kan mijn oogkleur groen zijn?

mijn moeder heeft blauwe ogen, en mijn vader heeft bruine ogen. hoe kan het dan dat ik heldere groenen ogen heb?

Toegevoegd na 12 minuten:
ik zag laats ook een plaatje waarbij alle mogelijke combinaties van oogkleuren met je ouders en de uitkomst van de oogkleur van het kind op stonden. hierbij staat;

blauw + bruin = 50% kans op blauw en 50% kans op bruin en 0% kans op groen!

hoe kan het dan toch dat ik groene ogen heb!? :(

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Dit plaatje is onzin.

Groen is een vorm van blauw, wanneer het om oogkleur gaat.
Je hebt feitelijk dus de blauwe ogen van je moeder. Aanvullende (erfelijke) omstandigheden laten ze bij jou groen lijken.

Thats all

Toegevoegd na 1 uur:
Om een voorbeeld te geven van het feit dat het plaatje niet klopt. Kijk eens bij de 2x blauwe ogen. Als vader én moeder blauwe ogen hebben, dan zou je verwachten dat hun kinderen ook een grote kans op blauwe ogen hebben. Volgens jouw plaatje is die kans 1% en 99% op groen.
Dat is pertinent niet het geval ! Andersom zou beter kunnen kloppen.
Bij erfelijkheid van ogen speelt dominante genen een rol . Bruin is dominant boven blauw. B is B ruin en B is blauw.

Blauwe ogen is : b b. blauw-blauw
Bruine ogen kan zijn B B of Bb. Bruin-Bruin of Bruin blauw
Kinderen: Bb ( bruin ) of bb ( blauw )

In jouw geval heeft de bruinogige ouder Bb.
Jij hebt bb.

De erfelijkheid is blauw. Daarbij komt dat door " andere" oorzaken, blauw zich kan uiten in grijs, blauw, of groen.
Bekend is dat deze kleur ogen binnen de range van blauw kunnen veranderen, bv door dieet, voedingspatroon of door ziekten. De erfelijkheid kan niet veranderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het plaatje dat je gevonden hebt, klopt niet.
Weet je zeker dat het over erfelijkheid van oogkleppen gaat ?

Toegevoegd na 4 minuten:
Oogkleuren . ( oogkleppen was auto correctie )