Hoe verwerk je verdrongen gevoelens?

Bijna drie jaar geleden heb ik een relatie beëindigd. Het was het moeilijke wat ik moest doen in mijn leven, omdat ik nog steeds sterke gevoelens voor deze persoon had. Ondanks de gevoelens kon het niet anders het ging gewoon niet tussen ons er speelde zich heleboel dingen af die onze relatie, belemerden. Omdat ik weet dat hij ook gevoelens voor mij had, maakte het nog extra moeilijker. Nou bijna drie jaar later droom ik nog steeds over hem denk ik aan hem kan ik hem niet vergeten enzv. Maar ik praat er nooit met iemand over en hoop nog steeds dat het over gaat. Hoe kan ik deze gevoelens verwerken en kom ik ooit over deze persoon heen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik was een tijdje ook heel depressief toen deze relatie uitging. Nu gaat het wel stukken beter maar helemaal ok is het nog steeds niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

er wordt soms gedacht dat degene die de relatie beëindigt niet lijdt, maar dat is zeker niet het geval. Dat bewijst ook weer deze situatie.
Wat ik zo lees tussen de regels is dat je de relatie beëindigd hebt vanuit rationele overwegingen, maar dat je hart er nog niet aan toe was.
Vandaar ook je pijn. Het zijn niet echt "verdrongen" gevoelens (dan zou je niet weten dat je ze hebt) maar gevoelens die je niet aan de buitenwereld wil laten zien.
Wat ik je aanraad is:
- stop met je pijn te verstoppen voor anderen. wat vrees je? Dat men zou zeggen "hoe haal je het in je hoofd?" Of nog iets anders? Als je je pijn voor jezelf aanvaardt, zal je hem ook kunnen delen met andere mensen. Je weet wellicht best wie je zal begrijpen en wie niet. maar er niet over praten maakt dat je het gevoel van rouw in jezelf opsluit en er minder makkelijk overheen geraakt.
- wees eerlijk tov jezelf : ben je er écht van overtuigd dat het "beter was om het uit te maken". Of pieker je soms nog over eventuele alternatieven? Heb je soms nog spijt van
de breuk maar zegt je ratio dan meteen "maar meisje dat was het beste"? Waardoor je jezelf net toelaat om pijn te voelen? Net het voelen van de pijn, schreien, boosheid etc. en dit volop uitleven zal het loslaten vergemakkelijken.
- Zou het je helpen om hem nog eens te ontmoeten? Vaak is dat heel heilzaam. Natuurlijk wordt het geen makkie, maar je zal snel voelen "oh, gelukkig heb ik die stap gezet" of "misschien had ik toch nog wat moeten wachten".
Je moet het bekijken zoals een hogedrukketel, zoiets waarmee je snel eenpansgerechten kan maken etc. Daar is zo een ventieltje op, waar je niet mag aankomen. Als je dat ventieltje zou dicht plakken, dan wordt de druk op de ketel zo groot dat hij vroeg of laat uit elkaar springt. het is niet anders bij een mens. Jij hebt je ventiel dicht geplakt, waardoor de druk in jezelf enorm groot wordt. en je "uit elkaar springt" dus depressief wordt etc. Je onbewust geeft je via je dromen een boodschap, goede suggestie in het andere antwoord om je dromen te noteren. Maar los van dat : maak het ventiel vrij. uit je gevoelens. Laat stoom af. schrijf hem een brief (zonder hem te posten waarin je al je gevoelens uit tov van hem. Al je teleurstelling, schaamte, kwaadheid, verdriet enz... Doe dit enkele keren, zodat je onbewuste weet dat het gehoord wordt, dat je je gevoelens niet langer probeert weg te duwen.
liveisgreat
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar ik vooral meezit is dat ik inderdaat elke dag twijfel of ik wel of niet de juiste beslissing heb genomen door het uit te maken.
En steeds denken wat als stel dat...
En ook mezelf afvragen weet hij ook dit weet hij dat ik me zo voel
alsof ik het gevoel heb dat het makkelijker voor me zou zijn als hij weet hoe ik me voel.......
liveisgreat
9 jaar geleden
Wel lieve Alissa, als het belangrijk is dat hij weet dat jij je zo voelt, dan kan je hem dat misschien meedelen? Niet met de boodschap "come back", maar gewoon op een neutrale manier.
De ervaring leert me dat, als relaties op die manier worden beëindigd, ook bij de andere partner een "wrong" kan zitten. Maar soms zijn mensen zo in hun ego gekrenkt, of schamen ze zich voor hun "mislukking" of zijn ze te zwak of.....om voor zichzelf te bekennen dat ze de ander ook nog missen. Ook al zijn ze ondertussen zogezegd gelukkig "getrouwd met kinderen", ergens leeft het vaak nog.
Meer en meer krijg ik het gevoel dat je misschien toch te snel gehandeld hebt, dat je jezelf geforceerd hebt om het uit te maken. Je was er gewoon nog niet aan toe.
Ik zou in jouw plaats mijn trots opzij zetten en hem een korte zakelijke boodschap sturen.
Bv.Beste x, ik wil je enkel maar zeggen dat ik je op één of andere manier niet kan loslaten. Ik sta nog altijd achter de beslissing om het uit te maken maar vind het jammer dat we er toen niet uit geraakten. Ik denk dat we beiden ons best hebben gedaan, en dat jou noch mij iets te verwijten valt. En ik ben nog altijd dankbaar voor de mooie momenten. Mocht je er zin in hebben zou ik gewoon nog eens een kopje koffie met je willen drinken, ergens in de stad. Ik hoop dat het intussen goed met je gaat. Groeten, Alissa.
het hoeft natuurlijk niet letterlijk die brief te zijn, en misschien wil je hem ook helemaal niet zien, ik schrijf hem maar als voorbeeld.
Stel dat je helemaal geen antwoord krijgt, dan weet je ook dat het echt helemaal voorbij is, en zal loslaten misschien beter gaan? Je kan jezelf natuurlijk wijsmaken dat hij niet durft of kan of mag, maar bedenk dat hij volwassen is en geen koppig kind. Het minste wat hij kan doen is je laten weten "beste Alissa, ik heb daar geen zin in. groeten, x". Niets laten horen of je afwijzen zijn misschien ook meteen een orgelpunt, waardoor je schoon schip kan maken?
Hapt hij wel toe, hou het dan op een neutrale plaats en kort. En zeker geen alcohol. Het zal enorm verhelderend zijn voor jou.
liveisgreat
9 jaar geleden
Of ben je bang dat dan de "vlam" terug zal oplaaien en je weer door hetzelfde moet? So what, laat het gebeuren. Hij weet dan in ieder geval hoe je je voelt. Als hij van je houdt, zal hij stappen zetten zodat het deze keer wel lukt. Indien hij dat niet doet, is dat ook een keuze, en kan je er definitief een streep onder zetten. Desnoods met deskundige hulp voor rouwverwerking
Het enige wat ik me nog afvraag is of je leven wel "gevuld" genoeg is. ik bedoel niet dat je elke avond iets te doen moet hebben. Het gaat meer over een innerlijke leegte. Dus of je hem echt mist of meer een gevoel van leegte ervaart door de plaats die de relatie innam in je hart en in je leven. Maar daar kan jij alleen op antwoorden.

Andere antwoorden (2)

Schrijf je dromen over hem op. Leg een bloknootje en pen naast je bed en begin zodra je wakker wordt met schrijven want meestal ben je heel snel vergeten wat je precies hebt gedroomd.
Schrijf sowieso als het kan elke keer dat je aan deze persoon denkt deze herinnering op.
Door het steeds maar weer opschrijven van vermoedelijk veelal dezelfde herinneringen ga je als het ware herkauwen en zo kun je ze verwerken.
Waarom praat je er niet over met anderen? Waar ben je bang voor? Over die angst kun je ook schrijven. Dan heb je grote kans dat die angst ook afneemt doordat je er de confrontatie mee aangaat.
Verder moet je er echt af en toe met iemand over praten. Die relatie is een deel van je leven geweest en dat kun je niet zomaar weg stoppen. Als je er niet met familie of vrienden over kunt praten, praat er dan eens over met je huisarts of eventueel met een psycholoog. Zo'n behandeling met een psycholoog hoeft helemaal niet lang te duren. Met een paar sessies ben je waarschijnlijk al op het goede spoor gezet. Deze sessies worden meestal gewoon door de verzekering vergoed. Informeer voor de zekerheid wel even bij je verzekering voor het geval je tot psychologische hulp besluit over te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
+sje!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je.
EMDR is een enorm effectieve manier om ook met dit soort problemen om te gaan. Er is therapie voor, die wordt als het goed is vergoedt. wanneer je dit onder begeleiding hebt gedan kun je het ook voor jezelf doen.