Ik ben sinds drie jaar gescheiden maar kom niet los van mijn ex, vooral als de kindjes wenen dat ze papa zo missen, hoe kan ik verder?

Mijn man had/heeft iemand anders en voor mij kwam de Scheiding als een donderslag bij heldere hemel.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Vreselijk voor je, maar toch zal je verder moeten. Dat de verwerking van het verbreken van een relatie lang duurt, is normaal. Je moet je boosheid kwijtraken, het gemis een plekje geven en je verdriet verminderen, wat nog lastiger is, omdat je kinderen van deze man hebt. Zoek hulp, ga daarvoor naar je huisarts en laat je helpen, hij/zij zal je doorsturen naar een deskundige op dit gebied die bij jou past. Laat hulp toe, niet alleen voor jezelf, ook voor je kinderen, voor hen is het verschrikkelijk te zien dat mama verdriet heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Het is net zo verschrikkelijk voor de kinderen dat papa en mama niet meer samen in een huis leven en niet meer samen lachen en voor hen zorgen. De schade aan kinderen is vele malen groter dan aan volwassenen zelf.Het verdriet van mama is ondergeschikt aan hun eigen verdriet. Vaak zien kinderen zichzelf als schuldigen van de scheiding. Kinderen hebben nog veel harder begeleiding nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor de kinderen is het verschrikkelijk dat papa niet meer thuis woont, maar dat ze mama zo verdrietig zien maakt het nog erger. Ik denk dat het inderdaad voor de kinderen ook goed is, hierin begeleidt te worden, dat is zeker bij een scheiding die niet goed loopt/verlopen is, belangrijk.
Bedankt voor je reactie Ivana.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel voor de lieve reacties.
Ik laat mezelf en de kinderen goed begeleiden, en het gaat ook meestal wel goed hoor, Maar af en toe steekt de demoon weer eens de kop op en word ik zo verdrietig, van het (naar mijn gevoel) zinlose verdriet.
Het is ook gelukkig geen vechtscheiding geworden en het contact verloopt vrij vlot Maar soms zijn er van die momenten...
ik ben altijd wat verwonderd over donderslagen aan de heldere hemel. maar zo kan het natuurlijk voor jou overgekomen zijn. Meestal vang je het wel ergens op, maar klasseert het onbewust.
hoe jij er kan uitgeraken:
- de drie belangrijkste dingen zijn tijd, tijd en tijd. niet omdat "tijd alle wonden heelt" want tijd heelt helemaal niks. maar omdat je jezelf moet gunnen dat je je tijd nodig hebt. Jouw eigen tijd.
- Wees gerust : het is niet zo dat die hele scheiding je man niks doet. hij verdringt gewoon zijn schuldgevoelens door op te gaan in die andere relatie. Ik hoop van harte dat dat niet het enige is waarop die relatie gebouwd is. Pas op : ik zeg niet dat die relatie zal mislukken of zo. Maar wel dat je niet de illusie moet hebben dat hij nu in het paradijs zit en jij in de hel. Zo simpel ligt het niet. Ik heb ooit zeven jaar voor een man getreurd. het is pas overgegaan als hij zei dat hij ook nog aan mij dacht en met me wilde vrijen. alles viel van me af. Ik dacht tot dan dat hij nu in het Nirwana zat en dat was niet zo. Puur ego van mij, maar soit.
Dat is bij je man niet anders. die scheiding wringt. misschien vangt ze hem liefdevol op, maar toch zal het van binnen blijven wringen. en ook met haar zal hij zijn demonen ontmoeten, geloof me vrij
- het doet natuurlijk pijn dat je kinderen huilen. het is een goede suggestie uit het andere antwoord om samen hulp te zoeken. bovendien : de ervaring zal kinderen ook iets leren. in plaats van je in een slachtofferpositie te hullen kan je met je kinderen erover praten en hen leren hoe het is om afscheid te nemen, los te laten. vertel gerust over je eigen gevoelens, maar stop met je slachtoffer te voelen. dat heeft geen zin.
- het klinkt héél cru, ik weet het. maar ga op een datingsite staan. ja, je bent er wél aan toe. je hoeft niet meteen iemand te zoeken voor huwelijk enz... maar gewoon contact met mannen, eens een date... Je zal je terug meer vrouw voelen. ik heb nog altijd spijt dat ik dat destijds niet gedaan heb.
- kijk ook eens naar wat je hieruit kan leren. wat is er gebeurd dat het zo gelopen is. nee, het is niet alleen zijn schuld! er is zelfs niemand schuld.
Bv. waren jullie teveel mammie en pappie en nog te weinig koppel? of was het iets totaal anders? wat het ook was, je ervaring kan bruikbaar zijn in volgende relaties...
liveisgreat
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hallo, dank je voor je reactie, ik kan enkel zeggen dat voor mij, mijn gezin, een klavertje vier was, puur geluk.Ik laat me ook begeleiden en de kindjes ook hoor en meestal gaat het wel goed, Maar af en toe steekt het nog steeds, dat geef ik toe, vooral als de kinderen verdriet hebben.
Ik ben hier echt wel al sterker uit gekomen en ben zeker niet ongelukkig, al mis ik wel iets.
Een datingsite schrikt me echt af... ik heb daar schrik voor, ..
ach ik kom er wel,ooit op een dag ;-)
liveisgreat
9 jaar geleden
Suissie, het is bij rouw altijd op en neer. Eén dag voel je je prima, de dag nadien gebeurt er iets en hop, het doet weer pijn. Ervaringen in het leven maken je sterker...
Zo mooi wat je schrijft over je gezinnetje. Toch is het ook goed om een stil te staan bij "puur geluk". Allicht zullen er dingen geweest zijn die minder goed liepen, en die voor je man blijkbaar zwaarder gewogen hebben dan voor jou. Nogmaals, ik zeg niet dat jij of hij "schuld" zijn.
Het is goed om de tijd te nemen om te rouwen. En prima dat je je laat begeleiden, samen met de kinderen. Al zullen ze net als jij er ook sterker uit komen.
En loslaten.... tja. Moeilijk als je de kinderen nog over en weer moet brengen en hem wellicht nog geregeld ziet, maar dat is nu eenmaal het gevolg van scheiden met kinderen : je blijft je hele leven ergens aan je ex plakken via hen.
Toch zal er een dag komen waarop je zegt "nu laat ik hem los en stap terug in mijn eigen leven, bouw terug iets op". Laat hier niet teveel jaren over gaan. Geniet van het leven, ontmoet mensen,
En je kinderen... het is hun verdriet. Een belangrijke les om daarmee om te leren gaan. Je moederhart breekt natuurlijk (ik ken dat) en toch...
Wacht je nog op hem? Heb je de stille hoop dat hij op een dag terugkomt? Dat hij zegt dat hij helemaal verkeerd was en een fout beging door weg te gaan? Is het ook dat dat bij je speelt? Allemaal heel begrijpelijk, alleen... je hebt dat niet in handen. Beter is het dus om ervan uit te gaan dat dat nooit zal gebeuren.
Je zal zien, eenmaal je kan zeggen "en nu is het genoeg geweest, nu laat ik hem los en ga voor mijn eigen leven", dat je terug kan open staan voor het leven, dat er wondere dingen gebeuren....
Over datingsites stuur ik je nog een pb-tje.