Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik minder onzeker/angstig ben in de buurt van mijn schoonouders? Heeft iemand tips?

Ik ben een 23-jarige jongeman en heb sinds het begin een slechte indruk gemaakt bij men schoonouders (liefje waar ik nu 2,5 jaar mee ben). Ze hadden ook vooroordelen omdat ik al 2 x gefaald had in hogeschool. Ondank dat ik erg men best deed om goed over te komen werd ik nooit aanvaard. Ik kom erg onzeker en onhandig over en dit ligt ook aan mijn zelfvertrouwen. Heeft iemand tips om beter over te komen of eerst aan zelfvertrouwen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K
Snuffel
12 jaar geleden
Zo herkenbaar. Bij mij is het nooit meer goed gekomen. Gelukkig heb ik nu nieuwe schoonouders en die zijn een stuk losser en accepteren mij gewoon.

Het beste antwoord

Ik heb hetzelfde probleem gehad.. Maar mijn ex schoonouders voelden zich dan ook wel heel wat.. Ook kwamen ze uit een heel andere regio, ik denk dat dat ook meespeelde. Ik durfde nooit veel te zeggen, bang dat ik iets verkeerd zei. Na 1,5 jaar keken ze me echt weg daar, ik kon niks meer goed doen (hielp daar zelfs mee in het huishouden!!) en ik werd zelfs beschuldigd van stelen (er was geld gestolen door de schoonmaakster, bleek achteraf, maar ze dachten dat ik dat had gedaan..). Ik heb vaak genoeg gevraagd of we met z'n alle rond te tafel konden gaan zitten om te praten, dat is wel eens gebeurd, maar dan waren zij constant aan het woord, maar vaak hadden ze daar geen zin in, of zogenaamd geen tijd voor.
Op een gegeven moment is die relatie ook stuk gelopen, dankzij zijn ouders, omdat ze hem beinvloedde. Hij begon precies hetzelfde te denken, terwijl hij het eerst altijd met mij eens was.
Ik zou toch eens gaan praten met je vriendin, vragen wat ze echt van jou vinden, en misschien kan ze helpen door leuke dingen over jou te vertellen. Zelf zou ik zo vriendelijk mogelijk blijven, vragen of je kunt helpen met iets, of uit jezelf helpen (al hoeft dat niet altijd te helpen). Kijk wel uit dat haar ouders niet tussen jullie komen te staan, dat verpest je relatie. Zelf heb ik nu hele lieve schoonouders, ik heb geleerd gewoon mezelf te zijn, ongeacht wat ze daar van vinden. Ook mijn opleiding tot kapster heeft mij meer zelfvertrouwen gegeven en ik weet nu hoe ik een gesprek kan beginnen. Praat er eens goed over, ook met haar ouders, en vertel dat je weinig zelfvertrouwen hebt en bang bent iets verkeerd te doen. Misschien dat ze dat begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus, Samantha. Mooie anekdotes erbij.
Welkom bij GV, dit is een prachtantwoord!
Snuffel
12 jaar geleden
Goh, het lijkt wel of je mijn verhaal vertelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik denk dat schoonouders toch vaak een probleem zijn.. Jammer, ze weten vaak niet wat het doet met iemand. De eerste keer dat ik mee ging naar de ouders van mijn vriend was ik ook heel zenuwachtig, ik had er zelfs buikpijn van! Had hem dat vantevoren al verteld, en hij heeft me echt super geholpen bij de ontmoeting. Ook had hij al wat over mij verteld voordat ik daar kwam.
Nu is het echt mijn 2e thuis, ik voel me er echt op m'n gemak, ook merk ik dat dat voor de relatie veel beter is, minder stress en minder ruzie om de ouders.. Echt een wereld van verschil!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dan moest hij zo zijn voor je. Zo'n eerdere vriend die bij zijn ouders flink onder de plak zit heb je ook niets aan en is een energieverslindende strijd met een onbekend resultaat. Ik ben van mening dat het ook moet kloppen tussen jezelf en je schoonfamilie en dat het zó belangrijk is dat je mekaar opneemt in elkanders harten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Samantha blij om te horen dat je meer zelfvertrouwen hebt en het nu beter gaat want is idd echt geen leuke situatie.. ik heb er eergisteren met met men vriendin over gepraat en ze denkt niet dat het een goed idee is om het met haar ouders te bespreken, dat ze er toch niet zouden voor open staan en dat vind ik wel jammer, heb het gevoel dat het voor mij een hopeloze zaak is, dat ik nooit goed genoeg ga zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah wat zonde.. Ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat het niet meer goed komt. Heb je haar gevraagd wat haar ouders van jou vinden? En of ze misschien wil helpen door leuke dingen te vertellen over je?
Als ze daar niet voor open staan... Zegt meer over haar ouders dan over jou en jouw onzekerheid. Vind het goed dat je het in ieder geval geprobeerd hebt bij je vriendin!
Kijk wel uit dat haar ouders niet proberen te stoken (wat mijn ex schoonouders dus deden) en geef ze geen rede om slecht over jou te denken (dat heb je nu ook niet gedaan, zij hebben jouw verhaal zo gedraaid dat het maar gelijk slecht is, over school bedoel ik dan).
Ik vind het echt heel jammer, helaas weet ik wat zulke schoonouders kunnen aanrichten. Mijn exschoonouders hebben ons toen echt uit elkaar gedreven, en wij (vooral m'n ex dan) liet dat gewoon toe. Op een gegeven moment hadden we zoveel ruzie om zijn ouders dat we er samen voor hebben gekozen ermee te stoppen, ondanks dat we echt erg veel om elkaar gaven.
Ik hoop dat jouw vriendin zich niet laat beinvloeden door haar ouders.. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik ook tekenend voor je vriendin en wat slapjes overkomen. Tijd dat zij wat sterker gaat staan voor jullie relatie! Dat met die schoonfamilie moet tóch goed komen, daar kan je niet mee doorlopen en heb je in alle verdere tijd dat jullie nog gaan samenzijn een hoop last van, en die belasting heeft zijn weerga hoe je het wendt of keert invloed op jouw (kostbare!) leven. Niet slikken, niks valse trots van (schoon)ouders, ik heb al genoeg situatie gezien en meegemaakt. Wat denken ze wel, ze KENNEN je nog niet eens? En verbeelden zich dat wel te doen door je in een hokje te duwen, zo van "zo, die jongen hebben we mooi in de tang, lekker in zijn onzekerheid weggeduwd". Je kunt kiezen voor de onderzekerheid, ook in de relatie met hun, maar dat kan nog jaren duren. En waarom? Gewoon de koe bij de horens vatten en de confrontatie aangaan! Jij doet er net zo veel toe als zij!!
Die woorden ga je natuurlijk niet gebruiken, heh ;) maar hou ze maar we in je achterhoofd.

Andere antwoorden (4)

Als jij wat meer zelfvertrouwen hebt, kom je vanzelf beter over op andere mensen. Waarschijnlijk straal je nog steeds die onzekerheid uit, met als logisch gevolg dat je voor je schoonouders een 'gemakkelijke prooi' bent.

Dus je eerste prioriteit zou moeten zijn: werken aan je zelfvertrouwen. Misschien d.m.v. een assertiviteitscursus. Er is er vast wel eentje ergens bij jou in de buurt.

Vanaf morgen (straks) kijk jij een paar keer per dag in de spiegel en je zegt tegen jezelf: "Jij mag er zijn!" In gedachten of (nog liever) hardop. En je houdt op met zo ontzettend je best te doen voor anderen. De enige voor wie jij nu nog je best moet doen, ben jij zelf. Niet je schoonouders, zelfs niet je vriendin, alleen jij. Dit is JOUW leven, jouw wereld, jouw universum. En JIJ staat daar in het middelpunt.

Maak jezelf belangrijk! Het klinkt misschien wat al te gemakkelijk voor een buitenstaander, maar zoek hulp en/of probeer zo'n cursus te vinden en volgen. Ik wens je heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord, joh! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel basmeyer :)
En wat vind jouw vriendin er van?

Want misschien valt het allemaal wel mee.

Zij kan het toch eens aan haar ouders vragen?

Misschien vinden ze jou wel leuker en aardiger dan jij denkt en als dat zo is dan zal dat voor jouw zelfvertrouwen veel goed doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schoonouders hebben je eenvoudigweg te accepteren zoals je bent.
Waarom zou jij een "goede" indruk op hen moeten maken.
Als zij vallen over het feit dat je 2 x gefaald hebt zegt dat meer over hen dan over jou!
Laat je niet door hen mangelen en probeer daar boven te staan.
Als jij zelf vind dat je meer aan je zelfvertrouwen moet doen raad ik je aan ten eerste het "falen" uit het verleden niet als zodanig te zien.
Je bent de enige niet en een paar keer gefaald hebben is geen schande.
Je kunt er alleen maar rijker door worden.
Van je fouten leer je.
En hoe zit het met je schoonouders?
Zeker NOOIT gefaald in het leven.
Je moet het maar zo zien: Het geluk is met de dommen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had t niet beter kunnen zeggen! +
Waarom zouden je schoonouders jou slecht vinden omdat je 2 x gefaald hebt op de hogeschool? Ben jij daarom slecht of gewoon voor hun niet goed genoeg?
Wat hebben zij voor opleidingen eigenlijk?....vraag het je schoonmoeder eens.

Het is niet belangrijk hoe hun over jou denken, als je vriendin maar gelukkig is met jou en jou neemt zoals je bent en dat zij haar ouders laat zien dat "ze kunnen zeggen wat ze willen maar ik laat jou voor hun niet in de steek"! Dan komt het vanzelf goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yes, dat laatste is waar het om gaat. Ik ben benieuwd naar hoe Philosopher daarin ondersteund wordt door zijn meissie.