Hoe verwerk je verdrongen gevoelens?

Bijna drie jaar geleden heb ik een relatie beëindigd. Het was het moeilijke wat ik moest doen in mijn leven, omdat ik nog steeds sterke gevoelens voor deze persoon had. Ondanks de gevoelens kon het niet anders het ging gewoon niet tussen ons er speelde zich heleboel dingen af die onze relatie, belemerden. Omdat ik weet dat hij ook gevoelens voor mij had, maakte het nog extra moeilijker. Nou bijna drie jaar later droom ik nog steeds over hem denk ik aan hem kan ik hem niet vergeten enzv. Maar ik praat er nooit met iemand over en hoop nog steeds dat het over gaat. Hoe kan ik deze gevoelens verwerken en kom ik ooit over deze persoon heen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik was een tijdje ook heel depressief toen deze relatie uitging. Nu gaat het wel stukken beter maar helemaal ok is het nog steeds niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

er wordt soms gedacht dat degene die de relatie beëindigt niet lijdt, maar dat is zeker niet het geval. Dat bewijst ook weer deze situatie. Wat ik zo lees tussen de regels is dat je de relatie beëindigd hebt vanuit rationele overwegingen, maar dat je hart er nog niet aan toe was. Vandaar ook je pijn. Het zijn niet echt "verdrongen" gevoelens (dan zou je niet weten dat je ze hebt) maar gevoelens die je niet aan de buitenwereld wil laten zien. Wat ik je aanraad is: - stop met je pijn te verstoppen voor anderen. wat vrees je? Dat men zou zeggen "hoe haal je het in je hoofd?" Of nog iets anders? Als je je pijn voor jezelf aanvaardt, zal je hem ook kunnen delen met andere mensen. Je weet wellicht best wie je zal begrijpen en wie niet. maar er niet over praten maakt dat je het gevoel van rouw in jezelf opsluit en er minder makkelijk overheen geraakt. - wees eerlijk tov jezelf : ben je er écht van overtuigd dat het "beter was om het uit te maken". Of pieker je soms nog over eventuele alternatieven? Heb je soms nog spijt van de breuk maar zegt je ratio dan meteen "maar meisje dat was het beste"? Waardoor je jezelf net toelaat om pijn te voelen? Net het voelen van de pijn, schreien, boosheid etc. en dit volop uitleven zal het loslaten vergemakkelijken. - Zou het je helpen om hem nog eens te ontmoeten? Vaak is dat heel heilzaam. Natuurlijk wordt het geen makkie, maar je zal snel voelen "oh, gelukkig heb ik die stap gezet" of "misschien had ik toch nog wat moeten wachten". Je moet het bekijken zoals een hogedrukketel, zoiets waarmee je snel eenpansgerechten kan maken etc. Daar is zo een ventieltje op, waar je niet mag aankomen. Als je dat ventieltje zou dicht plakken, dan wordt de druk op de ketel zo groot dat hij vroeg of laat uit elkaar springt. het is niet anders bij een mens. Jij hebt je ventiel dicht geplakt, waardoor de druk in jezelf enorm groot wordt. en je "uit elkaar springt" dus depressief wordt etc. Je onbewust geeft je via je dromen een boodschap, goede suggestie in het andere antwoord om je dromen te noteren. Maar los van dat : maak het ventiel vrij. uit je gevoelens. Laat stoom af. schrijf hem een brief (zonder hem te posten waarin je al je gevoelens uit tov van hem. Al je teleurstelling, schaamte, kwaadheid, verdriet enz... Doe dit enkele keren, zodat je onbewuste weet dat het gehoord wordt, dat je je gevoelens niet langer probeert weg te duwen.

Schrijf je dromen over hem op. Leg een bloknootje en pen naast je bed en begin zodra je wakker wordt met schrijven want meestal ben je heel snel vergeten wat je precies hebt gedroomd. Schrijf sowieso als het kan elke keer dat je aan deze persoon denkt deze herinnering op. Door het steeds maar weer opschrijven van vermoedelijk veelal dezelfde herinneringen ga je als het ware herkauwen en zo kun je ze verwerken. Waarom praat je er niet over met anderen? Waar ben je bang voor? Over die angst kun je ook schrijven. Dan heb je grote kans dat die angst ook afneemt doordat je er de confrontatie mee aangaat. Verder moet je er echt af en toe met iemand over praten. Die relatie is een deel van je leven geweest en dat kun je niet zomaar weg stoppen. Als je er niet met familie of vrienden over kunt praten, praat er dan eens over met je huisarts of eventueel met een psycholoog. Zo'n behandeling met een psycholoog hoeft helemaal niet lang te duren. Met een paar sessies ben je waarschijnlijk al op het goede spoor gezet. Deze sessies worden meestal gewoon door de verzekering vergoed. Informeer voor de zekerheid wel even bij je verzekering voor het geval je tot psychologische hulp besluit over te gaan.

EMDR is een enorm effectieve manier om ook met dit soort problemen om te gaan. Er is therapie voor, die wordt als het goed is vergoedt. wanneer je dit onder begeleiding hebt gedan kun je het ook voor jezelf doen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100