Wat doe je als je kind (bijna 6) geknepen word door zijn beste vriend op school?

Mijn zoon is nu tot 3x toe geknepen in zijn gezicht, dit zo erg, dat hij wondjes heeft van de nagel afdrukken.
Ik zeg niet dat mijn zoontje heilig is, maar ik weet wel dat hij dit niet uit zich zelf doet, hij is altijd van de lieve vrede bewaren...

Ik vroeg aan hem hoe het ging..
Ze waren dino ridders aan het spelen met wat jongens :) en vriendje kwam erbij, die wilde ook mee doen, en krabde hem.

Hij doet niets terug, want mama ik knijp mijn vrienden niet.

Ik zit in dubio, ben hier mee al 1x nr de juf geweest.
Straks praatkwartiertje, zal het weer aankaarten...

Maar kan ik nr zijn moeder toestappen.. en zo ja, hoe begin ik dat gesprek niet aanvallend..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Je kunt een aantal dingen doen:
- je eigen zoon weerbaarder maken, door hem te leren, dat niemand het recht heeft hem geestelijk danwel lichamelijk aan te vallen. Hij heeft dan het volste recht zichzelf te verdedigen. Ik neem aan, dat jij ook jezelf verdedigt als je door iemand wordt aangevallen?
Misschien is een cursus judo iets voor je zoon? Dat heb ik mijn zoon ook laten doen en dat is heel belangrijk geweest in zijn ontwikkeling.
- De moeder aanspreken. Wat is er mis trouwens, met directe confrontatie? Dat zie ik als iets geheel anders als aanvallend. Misschien weet de moeder nergens van en zal ze juist blij zijn, omdat dit gedrag zeer snel moet worden gestopt. Als zoiets es een keer gebeurt, dan vind ik het wat anders, maar 3x is zeker 2x teveel lijkt me? Dus gewoon tegen haar zeggen wat er is gebeurd en hoe vaak lijkt me prima.
- De vriend erop aanspreken. Ik las, dat je het daar niet mee eens bent met redenen.
Op dit moment is het m.i. belangrijk, dat jij voor je zoon opkomt, omdat hij het zelf nog niet kan/doet. Wijs de vriend op zijn gedrag en dat dit niet acceptabel is, het liefst waar je zoon bij is. Dan ziet hij, dat hij er niet alleen voor staat, dat jij als verantwoordelijk ouder voor hem opkomt èn leert hij van jou, hoe hij dat zelf zou kunnen oplossen.
- Bespreken met de juf, maar dat heb je al gedaan. Contact met haar blijven houden als dat nodig is lijkt me wenselijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Op alle punten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weerbaarder maken, proberen we. Judo gaan we doen als de zwemles af is gelopen. Maar het is ook het aard van het beestje... het is een kopie van mij.
Het is zo naar om te zien dat je kind zo behandeld word, maar mssn nog wel naarder dat hij niets terug doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan!
Ik herken het helaas maar al te goed. Zoonlief is behoorlijk gepest en met mijn eigen zeer heftige pestverleden was dat al helemáál niet fijn om mee te maken.
De andere kant is: als hij een kopie is van jou weet je nu hoe op te treden door je eigen levenservaring ;-)
Daarmee kan je hem dus helpen.
Dat hoop ik voor je en wens ik je toe.
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet hoe je je voelt,ook mijn zoon is vreselijk gepest,dit ging door totdat hij eenmaal aan karate ging doen,toen was het pesten afgelopen.;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb helemaal geen fan over een kind op judo doen als het gepest wordt of wat dan ook. Mijn ouders deden dat ook en ik werd daar echt niet gelukkiger van. Ten eerste paste die sport niet bij mij, ten tweede werd het eigenlijk nog erger: nu wist ik hoe ik iemand kon laten vallen maar durfde ik het nog steeds niet. Mijn oudste is op een sport gegaan waar hij het naar zijn zin had, waar hij niet echt slecht in was en waar hij geaccepteerd werd. Hij werd daar juist sterker van: zie je wel, op mijn sport vinden ze mij wel aardig! Kies een sport die je kind wil na een aantal proeflessen maar geen judo of wat dan ook omdat een kind daar sterker van zou worden. Als je kind graag op judo wil is dat natuurlijk wat anders. Ik heb in de afgelopen decennia van veel mensen gehoord dat zomaar op judo doen tot teleurstellingen kan leiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je reactie Pelle.
Waarom ik judo aanraad is, omdat het een verdedigingssport is. Daarbij leer je ook mensen aan te raken, het is een zeer fysieke sport. En lichamelijk sterker wordt je er natuurlijk wel van, dat is met elke sport zo. Dat jij er niet blij van werd vind ik geen reden, om judo af te raden eerlijk gezegd. Velen worden er zelfverzekerder van is mijn ervaring.
Daarnaast ben ik het helemaal met je eens dat judo, of welke sport dan ook, bij je moet passen. Betreffende je laatste zin: ik heb het tegendeel gehoord de afgelopen decennia: dat is natuurlijk zeer subjectief en dat zegt niks.
Ook bij judo kan je een aantal proeflessen nemen om te kijken of het bij je past. En nee: ik heb geen aandelen in judo LOL.
Ik heb gezien hoe goed het mijn zoon heeft gedaan en nog. Dat gun ik de zoon van vraagsteller ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hi, we gaan alleen kennis maken. Als het hem niets lijkt, of ik zie hem ongelukkig zijn, dan zijn we ook zo weer weg! Ik kan hem lezen als een boek, dus dat komt goed.

Andere antwoorden (5)

Nodig het vriendje uit om te komen spelen, en vraag het hem dan, bij een glaasje limo, waarom hij dat doet
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dat het niet aan mij is om het kind erop aan te spreken. Dat is iets aan de juf of ouder. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden, als mijn ventje wat uithaalde, en hij er bij iemand thuis ff mee geconfronteerd word. Dan is het aan mij om mijn kind te corrigeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar ben ik het niet mee eens unholiness, een kind is er bij gebaat als het ook eens van een ander dan van zijn eigen moeder of juf te horen krijgt dat bepaald gedrag niet door de beugel kan. "It takes a village to raise a child" en "vreemde ogen dwingen" om maar eens een paar gezegden te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja en nee, bij kinderen van 6 vind ik dat je dat niet doet. Mijn zoontje is bij anderen thuis heel anders dan bij ons, heel gesloten, rustig, gereserveerd, en slaat snel dicht. Net zijn moeder :P En er is dan niemand bij het kind, om het voor hem op te nemen... Ik zou het zien als een grote aanval op die leeftijd voor mijn kind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft dat kind er niet perse op aan te spreken.
Je zou dat vriendje gewoon kunnen komen laten spelen en dan zien hoe het gaat.
Leer de vriendjes van je kind goed kennen.
anneliez
11 jaar geleden
je hoeft er geen kruisverhoor van te maken, gewoon eens ter sprake brengen op een rustig moment, vandaar dat ik die limo noemde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij speelt hier regelmatig dus kennen doe ik hem wel :)
Vermoedelijk beseft het vriendje niet wat hij doet. Misschien denkt hij wel dat het een gewone handeling is; mijn opa gaf liefhebbende kneepjes in de wangen van zijn kleinkinderen. Het jongetje moet dus leren dat de manier waarop hij het doet niet gewenst is. Dat kan denk ik wel het beste via zijn ouders duidelijk gemaakt worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als beste vriendjes zullen ze vast ook bij elkaar spelen. De volgende keer dat jouw zoon bij het vriendje thuis is kan je zijn moeder vragen of ze weet dat haar zoon zo hard knijpt dat een ander kind daar pijn door heeft.
11 jaar geleden
Je kunt je zoon vertellen dat hij heel, heel duidelijk tegen zijn vriend moet zeggen dat dat niet mag. "Jij mag mij niet knijpen! Als jij zo doet, speel ik niet meer met jou want knijpen doet pijn!" Sommige kinderen pakken dat soort signalen namelijk niet zomaar vanzelf op.

Als je zijn moeder er op aan wil spreken, zul je dat inderdaad niet al te bot moeten brengen. Begin eerst met een babbeltje dat ze zo leuk met elkaar spelen. En ga dan over op zoiets: "Mijn zoon komt al een paar keer thuis met het verhaal dat jouw kind hem geknepen heeft. Ik was er natuurlijk niet bij, maar hij heeft echt wondjes en meestal vertelt hij geen fantasieverhalen. Weet je wat er aan de hand is, doet hij dat wel vaker?"
Ik zou mezelf als moeder dan niet beledigd voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Als hij dat doet zeg dat hij naar zij juf/meester moet gaam of dat hij moet Zeggen dat hij moet stoppen als hij dat doet met een beetje boze stem maar laat hem niet slaan anders komt er ruzie en dat is ook niet leuk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iets wat op school is gebeurd moet je op school houden. Je gaat dus niet in gesprek met de ouders maar je speelt dit met de juf. De situatie op school is zo anders dan thuis en jij was er niet bij en die andere moeder ook niet. Je krijgt dan al snel gezeur over dat het vast niet zo bedoelt was, dat dat lievertje dat echt niet gedaan heeft, dat jouw zoon ook vast wel wat gedaan heeft etc en dat is het niet waard omdat het niet bij het vriendje thuis was.

Juf is verantwoordelijk voor hoe het gaat in de klas en blijkbaar gaat het niet goed in de klas: naar de juf dus. Vraag ook wat ze er aan gaat doen, zeker omdat je er al een keer geweest bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof niet dat zijn moeder zo gaat reageren.
Wat op school gebeurd, moet natuurlijk ook op school opgelost worden. Maar als mijn kind 3x met een kapotte wang thuis komt, dan wil ik ook graag dat die ouders dat weten... ik weet alleen niet hoe ik dat gesprek kan beginnen, tactvol, want als het om mijn kind gaat ben ik dat niet altijd.