Waarom ben ik rechtshandig?

Mijn ouders zijn allebei linkshandig

Toegevoegd na 54 minuten:
Mijn vader of moeder zou dus ook een rechtshandige gen moeten hebben, dus zou één van mijn ouders ook rechts moeten zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij is het precies andersom ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha
Dat is wel logisch, went links is recessief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat snap ik allemaal nog wel en dat is ook heel logisch. Rechtstandigheid is namelijk dominant over linkshandigheid. Jouw ouders hadden dus allebei het allel voor linkshandigeid EN rechtshandigheid. Omdat rechtshandigheid dominant is waren jouw ouders beiden rechts.

Antwoorden (3)

ze hebben ook een rechtshandige gen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zouden zij zelf toch ook rechtshandig zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, dat hoeft niet. Het wordt allemaal gehusseld, en soms komt er net iets anders uit dan je denkt.
Als het zoals mijn voorganger zegt in een gen zit kunnen je ouders wel de drager ervan zijn en dat jij het juist krijgt terwijl zij dan juist linkshandig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je niet linkshandig bent ?

Toegevoegd na 1 minuut:
even zonder gekkigheid de voorgangers hebben het over een gen en volgens mij is het rechtshandige gen dominant over het gen voor linkshandigee