is ze niet geschikt om te werken met kinderen. Zou zeker als je dit vaker opmerkt niet te lang wachten en gaan met je verhaal naar hoofd verantwoordelijke van dit dagverblijf. Heel goed van jou, dat je dit gedrag ook afkeurt! Die kleine kids kunnen zich nog niet verweren en als ouder wil je ook dat je kind in goede handen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is ten strengste verboden te slaan in nld. laat staan niet je eigen kinderen.
belachelijk.
mijn zoon 17 maand eet ook niet netjes. en dat hoeft hij ook niet.
het melden aan je teamleider lijkt mij de beste weg.
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is toch wel een hele vreemde gang van zaken. Je moet maar zo denken, in principe kan iedereen de opleiding tot kinderleidster volgen, daar zitten helaas ook ongeschikte karakters tussen. Je kunt er zeker van zijn dat de ouders van de kinderen niet blij zullen zijn met haar aanpak. Je doet je kind naar een dagverblijf in de veronderstelling dat het daar een paar fijne uurtjes heeft, en dat het met zorg behandeld wordt. Slaan is natuurlijk helemaal niet goed te praten. Je kunt dit het beste bespreken met iemand die leiding geeft binnen het kinderdagverblijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praat er eens met haar over. Zeg wat je dwarszit, en spreek het eventueel met de baas daar... Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit is zeker geen normaal gedrag. Een kind slaan mag niet, ook geen tik op de vingers. zelfs geen tikje. Je zegt tegen kinderen dat ze ergens niet aan mogen komen, desnoods 10x.
Maar als ze daadwerkelijk iets niet mogen pakken moet je het buiten hun bereik leggen, en niet voor het grijpen laten liggen.
Verder vind ik het erg vreemd dat ze een kind van 15 maanden laten eten met een vork.
Is dat beleid op het kinderdagverblijf? Een vork is een wapen in de handen van zulke jonge kinderen. Die kunnen er ongecontroleerd mee om zich heen zwaaien en prikken naar andere kinderen! Jonge kinderen kunnen prima met hun handen eten hoor!
Er is toch wel een college-leidster op de groep? Wat vindt zij ervan?
Als de nieuwe jonge leidster steeds boos wordt als iets haar niet zint, dan is ze niet geschikt voor het vak.
Als stagiaire zit je in een lastige positie. Eigenlijk mag je niets zeggen, maar aan de andere kant ben je begaan met de kinderen.
Toch zou ik het voorzichtig aankaarten bij de collega of het hoofd. Je zou kunnen vragen hoe zij kinderen duidelijk maakt dat iets niet mag. Vraag op een tik op de vingeres is toegestaan. Dat je dat zag bij de jonge leidster en dat je je afvroeg of dat mag....
Zoiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even off-topic: een kind van 15 maanden met een vork laten eten is toch niet vreemd? Die motoriek moeten ze toch ook leren beheersen? Mijn dochter (nu 20 maanden) eet al bijna een jaar met een vork. Je moet er natuurlijk wel bij blijven zitten om op te letten. Maar om het maar helemaal niet te geven omdat ze er misschien iemand pijn mee zou kunnen doen is wel een paardenmiddel, vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb jarenlang in de kinderopvang gewerkt. Wij hebben op ons kinderdagverblijf de kinderen nooit met een vork laten eten. Ik weet dat er dagverblijven zijn die dat wel doen, maar dan vanaf de peutergroep, als kinderen 2 -2,5 jaar zijn.
Kinderen zitten tamelijk dicht op elkaar, en als leidster kun je ze niet allemaal tegelijk de hele tijd in de gaten houden. Sommige hele kleintjes moeten gevoerd worden en dan is je aandacht steeds even daarbij, je moet brood smeren enz. Kinderen kunnen zulke onverwachte dingen doen, apen elkaar na ect.
Ik vind dat het aanleren om met een vork te eten beter thuis kan gebeuren.
Overigens: ik vind het knap hoor dat jouw dochter al met 8 maanden met een vork kon eten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-) Ze kon het nog niet, maar ze kreeg hem wel, zodat ze het kon leren. Zelfs nu hanteert ze nog wel eens de voor dreumesen welbekende aanprik-techniek: proberen van bord te prikken - lukt niet - stukje van bord pakken - aan vork prikken - in mond steken. Ik snap trouwens wel dat je als leidster geen tijd hebt om alle kinderen in de gaten te houden. Het is ook anders dan thuis. Maar ja, sommige kinderdagverblijven doen het wel (dat waar mijn dochter zit ook) en ik vind niet dat ze daarmee gevaarlijk doen of wat dan ook. Dat wou ik alleen maar even zeggen!
ik weet niet of ze seniel aan het worden is maar kids leren meer van voordoen. met begrip en met geduld.

een tik op de vingers zal in geen enkel KDV een normaal beleid zijn. heb je haar hier al een keer op aangesproken? anders kan je het in de groep gooien bij collega's of aankaarten bij je leidinggevende.

dit is dus NIET normaal.