moeder pakt al het geld van me spaarrekening, mag dit?

Ik ben 18. Alles van spaarrekening gehaald. Heb geeb cent meer en ze wil niks geven. Wat kan ik doen. Bedankt

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je uitleg is vrij summier, dus het is niet zo eenvoudig om hier juist op te antwoorden. Veel hangt er af van welke soort rekening het was. Dus een paar suggesties : - Je zou moeten weten waarom de bank je moeder het geld gegeven heeft. Zelfs als je minderjarig bent, mogen ouders niet zomaar geld van BEPAALDE SOORTEN spaarrekeningen halen. Eenmaal je meerderjarig bent mogen je ouders aan geen enkele rekening meer komen die alleen op jouw naam staat. Aan de andere kant : als de bank het uitbetaald heeft zal ze normaal gezien wel onderzocht hebben of die uitbetaling wettelijk kon. Dus ga langs bij de bank en check wat er precies gebeurd is. - Wat is de precieze reden waarom je moeder het geld van je rekening haalde? Is er hierover gesproken met jou? Er is een groot verschil tussen een moeder die het geld van je rekening haalt zonder je iets te zeggen en zichzelf daar een nieuwe outfit mee koopt dan een moeder die bv. uit bezorgdheid het geld van je rekening haalt en ergens deponeert om het je later terug te geven. Vele ouders flippen, terecht of niet, over het moment waarop hun kinderen aan hun spaarrekeningen kunnen. Ouders sparen meestal immers niet opdat kinderen op hun 18de een wagen, smartphone of merkjas kunnen kopen, maar voor "een appeltje voor de dorst" als hun kinderen zich willen settelen. Zeker als kinderen bv. met een verslavingsprobleem te maken hebben kan die ongerustheid groot zijn... Ik raad ouders meestal aan om het geld op een rekening op hun eigen naam te zetten en het pas te geven als het kind in staat is om zijn geld goed te beheren. Om het geld "nuttig" te gebruiken en in staat is dit "nut" op een volwassen manier te beargumenteren. Maar tegelijk is het ook van belang om dat "nuttig" niet enkel vanuit het ouderlijk perspectief te bekijken. - Los van dit alles kan er ook een puur menselijk aspect zijn die geleid heeft tot deze situatie. Misschien hadden jullie ruzie? Of heeft je moeder een bepaalde problematiek? Of leef je in haar ogen teveel op haar kosten? Los van het wettelijke kader waarin je vraag valt, is dit ook iets om naar te kijken.... Maar met de beschikbare gegevens kan ik hierin geen advies geven. Toegevoegd na 15 uur: Ik zag dat je bij de reacties onder je vraag duidelijker maakt wat er precies aan de hand is. Omdat het relevanter is om daar te reageren op wat jij daar schrijft, in plaats van onder mijn antwoord, verwijs ik je naar daar voor aanvulling op mijn antwoord.

Omdat je 18 bent, ben je officieel 'volwassen' dat wil zeggen dat je dus alles zelf mag weten, en je ouders hebben niks meer over je te zeggen. Dus ik denk niet dat je moeder zomaar geld mag pakken van jou spaarrekening. Ik zou er eens goed met je moeder over praten en vertellen dat je het niet wil. Misschien heeft ze wel een hele goede reden en durft ze het niet tegen je te zeggen.

Als ze het niet terug wil geven kan je aangifte van diefstal doen bij de politie, een moeilijke stap lijkt me maar wat je moeder doet is stelen. Misschien helpt het al voldoende wanneer je zegt dat je naar de politie gaat.

Als je 18+ bent ben je meerderjarig. Je moeder heeft dan geen zeggenschap meer over jouw rekeningen. Als je geen volmacht hebt gegeven is de bank fout. Die mogen het geld niet laten afhalen. Eis je geld terug van de bank. Dreig desnoods met het inlichten van Test-Aankoop ofzo.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100