Hoe reken je het percentage waarvoor twee mensen bij elkaar passen uit?

Op de middelbare school hadden wij altijd zo een rekensom dat je twee namen opschreef en dan waren de klinkers gelijk aan bepaalde getallen volgens mij en zo rekende je dan een percentage uit. Dan telde je elke keer die twee getallen bij elkaar op totdat je er twee over had. Ik weet niet meer precies hoe het ging en mijn oppaskindje wil het heel graag leren. Weet iemand hier hoe het ook alweer zat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bv piet pet loves an pit. Zet ze onder elkaar. Piet pet loves an pit dan ga je tellen: Begin bij de 1e letter. P die komt in elke regel 3x voor zet de 3 eronder. Dan naar volgende letter. I die komt 2x voor... Enz zo ga je verder. Dan heb je bv 32413 Tel de 1e en laatste bij elkaar op. (telkens van buiten naar binnen) 3+3=6 - 2+1=3 net zo lang tot je alles opgeteld is en je er 2 over hebt. 334 word 73% hoop dat je er een beetje uitkomt. Toegevoegd na 2 minuten: Als je de namen dan omwisseld kan je de % uitrekenen hoeveel an op piet is. Toegevoegd na 5 minuten: Zie net foutje 634 word 6+4 =10 103 word dan 40%

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100